Gevoelige huid Gezicht Schone huid Vette huid

Kan de huid zichzelf ontgiften?

Het gebeurt wel vaker: je schakelt over op een nieuwe crème, masker, serum of moisturizer die acne en puistjes moet bestrijden en je krijgt meteen veel meer last van pukkeltjes, irritatie en andere ellende. Nou wordt er wel gezegd dat dat komt omdat de huid zich door het nieuwe product ontdoet van gifstoffen. Na een week zou de ellende voorbij zijn en heb je veel baat bij het nieuwe product. Maar klopt dat wel? Of moet je gewoon stoppen met een nieuw product als het de puistjes en irritatie erger maakt?

Laten we meteen maar duidelijk zijn: je huid ontdoet zich door een nieuw product niet van gifstoffen. Dat is echt flauwekul. Je huid is een complex orgaan. De poriën en zweetklieren zijn al even complex, maar gifstoffen opslaan of afvoeren, dat kunnen ze, voor zover we weten, niet. Er is althans geen wetenschappelijk bewijs voor. De uitslag die je kunt krijgen door over te gaan op een nieuwe crème heeft dus niks te maken met een huid die zich ontdoet van gifstoffen. Wel met kleine ontstekingen en rode zwellingen rond de poriën.

Het is bekend dat een product dat de hoornlaag oplost er voor zorgt dat mee-eters – de dikke klompen dode huid, talg die vastzitten in een porie – los komen. Op het moment dat zo’n mee-eter los aan het komen is, kan hij gaan bewegen in de porie en daar een kleine ontsteking en zelfs een puistje veroorzaken. Uiteindelijk komt zo’n klompje vuil helemaal los uit de porie en verdwijnt, waardoor de porie weer schoon en vrij is. Dit verklaart waarom bijvoorbeeld een vitamine A product als tretinoïne acne in eerste instantie erger maakt: de mee-eters komen massaal los en zorgen voor kleine ontstekingen. Pas daarna verdwijnen ze helemaal.

Misschien komt de mythe over het ontdoen van gifstoffen hier vandaan. De huid ontdoet zich echter niet van gifstoffen, de poriën ontdoen zich van klompjes vuil en vet, en dan brengt soms kleine ontstekingen met zich mee. Daar is niks aan te doen, het is gewoon hoe het proces werkt. Overigens kan het ook zo zijn dat je een product hebt gekozen dat je acne echt erger maakt. Zie je na een paar weken geen verbetering, dan kun je het beste met het product stoppen.

Lees ook:

Over deze schrijver

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.

3 reacties

  • De huid reageert ook op overschakeling van actieve werkstoffen! Mocht een huid niet veel actieve werkstoffen gewend zijn geeft dit ook een reactie! Ons advies 21 dagen proberen, na 21 dagen geen vermindering of verbetering overschakelen naar een ander product!

  • hhmm het is inderdaad de informatie die ik meekrijg van de seminars van Vichy en LaRoche Posay om aan klanten aan te geven dat het gebruik van Effaclar en/of Normaderm producten eerst even de acne kan verergeren tot 2 weken. mocht er daarna geen verbetering in zijn dan kan er sprake zijn voor overgevoeligheid van of een hyperreactie op de producten.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.