Make-up Marketingtrends Ogen

Het customizen van brillen de nieuwe stap in bril-o-lu-tie

Vroeger, toen de Aarde nog plat was, werd je faliekant uitgelachen met een bril. Vooral als je het geluk had om jampotglazen nodig te hebben. De bril stond gelijk aan nerd en dat was zeker niet cool. Tegenwoordig is de wereld heel anders, hoe opvallender de bril hoe beter. Nerd staat gelijk aan cool, hetzelfde geld voor de bril. De volgende stap in de bril-o-lu-tie is het customizen van je bril. Niet meer dezelfde bril als je buurman of buurvrouw maar een op maat gemaakte bril die helemaal aan jouw wensen voldoet. Ik draag een bril en ik ben dol op brillen. Daarom ben ik maar eens in de wereld van de maatwerk bril gedoken.

Tom Davies Bespoke

Tom Davies is een jonge ontwerper die de ins and outs van het brillen maken en ontwerpen wilde leren. Na het afstuderen aan de universiteit van East Anglia (Groot-Brittannië) vertrok hij met een rugzak naar China om in een nieuwe brillenfabriek te werken. Na zijn terugkeer in Engeland begon hij voor zichzelf en zijn werk werd al snel opgepikt door de ‘rich and famous’. De monturen konden oplopen tot 5.000 pond en de wachtlijst was ongeveer 12 maanden. Het werd tijd voor een toegankelijker ready-to-wear collectie en vanaf 2008 ook voor een Bespoke-concept voor consumenten wereldwijd. Inmiddels heeft hij hiervoor ook een eigen fabriek tot zijn beschikking.

Op bezoek bij Lars Brillen

Bij Lars Brillen in Heiloo, Noord-Holland kan je je bril helemaal laten customizen met het merk Tom Davies. Het interessante aan zijn Bespoke concept is dat het totaal afhangt van de ervaring en expertise van de opticien. Want hij (of zij) ontwerpt de bril voor jou. Lars Bakker is in 2007 begonnen met het customizen van brillen en is bijna de enige opticien die dit in Noord-Holland aanbiedt, zo beweert hij trots. ‘Een op de drie brillen die worden verkocht, is maatwerk. Het leuke is ook dat je een persoonlijke naam in je bril krijgt: die van jezelf, je geliefde, wat je maar wilt. Een geweldige manier om een persoonlijke boodschap over te brengen.’

Hoe werkt Bespoke volgens Tom Davies

Het concept bestaat uit 30 basismodellen die verder gecustomized kunnen worden. Bij het kiezen van een basismodel wordt rekening gehouden met de gezichtsvorm, oogstand, haar- en huidskleur. Natuurlijk wordt er ook rekening gehouden met persoonlijke wensen.  Als het model gekozen is, wordt deze verder afgestemd op gezichtsmaten en specifieke wensen. Dat kan kleur zijn, maar ook breedte van het montuur, afwerking, diepte van de glazen, groter of kleiner maken van het montuur en de neusvleugel. Alles is mogelijk zolang je het maar duidelijk verwoord. Op deze manier is geen een bril het zelfde, omdat twee dezelfde basis monturen na verwerking er extreem anders uit kunnen zien. Als je een beetje kunt schetsen, mag je ook je eigen fantasie-montuur aanleveren. Let op, verwar dit niet met wat bespoke in de mode heet, want dan betekent het echt 100% maatwerk, van begin tot eind, en in de mode wordt wat Tom Davies doet ‘made to measure’ genoemd

Wat het kost? Een verrassing: de gehele bril kost €495 exclusief glazen maar inclusief customizen. Een zeer redelijke prijs voor zo’n prachtig product waar echte vakkennis en handwerk aan te pas komt.

Hoe uniek is een dergelijk concept eigenlijk? Volgens Neerlands beroemdste pr-man in brillenland, Dick van der Niet, is het concept succesvol. Heel wat particuliere opticiens werken er inmiddels mee. ‘Sterker nog: Nederland is het grootste afzetgebied van Tom Davies!’ Van der Niet vindt het leuk en interessant, maar benadrukt als pr-man van alle brillenmerken (zo’n beetje) in Nederland dat ook goede merkmonturen van gerenommeerde fabrikanten een perfecte pasvorm hebben. ‘Daarom is de noodzaak niet zo erg aanwezig voor het customizen van monturen. Desalniettemin vind ik het een leuke toevoeging en weer iets waarmee de zelfstandige opticien zich onderscheidt.’

Trends voor 2012

Mocht je geïnspireerd zijn, maar ook met de laatste trend mee willen doen, volgens Van der Niet worden kleur (liefst fluor) en het ronde preppy montuur, de nieuwe trend. En het pilotenmodel blijft ook nog wel even aanwezig, net zoals het grote retro-model. Bekijk hier meer laatste brillentrends.

Over deze schrijver

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.

2 reacties

  • Hoi Berna,

    Superleuk, Hele goede opticien met geweldige service en hele mooie brillen.
    Altijd leuk om lezers te verrassen met leuke winkels en spannende ontwikkelingen.

    Gr Debby

  • Hoi Debby,

    leuk stukje…
    wist niet dat dit in Nederland kan…en zowaar een keer een winkel in de buurt, Heiloo is te doen…..ga beslist heen wanneer ik aan ander montuur toe ben !!!

    groetjes Berna

Reageren

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.