De meest bekende anti-roos shampoo ter wereld bestaat alweer een halve eeuw. In die vijftig jaar heeft het merk een hoop wetenschappelijk onderzoek verricht naar de oorzaken van roos en de meest effectieve behandelmethode. Om het jubileum te vieren lanceert het merk een nieuwe collectie shampoo’s.
Wat is roos?
Roos wordt niet veroorzaakt door slechte hygiëne. In een enkel geval kan roos onstaan door een allergische reactie op stylingproducten, maar de voornaamste boosdoener is Malessezia Globosa, een gistsoort. Dit gist leeft op de hoofdhuid en in het bovenste gedeelte van het haarzakje en veroorzaakt daar een ontstekingreactie die er voor zorgt dat de celdeling van de hoofdhuid enorm toeneemt. Dode huidcellen worden in grote getale afgestoten en blijven tussen de haren zitten.
Levensverhaal van Head & Shoulders
De basis van Head & Shoulders is al sinds het begin ZPT, oftewel zinkpyrithion. Zinkpyrithion is een chemische verbining van zink, zwavel en zuurstof dat een schimmelwerende en antibacteriële werking heeft en dus ook zeer effectief is als roosbestrijder. Het merk gebruikt deze roosbestrijder al sinds 1961. ZPT is altijd het belangrijkste ingrediënt van de shampoo’s van het merk gebleven. In 1982 ging Head & Shoulders ZPT gebruiken in conditioners, waardoor het voor mensen met roos ook mogelijk werd om hun haren goed te verzorgen. Al sinds 1979 stopte het merk ook verzorgende bestanddelen in de shampoo’s.
In de jaren 90 ging het merk mee in het hele welnessgebeuren en begon het frisse geuren aan haar producten toe te voegen. Rond de millenniumwisseling ging de hele formule op de schop, waarbij ZPT uiteraard een cruciaal ingrediënt bleef. Door die nieuwe formule mocht het merk claimen dat het alle zichtbare roos voor 100 procent kon doen verdwijnen, aldus de persinformatie. En da’s niet niks! Inmiddels hebben wetenschappers van Head & Shoulders het volledige DNA van Malessezia Globosa in kaart gebracht. Tevens werd aangetoont hoe ZPT dit gist op moleculair niveau aanpakt. De meeste recente Head & Shoulders producten weten de gistsoort ook uit de haarzakjes te verwijderen, waardoor het haar veel langer roos-vrij blijft. Voor zover de persinformatie…
De nieuwe formule, Head & Shoulders noemt ‘m Pro Clean, zit in een nieuwe collectie van vijf shampoo’s, met onder meer varianten met citroen en menthol, die vanaf maart verkrijgbaar zijn. Ze kosten € 4,99.
Hieronder een Head & Shoulders-commercial uit de oude doos. Jawel, uit de jaren ’60 en ’80.
1960
1980
Lees meer:
- Over je haar wassen
- Hoe wordt shampoo gemaakt?