shop Erborian Skin Hero kleurloos & flawless, de no-foundation! Geen zin in foundation, maar wil je er wel ‘flawless’ uitzien? Schoonheidsspecialiste Anastasia kiest voor Herborian Skin Hero. Kleurloos, verzorgend en camouflerend. Zonder siliconen. Bekijken Een invasie van de G.H.O.S.T.S, of wel de Grey Haired Over Stressed Twenty Somethings – wordt het wel gekscherend genoemd Volgens […]

02:44 - 01:38
luistertijd 02:44 - leestijd 01:38

Een invasie van de G.H.O.S.T.S, of wel de Grey Haired Over Stressed Twenty Somethings – wordt het wel gekscherend genoemd

Volgens een onderzoek dat het haarmerk John Frieda in Engeland heeft laten uitvoeren blijkt dat eenderde (32%) van de Britse vrouwen jonger dan dertig jaar al grijzend wordt. Dit was twintig jaar geleden nog wel anders: toen gaf slechts 18% van de vrouwen aan dat ze vroeg grijs werden.

Het onderzoek werd uitgevoerd naar aanleiding van de lancering van John Frieda’s eerste haarkleuringsproduct, de Precision Foam Colour, een haarkleuringsmousse met permanent kleuringseffect. Volgens het merk verven zeven miljoen Britse vrouwen hun haar en ontdekte men geleidelijk dat ook heel veel jonge vrouwen verven om die grijskleuring van het haar tegen te gaan.

Het onderzoek was opgezet als een (telefonische) enquête onder Britse vrouwen. Het ging om drie enquêtes, waarvan de resultaten zijn samengevoegd en geanalyseerd.

Frieda speculeert in het uitgebrachte persbericht dat stress een oorzaak kan zijn. Dit blijkt overigens niet uit de enquête, maar men laat bij monde van een geraadpleegde professor wel het volgende hierover weten: ‘Volgens Professor Cary Cooper L, CBE, hoogleraar Organisatiepsychologie & Gezondheid aan de Lancaster University in Engeland staan jonge vrouwen staan onder ongelooflijke en aanhoudende druk, zeker als ze carrière willen maken en door het denkbeeldige glazen plafond heen willen komen. Daarna komt daar het gezinsleven nog eens bij.’

Uit deze quote kan overigens niet opgemaakt worden dat stress inderdaad een oorzaak is. Uit het John Frieda verslag wordt überhaupt geen oorzaak duidelijk. Het bericht speelt in op haarverfmotieven in het algemeen, hoeveel vrouwen hun haar verven, in welke leeftijdscategorie en het is een aanknopingspunt om het nieuwste haarverfproduct via de media onder de aandacht te brengen.

SOURCES

1 Survey source GFK NOP Survey source GfK NOP telephone omnibus study amongst 1586 nationally representative women aged 25-60, interviewed between 15th October 2010 and 23rd January 2011.

2 Based on women aged 25-29 who say that they have grey hair (N=55)

3 Based on women 25-29 in 2010/2011 (N=160) versus women aged 45-49 in 2010/2011 (N=213) who answered the question ‘If you have any grey hair at what age did you first notice it’

Note van beautyJournaal: het bericht stond vorige week ook in de Engelse Daily Mail en een vertaling daarvan ook in de Telegraaf, hetzij het in de laatst genoemde krant niet met bronnen werd opgenomen.

BeautyJournaal maakte in 2010 nog een film over dit nieuwe product en onze belevenissen in Londen tijdens de persintroductie.

Lees ook