De cijfers Marketingtrends Zakenpraat

Markt voor cosmeticawinkels in het niche segment

De spa-annex cosmeticazaak Babassu uit Leiden komt naar de Amsterdamse PC Hooftstraat, de kleine winkelketen Mooi Parfumerie breidt met een eigenwijs concept van luxe en niche gestaag uit naar dit jaar alweer de 50ste winkel en Soap Treatment Store met twee winkels annex schoonheidssalons in Amsterdam begint met de eerste franchisevestiging in Den Haag om het concept nog verder uit te gaan rollen, zo meldde Het Financieele Dagblad 17 februari jl. De oervader van het nicheconcept, Skins Cosmetics, krijgt er geduchte concurrentie bij de komende jaren – terwijl eigenaar Philip Hillige onlangs in een gesprek met BeautyJournaal nog aangaf geen uitbreidingsplannen in het aantal zaken (nu 6) te hebben maar wel in oppervlakte per winkel te willen groeien.

Het Soap-concept van de vriendinnen Esther Meijer en Stephanie Litjens (o.a. groot in dr. Murad, Planter’s, Model & Co.) opende in 2005 met een inloop-huidverzorgingssalon aan de Amsterdamse Spuistraat – in navolging van hippe concepten die zij in New York hadden gezien. Luxe en kwaliteit voor een breed publiek – dus de deur moest altijd openstaan en afspraken maken hoefte niet. BN’ers kwamen al snel binnen en Estelle Cruijf en Bridget Maasland zouden inmiddels ambassadeurs van het bedrijf zijn. Al snel volgde ook een zaak in de Van Baerlestraat waar BeautyJournaal’s Monique nog haar interview opnam met dr Murad himself.

Niche is business aan het worden, dat hebben de dames wel gezien, vandaar het concept nu open wordt gesteld voor franchisenemers. De eerste zaak komt deze zomer in Den Haag en later dit jaar volgt nog ergens een vestiging – waar, dat vermeldt de krant niet -. Maar het totale concept moet uitgerold kunnen worden naar 28 zaken, zo stellen ze. Hard-franchise wel te verstaan, want ze willen controle houden over hun formule.

Soap genereert nu met haar twee zaken 2,2 miljoen euro omzet, vooral opgebracht door de schoonheidsbehandelingen. De verkoop van cosmeticaproducten moet verder opgeschroefd worden in de nieuwe plannen. In 2012 wordt ook het huismerk Soap geintroduceerd.

Omdat het bedrijf zowel behandelingen als producten verkoopt, en de service voor deze segmenten navenant uiteenloopt, wordt er gebruik gemaakt van een centraal boekingssysteem. Boekingen voor behandelingen komen binnen op 1 centraal nummer, waar ze worden afgehandeld. Zo rinkelen er geen telefoons in de winkels en kunnen de verkoopsters zich concentreren op de winkelverkoop. ‘Er is meer tijd voor klanten en we hebben gemerkt dat het omzet verhogend werkt,’aldus Esther Meijer.

 

 

 

Over deze schrijver

Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.

2 reacties

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.