shop CureSupport Liposomale vitamine C drank Vitamine C breekt af in het maagzuur. De in vetbolletjes ingekapselde vitamine C van CureSupport wordt wel in de bloedbaan opgenomen. Je hebt dan ook geen hoge doseringen nodig hiervan. Ideaal voor een goede weerstand. Bekijken ‘Down to earth’ heet de nieuwe beautytrend voor 2011. Alles zal om duurzaamheid, […]

01:46 - 01:04
luistertijd 01:46 - leestijd 01:04

‘Down to earth’ heet de nieuwe beautytrend voor 2011. Alles zal om duurzaamheid, prijs en groene chemie gaan. De plant in de pot crème wordt steeds belangrijker. Maar ook een eerlijke boodschap.

Volgens het onderzoeksbureau Mintel zal onder druk van consumenten steeds ‘schoner’ moeten worden. Vrij vertaald betekent dat de formules zoveel mogelijk plantaardig moet zijn, in plaats van synthetisch, gevrijwaard moeten worden van stoffen met een negatief imago, zoals het conserveringsmiddel parabeen (waaraan talloze overigens niet 100% wetenschappelijk gefundeerde irriterende eigenschappen worden toegekend), en een schone productie wordt belangrijker, met formules die niet schadelijk zijn voor het milieu, maar oplossen.

In 2010 kwamen al 13% meer nieuwe producten op de markt die vrij waren van de synthetische parabenen, in 2008 was dat nog 5%. Ook kwamen er ten opzichte van 2007 in 2010 bijna twee keer zoveel producten op de markt waarin biologisch geteelde plantaardige stoffen zijn verwerkt. Wat overigens niet betekent dat al die producten echt 100% natuurlijk zijn: die claim werd maar in 3% van gevallen gemaakt.

Volgens Nica Lewis, hoofd consultant bij Mintel Beauty Innovation groeit de parabeen-vrij claim harder dan die van plantaardig of zelfs 100% natuurlijk. In 2011 zal ook nog meer nadruk komen te liggen op besparing op verpakkingen en duurzame productiemethoden  .

Volgens Mintel liep het aantal productintroducties in de Westerse landen terug, maar groeide deze met 40% in China. Anti-verouderingsclaims blijven zeer belangrijk op cosmetica. Maar de echte essentie van de ‘down to earth’ boodschap zal toch terug te vinden zijn in de groeiende behoefte aan eerlijke claims over wat een product bewezen kan en degelijke uitleg, omdat de kennis bij consumenten over cosmetica en de werkzame stoffen hard toe neemt.

Lees ook