30 November maakte Coty bekend dat het nagellakmerk OPI overneemt. Een van de hotste merken van dit moment. In het persbericht lazen we dat Bernd Beetz, de ceo van Coty Inc ‘de overname van OPI als een aanvulling op Coty ziet en als een natuurlijke verbreding van onze strategie, die erop gericht is om een uniek merkenportfolio aan te bieden met een aantal van de bekendste consumentenproducten ter wereld.’ En hij vervolgt: ‘OPI is een dynamisch en hoogwaardig bedrijf dat zijn sporen heeft verdiend als toonaangevende leverancier voor professionele nagellakken. Door deze overname kan Coty haar aanwezigheid op het gebied van nagelverzorgingsproducten vergroten via een belangrijk nieuw distributiekanaal.’
‘Voor zover wij hebben begrepen gaat er voor ons niets veranderen, blijft alles bij het oude. Wij hoeven ook geen verantwoording af te leggen aan Coty Benelux, maar aan OPI in Amerika. Suzi Weiss Fishman blijft ook gewoon het gezicht van het merk als artistiek directeur.’
Net een paar uur voordat Coty het persbericht eruit stuurt, hoort de Europse distributeur, Milou Cosmetics het nieuws zelf. Woordvoerder Maaike van Woerkom laat ons per telefoon weten: ‘Pas dinsdagochtend hebben we gehoord dat de overname door Coty een feit is. Natuurlijk kwam het als een verrassing maar ook weer niet, de geruchten waren via internet al veel langer gaande. Wij heten officieel Milou Cosmetics, maar OPI is ons grootste klant, en wij zijn ook de de Europese distributeur voor OPI. Voor zover wij hebben begrepen gaat er voor ons niets veranderen, blijft alles bij het oude. Wij hoeven ook geen verantwoording af te leggen aan Coty Benelux, maar aan OPI in Amerika. Suzi Weiss Fishman blijft ook gewoon het gezicht van het merk als artistiek directeur.’
‘Wij zijn verheugd omdat Coty een groot bedrijf is met een enorme slagkracht. OPI richtte zich van oudsher meer op de professionele business, Coty is consument- en retailgeoriënteerd, dus wij hopen ook dat we in retail veel meer kunnen gaan uitbreiden.’
Op onze vraag of nou toch nog die vage aanduiding op de achterzijde van de flesjes ‘OPI Europe, Helmond, the Netherlands’ blijft staan, kan ze geen uitsluitsel geven. Dat is een juridische strategie om dat zo te doen, wereldwijd. En de levendige zwarte handel in OPI lakjes’- wordt dat nu minder? Maaike hoopt van wel: ‘Zowel in Amerika als in Nederland zitten daar advocaten op. Ook bloggers die nog schrijven dat je OPI via niet-geauthoriseerde online shops voor lagere dan de officiële verkoopprijzen kunt kopen, geven wij waarschuwingen. Ze krijgen geen informatie meer, gaan van de perslijst af.’
Wil jij weten wie het creatief brein is van OPI in Amerika is? Bekijk ons video-interview met Suzi Weiss Fishman.
[media id=32 width=290 height=190]