• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • C-ME skincare
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » Marketingtrends » Marcel Wanders tekent voor limited edition van MAC make-up

Archief artikel

Archief artikel

  • Marketingtrends, Monique schrijft, Zakenpraat

Archief: Marcel Wanders tekent voor limited edition van MAC make-up

  • 26 november 2010

geschreven door 

Redactie, Monique

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Paula's Choice Clinical Niacinamide 20% treatment

Niacinamide is de állerbeste en meest veelzijdige anti-aging stof die we kennen. Wat goed dat het er nu in zelfs 20% is!
BEKIJK

Daar zit hij dan, Hollands beroemde designtalent Marcel Wanders. Grijzend haar, brede glimlach, strak in het zwart gestoken, een grote gekleurde kralenketting om de hals. De glanzende perspexdoos voor hem op tafel. Als hij hem opent, gaan vijftien vrouwenkeeltjes ook open om een kreet te laten horen. Plaats delict: restaurant Bo Cinq in Amsterdam, eind november 2010. Hier geeft MAC cosmetics een intiem diner voor geselecteerde bloggers en journalisten ter ere van Wanders limited edition make-upcollectie voor MAC. Zestien producten, waaronder lipsticks, ligloss, poeders, kwasten, mascara, een parfumbalm (tuberroos in de hoofdrol) en een clutch. In zwaar glanzende kunststof verpakt, geslepen als oud-Hollandse tafelpoten, of in facet als een kristal. Magnetische sluitingen en hier en daar subtiel een embossed logo van de schedel van Wanders zelf: zijn signatuur.

Toen het Hollandse journaille voor het eerst de geruchten oppikte dat Marcel Wanders was verkozen voor de next limited edition van MAC, was er vooral ongeloof. Maar wie regelmatig de kranten leest, weet dat Hollands design moment hot & happening is in Amerika. Het was ook de grote wens van Senior Vice President van MAC Creative, James Gager om te kunnen samenwerken met Wanders.

…’hij wilde iets creëren wat de consument (=de vrouw) niet per definitie nodig heeft, maar waar ze van houdt, en daarvoor wilde hij alle vrouwen van de wereld iets geven van zijn roots: de sfeer en emotie van de 17e eeuwse Hollandse schilder Vermeer.’

Het is de eerste keer dat Wanders een make-uplijn ‘doet’. Off-the-record vertelt hij mij aan tafel dat hij onlangs wel een skincare lijn voor de Aziatische markt heeft ontwikkeld, onder de naam AQMW (Absolute Quality Marcel Wanders) met een hoog huidgevoel op de verpakkingen (= een suedeachtige finish). Maar deze MAC opdracht was een ander verhaal: een verhaal dat drie jaar in beslag nam voordat het er zo prachtig stond te glimmen als op deze avond. Uitgebreide briefings gingen over en weer, maar voor Wanders stond een ding vast: hij wilde iets creëren wat de consument (=de vrouw) niet per definitie nodig heeft, maar waar ze van houdt, en daarvoor wilde hij alle vrouwen van de wereld iets geven van zijn roots: de sfeer en emotie van de 17e eeuwse Hollandse schilder Vermeer. Een creatieve inspiratiebron die als een rode draad door zijn leven loopt. Hij bestudeerde voor de MAC collectie aandachtig de gereedschappen van Vermeer en de gebruiksrituelen. Van kwasten tot mengdoosjes, en zo prachtig als Vermeer met betoverend licht vrouwen tot leven kon laten komen op zijn doek, zo wilde ook Wanders de moderne vrouw haar gereedschap geven om zichzelf te verfraaien. Wanders is dol op vrouwen – iets wat op deze dineravond ook niet onder stoelen of banken gestoken werd! De charmeur wist elk van ons te betoveren met zijn ziel, die door zijn indringende maar zachte ogen naar buiten glipteJ

‘Zijn favoriete product is de lipstick, de gloss, welteverstaan. Tijdens het diner werkt hij er ook regelmatig zijn lippen mee bij.’

Als ik Wanders vraag welke van de producten hem nu het meest bekoren, noemt hij meteen de kwast, met zijn fraaie gedraaide steel en fijne haar. ‘Dit is voor het juweel voor de vrouw, zoals de allerbeste kwast ook het juweel voor de schilder is. Vind je het geen magisch object?’, vraagt hij. Zijn favoriete product is de lipstick, de gloss, welteverstaan. Tijdens het diner werkt hij er ook regelmatig zijn lippen mee bij. Niet dat hij invloed heeft gehad op de make-upkleuren, maar gloss vindt hij geweldig.

Verwachting: binnen twee weken uitverkocht

Julie Van Ongevalle, Brand- en general manager van MAC in de Benelux verwacht ook dat de gloss het eerst uitverkocht zal zijn. De limited edition collection by Marcel Wanders wordt op 4 december 2010 in 72 landen uitgerold en tijdens het diner is de inschatting dat het merendeel van de producten al voor de Kerst is uitverkocht. In Nederland is het alleen te koop bij de MAC Pro-store in Amsterdam. Voor de Benelux is het een van de 30 collecties die MAC per jaar uitbrengt, internationaal is het er een van de vijftig. Van Ongevalle benadrukt: ‘Make-up Artist Cosmetics is er niet alleen voor visagisten, we werken graag samen met allerlei artistieke mensen. Het gaat ons niet in de eerste plaats om de bekendheid van ons merk, we houden er vooral van creatief te zijn – het talent te benadrukken. MAC is onderdeel van het Estée Lauder concern maar heeft de bijzondere privileges gekregen om altijd innovatief te mogen zijn. Wat een geluk voor de mensen die ervoor werken.

Op weg naar huis moet ik voorzichtig fietsen met de enorme doos op de bagagedrager. Deze collectors items wil je niet in een onbewaakt moment over de keien van de Amsterdamse grachten in het water terecht zien komen. Alhoewel, Vermeer zou vast even opkijken van zijn werk…..

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Monique krijgt de Maria Galland Paris Soin Activ’Age facial bij Sjoerd Vis

Skincare uit de supermarkt, is dat wat?

Januari
Gerti

Gerti

Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Goed om te lezen. Ik ben bezig met de enzyme cleanser en de bounce back in … Gerti test het nieuwe Trinny London Plump Up Serum met 3 peptiden en hyaluronzuur Mary
  • Interessant! Hou ons op de hoogte Gerti over je bevindinge van deze creme o… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Redactie, Monique
  • Hoi Corrie, dank je wel voor je vraag. We gaan hem voorleggen aan onze kleu… Expertadvies: hoe krijg ik mijn rode haar mooi grijs? Mijn kapper durft niet Redactie, Monique
  • Ik ben 64 jaar, had vroeger rood haar, maar naarmate het fletser werd ging … Expertadvies: hoe krijg ik mijn rode haar mooi grijs? Mijn kapper durft niet Corrie
  • Hoi Monique, die crème heb ik nog niet geprobeerd. Het leuke is dat de crÃ… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Gerti
  • Hoi Gerti, mooie review! Wat vind je eigenlijk van de cream, die zie ik ook… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Redactie, Monique
  • Kleine aanvulling op de term parfum op de inci: een fabrikant is verplicht … Corine schrijft: Opmars van de clean beauty movement + haar zomerfavorieten Gerti
  • Misschien het grootste onderzoek naar het effect van verwijdering van silic… Wetenschappelijk onderzoek van Dr. Frank Niessen: je knapt op door verwijderen borstimplantaten COSSkidsNederland
  • Fijn om te lezen dat dit voor jou ook zo werkt. met welke merken werk je in… Skin minimalisme is een van de belangrijkste nieuwe skincare trends  Redactie, Monique
  • Hoi Claudia, grappig dat je dacht waarneemt, ik zie juist het tegenovergest… Leefstijladviezen van artsen die verder kijken dan medicijnen. Voor je immuunsysteem! Redactie, Monique

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen