Daar zit hij dan, Hollands beroemde designtalent Marcel Wanders. Grijzend haar, brede glimlach, strak in het zwart gestoken, een grote gekleurde kralenketting om de hals. De glanzende perspexdoos voor hem op tafel. Als hij hem opent, gaan vijftien vrouwenkeeltjes ook open om een kreet te laten horen. Plaats delict: restaurant Bo Cinq in Amsterdam, eind november 2010. Hier geeft MAC cosmetics een intiem diner voor geselecteerde bloggers en journalisten ter ere van Wanders limited edition make-upcollectie voor MAC. Zestien producten, waaronder lipsticks, ligloss, poeders, kwasten, mascara, een parfumbalm (tuberroos in de hoofdrol) en een clutch. In zwaar glanzende kunststof verpakt, geslepen als oud-Hollandse tafelpoten, of in facet als een kristal. Magnetische sluitingen en hier en daar subtiel een embossed logo van de schedel van Wanders zelf: zijn signatuur.
Toen het Hollandse journaille voor het eerst de geruchten oppikte dat Marcel Wanders was verkozen voor de next limited edition van MAC, was er vooral ongeloof. Maar wie regelmatig de kranten leest, weet dat Hollands design moment hot & happening is in Amerika. Het was ook de grote wens van Senior Vice President van MAC Creative, James Gager om te kunnen samenwerken met Wanders.
…’hij wilde iets creëren wat de consument (=de vrouw) niet per definitie nodig heeft, maar waar ze van houdt, en daarvoor wilde hij alle vrouwen van de wereld iets geven van zijn roots: de sfeer en emotie van de 17e eeuwse Hollandse schilder Vermeer.’
Het is de eerste keer dat Wanders een make-uplijn ‘doet’. Off-the-record vertelt hij mij aan tafel dat hij onlangs wel een skincare lijn voor de Aziatische markt heeft ontwikkeld, onder de naam AQMW (Absolute Quality Marcel Wanders) met een hoog huidgevoel op de verpakkingen (= een suedeachtige finish). Maar deze MAC opdracht was een ander verhaal: een verhaal dat drie jaar in beslag nam voordat het er zo prachtig stond te glimmen als op deze avond. Uitgebreide briefings gingen over en weer, maar voor Wanders stond een ding vast: hij wilde iets creëren wat de consument (=de vrouw) niet per definitie nodig heeft, maar waar ze van houdt, en daarvoor wilde hij alle vrouwen van de wereld iets geven van zijn roots: de sfeer en emotie van de 17e eeuwse Hollandse schilder Vermeer. Een creatieve inspiratiebron die als een rode draad door zijn leven loopt. Hij bestudeerde voor de MAC collectie aandachtig de gereedschappen van Vermeer en de gebruiksrituelen. Van kwasten tot mengdoosjes, en zo prachtig als Vermeer met betoverend licht vrouwen tot leven kon laten komen op zijn doek, zo wilde ook Wanders de moderne vrouw haar gereedschap geven om zichzelf te verfraaien. Wanders is dol op vrouwen – iets wat op deze dineravond ook niet onder stoelen of banken gestoken werd! De charmeur wist elk van ons te betoveren met zijn ziel, die door zijn indringende maar zachte ogen naar buiten glipteJ
‘Zijn favoriete product is de lipstick, de gloss, welteverstaan. Tijdens het diner werkt hij er ook regelmatig zijn lippen mee bij.’
Als ik Wanders vraag welke van de producten hem nu het meest bekoren, noemt hij meteen de kwast, met zijn fraaie gedraaide steel en fijne haar. ‘Dit is voor het juweel voor de vrouw, zoals de allerbeste kwast ook het juweel voor de schilder is. Vind je het geen magisch object?’, vraagt hij. Zijn favoriete product is de lipstick, de gloss, welteverstaan. Tijdens het diner werkt hij er ook regelmatig zijn lippen mee bij. Niet dat hij invloed heeft gehad op de make-upkleuren, maar gloss vindt hij geweldig.
Verwachting: binnen twee weken uitverkocht
Julie Van Ongevalle, Brand- en general manager van MAC in de Benelux verwacht ook dat de gloss het eerst uitverkocht zal zijn. De limited edition collection by Marcel Wanders wordt op 4 december 2010 in 72 landen uitgerold en tijdens het diner is de inschatting dat het merendeel van de producten al voor de Kerst is uitverkocht. In Nederland is het alleen te koop bij de MAC Pro-store in Amsterdam. Voor de Benelux is het een van de 30 collecties die MAC per jaar uitbrengt, internationaal is het er een van de vijftig. Van Ongevalle benadrukt: ‘Make-up Artist Cosmetics is er niet alleen voor visagisten, we werken graag samen met allerlei artistieke mensen. Het gaat ons niet in de eerste plaats om de bekendheid van ons merk, we houden er vooral van creatief te zijn – het talent te benadrukken. MAC is onderdeel van het Estée Lauder concern maar heeft de bijzondere privileges gekregen om altijd innovatief te mogen zijn. Wat een geluk voor de mensen die ervoor werken.
Op weg naar huis moet ik voorzichtig fietsen met de enorme doos op de bagagedrager. Deze collectors items wil je niet in een onbewaakt moment over de keien van de Amsterdamse grachten in het water terecht zien komen. Alhoewel, Vermeer zou vast even opkijken van zijn werk…..