Steeds meer consumenten zijn bezorgd over de oorsprong van cosmetische ingrediënten.

01:22 - 00:49
luistertijd 01:22 - leestijd 00:49

Steeds meer consumenten zijn bezorgd over de oorsprong van cosmetische ingrediënten. Meer dan de helft denkt daarbij ook dat plantaardige stoffen gezonder zijn, maar niet per definitie beter werkzaam.

Dit zijn de uitkomsten van een onderzoek dat onderzoeksbureau Datamonitor in de maanden juli en augustus 2010 hield. Het gaat om een jaarlijks onderzoek dat in 20 landen is uitgevoerd onder meer dan 15 duizend respondenten, aldus vaksite CosmeticsDesign.com.

Volgens het onderzoeksbureau wordt hiermee bevestigd dat natuurlijke cosmetica per definitie omgeven zijn door een zogenoemd ‘healthy halo’ ofwel een gezondheidsaura. Dit wordt nog eens versterkt door het feit dat steeds meer consumenten (57% in het onderzoek) bezorgd zijn over de herkomst van stoffen in cosmetica en hun uitwerking op de lichamelijke gezondheid .

Vooral over synthetische stoffen bestaat veel onzekerheid, maar ook een groot gebrek aan echte kennis, aldus het onderzoek. Slechts 16% van de respondenten gaf genoeg te weten over de oorsprong en werkzaamheid van stoffen.

Ook maar 37% gaf aan te geloven dat natuurlijke producten net zo goed werkzaam zijn als synthetische producten. De onderzoeker raadt marketeers in dit segment aan om aan een inhaalslag te beginnen, om te overtuigen dat plantaardig net zo goed kan werken als synthetisch (als dat ook het geval is….).

Lees ook