shop La Roche Posay Cicaplast B5 Concentrate spray Heb je wel behoefte aan de kalmerende en verzorgende eigenschappen van een bodymilk, maar niet aan de vettigheid? Dan is deze spray van La Roche Posay met 5% panthenol een geweldige uitkomst! Bekijken Cosmetische chemie? Dat is toch zo iets als een riedel stofjes in een pot […]

01:45 - 01:03
luistertijd 01:45 - leestijd 01:03

Cosmetische chemie? Dat is toch zo iets als een riedel stofjes in een pot gooien, beetje roeren en dan voor veel geld met een mooi verhaal verkopen? Er is een eeuwige strijd gaande tussen de chemici en de marketeers. De laatste groep mensen is absoluut nodig om de cosmetica te verkopen middels een beautified story, maar de fricties liegen er ook niet om. Wiechers spreekt hier uitgebreid over met Romanowsky, omdat de laaste erg nieuwsgierig is welke invloed marketeers hebben op de reputatie van cosmetisch chemici. Wat Wiechers kan steken is het feit dat feitelijke wetenschappelijke informatie nog wel eens verdraaid wordt om het verhaal beter te verkopen. Op zakennetwerk LinkedIn zijn ook levendige discussies in groepen voor chemici gaande over het onderwerp hoe chemici en marketeers met elkaar omgaan, elkaar nodig hebben, maar ook elkaars reputatie beinvloeden (negatief of positief). Wiechers kaart ook nog aan hoe ongeloof eigelijk door de gehele keten heen overheerst. In zijn lange loopbaan heeft hij ook aan de suppliers-kant gezeten en viel het hem op dat cosmeticabedrijven tests van grondstoffenleveranciers weer overdeden om met eigen ogen de resultaten te kunnen zien. ‘Als het cosmetisch bedrijf de grondstofleverancier al niet gelooft, hoe moet de consument het dan wel doen?’

Zet je koptelefoon op, en ga maar lekker luisteren:-)

 

Johann Wiechers is genomineerd voor een Lifetime Achievement Award voor cosmetisch chemici. Jij kunt ook op hem stemmen. Doe dat hier.

Meer spraakmakende items met Johann Wiechers:

Lees ook