De cijfers Zakenpraat

L’Oreal concern sluit 2009 financieel teleurstellend af

Logo L'Oreal concernHet is een teleurstellend jaar geweest, zo lezen we. Verkopen in het vierde kwartaal bedroegen wereldwijd 4.47 miljard euro, een stijging van 1,5% in ‘like for like terms’, maar in rapportage betekende dit toch een daling van 3,5%. Vooral de tegenvallende verkopen in West-Europa speelden het bedrijf parten.

CEO Jean-Paul Agon benadrukte dat het resultaat nog een klein beetje positief was omdat de voorraden behoorlijk geslonken zijn en de uit-verkopen binnen de perken waren gehouden.

Ook het segment voor de professionele markt, zoals de kappersproducten, hebben met tegenvallers te maken. De gerapporteerde daling bedraagt 6,7%, de verkopen zijn gedaald van 6 miljard naar 581 miljard euro.

Het L’Oreal concern heeft te leiden onder de recessie, dat moge duidelijk zijn. De consument besteedt minder geld aan cosmetica. Ook in het luxe segment met merken als Lancôme, Helena Rubinstein e.a. is een terugval van 9.1% te zien.

De totale verkopen in 2009 bedroegen 17,47 miljard euro, een daling van 1.1%. De netto winst daalde met 3.2% tot 1.99 miljard euro.

Volgens de Amerikaanse financieel analist Andrew Wood van Sanford Bernstein is 2009 voor L’Oreal toch wel het slechtste jaar in de haar 100 jarige historie geweest, ondanks het in Q4 iets beter ging. Drie van de vier bedrijfssegmenten hebben met negatieve groeicijfers te maken, zegt hij in gesprek met CosmeticsDesign.com

Lees ook:

Over deze schrijver

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.