Voor wie het nog niet wist; dankzij de recessie verhard ook het zakendoen in de cosmetica-industrie en in de media die in relatie staan tot deze branche.

02:52 - 01:43
luistertijd 02:52 - leestijd 01:43

Voor wie het nog niet wist; dankzij de recessie verhard ook het zakendoen in de cosmetica-industrie en in de media die in relatie staan tot deze branche. Konden vele nieuwe merkjes die op onze markt kwamen de afgelopen jaren hard groeien dankzij de gratis ofwel free publicity die zij kregen in de vele media, steeds vaker wordt nu (weer) het principe ‘voor wat, hoort wat’ gehanteerd. Ook de media moeten geld verdienen (en redactiesalarissen betalen) nu de advertentie inkomsten teruglopen en wordt er dus weer meer onderhandeld.

Dan het Internet! Er komen steeds meer gepassioneerde amateurs bij die blogs op zetten en heerlijk wegkeuvelen over hun beautyproducten en belevenissen. Zij doen dit in de vrije uurtjes als hobby erbij. Maar er zijn ook professionals.  Zoals wij (goed voor inmiddels 54 duizend pageviews per maand!), en sites van print magazines en grote uitgeverijen. En zij zetten naar wij vernemen steeds vaker de toon als het om gesponsorde uitingen gaat. Zo kan het dus gebeuren dat wij in gesprek zijn met potentiele klanten voor onze gloednieuwe en nu al populaire (want veel aanvragen!) mini-magazines en men ons vraagt of alles wat wij überhaupt schrijven ook niet gesponsord is. Verbazing enerzijds, want nee, bijna* niets is gesponsord (!). Enerzijds denken we, was het maar waar, dan hadden we nu heel wat meer geld om te investeren in dromen die we hebben met BeautyJournaal, maar anderszijds is dit onze kracht: we zijn bijna* volledig onafhankelijk. Dat maakt ons mede onderscheidend en authentiek.

Het is soms nog moeilijk voor te stellen dat er initiators zijn met goede ideeën die ook vanuit de inhoud werken, en niet louter vanuit de commercie. Maar het bestaat wel, en daar ben je ook journalist voor, vinden wij. Wij schrijven over producten en diensten waar wij achter staan omdat het geloofwaardige producten zijn en goede diensten. Na vijftien jaar ervaring in deze industrie als journalist hebben we daar inmiddels aardig zicht op gekregen. Natuurlijk zien wij nog merken over het hoofd, maar dat komt soms vooral omdat de mensen achter deze merken hun verhaal niet overtuigend genoeg weten te brengen – of – omdat ze ons simpelweg het vergeten te melden (vooral doen dus:-) – of – omdat er gewoon teveel is en we mensen te kort hebben om alles te grondig screenen (zoek je nog een stageplek toevallig?).

Zo, en nu nog even wat fijne reclame voor onze commerciële activiteiten om ons te behoeden voor een abonnementje op de Voedselbank:

Meer weten over de mogelijkheden met mini-magazines powered by BeautyJournaal?

* ‘bijna’, omdat we wel samenwerkingsovereenkomsten aangaan met sommige Expertteam leden.

Lees ook