• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Groene Special » Claims » Nutricosmetica: eten, slikken of smeren deel 3

Archief artikel

Archief artikel

  • Claims, Cosmeticaclaims, Gezicht, Gezondheid, Groene Special, Haar, Lichaam, Marketingtrends, Natuurlijk 100%, Stoffen, Voeding, Zakenpraat

Archief: Nutricosmetica: eten, slikken of smeren deel 3

  • 29 september 2009

geschreven door 

Redactie, Monique

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Indeed Labs Eysilix II Serum oogcrème

‘Superfijne oogcrème’, zegt schoonheidsspecialiste Su. ‘Binnen drie weken zag ik al resultaat.’
BEKIJK

Eten en smeren is hetzelfde

Het is ook dit mechanisme dat ex-oprichter van Aveda, Hörst Rechelbacher ertoe heeft aangespoord om niet alleen zelf een biologisch boer te worden nadat hij zijn Aveda had verkocht aan het Estée Lauder concern, maar ook foodbased cosmetica te gaan produceren. Na vele decennia met chemisch cosmetici te hebben gewerkt en deels plantaardige cosmetica in de markt te hebben gezet, wilde hij nu het roer omgooien en volledig zuiver in de leer worden. Met zijn Intelligent Nutriënts heeft hij een lijn gemaakt die zowel gegeten en gesmeerd kan worden, volledig op voeding gebaseerd. ‘Ik ben ervan overtuigd geraakt dat je met onze nutricosmetica – eten en smeren dus-  letterlijk voeding aan je cellen geeft. Een voeding die in staat is om het zelfherstellend vermogen van de cellen te activeren en te beschermen. De meeste gewone cosmetica is gebaseerd op petrochemie en dat doet helemaal niets goeds voor de huid. Herhaaldelijk gebruik irriteert alleen maar, waardoor het immuunsysteem onnodig zwaar belast wordt.’ Voor Rechelbacher was het een uitdaging om het Amerikaanse biologische keurmerk USDA binnen te halen voor zijn merk, en daartoe moest hij overgaan tot gebruik van eetbare voedingsstoffen. ‘Dit keurmerk wordt vanuit de traditie alleen aan biologisch geteelde voeding gegeven.’ Hij verving zijn cosmetisch chemici door voedingschemici en er ging een wereld voor hem open, zo stelt hij. ‘Voor cosmetisch chemici telt alleen de veiligheid in de pot en niet zozeer voor de mens. Hun enige belang is dat producten tijdens transporten over de wereldbol en in verschillende klimaten niet uit elkaar vallen. Voedingschemici kijken eerst naar veiligheid en gezondheid voor de gebruiker. De stoffen die hiervoor gebruikt worden zijn zo grondig getest op veiligheid, omdat hiervoor wel een strenge wetgeving geldt.’

Het verhaal van Rechelbacher die nu als een evangelist de wereld over reist om zijn nieuwe, activistische visie aan de man te brengen en daarbij zelfs zijn eigen haarlak voor een publiek staat te drinken, bleef niet lang onopgemerkt. Is het slimme marketing, of de serieuze toekomst? Het geeft het plantaardig cosmetische segment een goede stimulans en speelt heel efficiënt in op onze sluimerende behoeften aan een betere gezondheid. Maar of het handig is om de boodschap te omgeven met een aura van angst (voor de synthetische cosmetica) is te betwijfelen. Het kan consumenten ook alleen maar meer verwarren. Maar volgens Rechelbacher is de consument rijp voor de waarheid, zijn waarheid. Juist omdat er zoveel verwarring is, zegt hij.

Eerst doen dan geloven

Directeur Amargit Sahota van de gerenommeerde organisatie Organic Monitor in Engeland, volgt de trends geamuseerd. Zijn stelling dat beautyfood nog niet serieus in het consumentenbewustzijn is neergedaald, wordt recent* ook onderstreept door een grootschalig onderzoek door marketingbureau EuroMonitor. Daaruit blijkt dat op de vraag ‘Ik ben me bewust van de link tussen voeding en uiterlijke schoonheid’ maar 12,4% van de ondervraagde Nederlandse deelnemers dit sterk beaamt. De laagste notering van alle nationaliteiten die meededen, waaronder ook Fransen, Duitsers, Italianen, Spanjaarden, Zweden, Engelsen en Amerikanen. Wel gaf 51,8% te kennen dat ze ertoe neigen om het te willen aannemen. Toch staan de Hollanders het laagst in de score tussen eerder genoemde landen om beautyfood te omarmen. Koreanen hebben het laagste acceptatieniveau, Indiërs het hoogste niveau. Verder bleek uit dit onderzoek dat vrouwen meer dan mannen zich aangetrokken voelen tot beautyfood en dat Russische vrouwen er de grootste affiniteit mee hebben. Sahota: ‘Wil dit soort bewerkte voeding kans van slagen hebben, zullen claims zeer goed onderbouwd- , en de boodschap ook heel goed gecommuniceerd moeten worden. Persoonlijk blijf ik erbij dat je maar beter normaal gezond kunt eten, dan krijg je alle stoffen in hun natuurlijke vorm binnen, in plaats van in geïsoleerde samenstellingen. We weten nog altijd niet hoe stoffen uit  natuurlijke voeding precies aan hun werkzaamheid komen, omdat de enkelvoudige stoffen omringd zijn met allerlei hulpstoffen waardoor de opneembaarheid en werkzaamheid vele malen efficiënter en effectiever is.’

Weg van de petrochemie

De theorie over op voeding gebaseerde cosmetica vindt Sahota interessant. ‘Het is bekend dat veel meer door de huid heen in het lichaam wordt opgenomen dat de huidig beschikbare wetenschappelijke literatuur laat zien. Je zou het bijna een nieuwe manier van toepassen kunnen noemen: in plaats van eten, smeer je het op. Of allebei…..’ Maar is Sahota er nog niet helemaal uit of de betreffende producten wel optimaal worden opgenomen. Voordelen voor het milieu ziet hij overduidelijk. ‘Hoe minder op petroleum geënte producten gemaakt worden, hoe beter. De natuurlijke conserveringsmiddelen zijn nog lang niet zo werkzaam als synthetische parabenen, maar er wordt wel hard aan gewerkt. Wat het vooral innovatief maakt, is dat het de industrie uitdaagt om uit ruwe voedingsstoffen cosmetica te kunnen maken. Grondstofproducent Dupont en suikerproducent Lyle produceren nu al ingrediënten die op basis van ruwe suiker zijn gemaakt en niet meer uit petroleum voortkomen. Experimenten om cosmetica te synthetiseren met behulp van haver en tarwe zijn ook veelbelovend.’ En hij besluit dat hij het voorlopig vooral ook bijzondere marketing vindt: ‘De gedachte dat dit soort cosmetica zo schoon is, dat je het kunt eten, maakt het natuurlijk zeer aantrekkelijk. Vrouwen zal dit ook nog eens extra aanspreken omdat ze makkelijker smeren dan willen eten. Eten heeft voor veel vrouwen een negatieve connotatie met calorieën en gewichtsproblemen. Met foodbased cosmetica zouden ze zichzelf ook nog eens voor de gek kunnen houden, in de trant van ‘zo krijg ik toch mijn vitaminen binnen.’ Dan heb je voeding en verzorging in optima forma, zou ik bijna willen zeggen. We moeten maar zien hoe het zich gaat ontwikkelen.’

(Dit is het laatste deel uit een artikel dat Monique publiceerde in vakblad Estheticienne)

©BeautyJournaal

Lees ook deel 1 en deel 2

Op beautyJournaal TV: het interview met biochemicus Arjan van Erven over voeding en de huid

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Zo ziet Monique’s huid eruit met de huidscan met Observ

Sommige artsen houden minder van fillers, en meer van botox

februari
Redactie, Monique

Redactie, Monique

In gesprek met Margaritha Adams van Waterland Kliniek: 'Een beetje rust in het gezicht is mooi'

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Hoi Mary, Ben benieuwd wat je van Bounce Back vindt. Van demake up producte… Gerti test het nieuwe Trinny London Plump Up Serum met 3 peptiden en hyaluronzuur Gerti
  • Goed om te lezen. Ik ben bezig met de enzyme cleanser en de bounce back in … Gerti test het nieuwe Trinny London Plump Up Serum met 3 peptiden en hyaluronzuur Mary
  • Interessant! Hou ons op de hoogte Gerti over je bevindinge van deze creme o… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Redactie, Monique
  • Hoi Corrie, dank je wel voor je vraag. We gaan hem voorleggen aan onze kleu… Expertadvies: hoe krijg ik mijn rode haar mooi grijs? Mijn kapper durft niet Redactie, Monique
  • Ik ben 64 jaar, had vroeger rood haar, maar naarmate het fletser werd ging … Expertadvies: hoe krijg ik mijn rode haar mooi grijs? Mijn kapper durft niet Corrie
  • Hoi Monique, die crème heb ik nog niet geprobeerd. Het leuke is dat de crÃ… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Gerti
  • Hoi Gerti, mooie review! Wat vind je eigenlijk van de cream, die zie ik ook… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Redactie, Monique
  • Kleine aanvulling op de term parfum op de inci: een fabrikant is verplicht … Corine schrijft: Opmars van de clean beauty movement + haar zomerfavorieten Gerti
  • Misschien het grootste onderzoek naar het effect van verwijdering van silic… Wetenschappelijk onderzoek van Dr. Frank Niessen: je knapt op door verwijderen borstimplantaten COSSkidsNederland
  • Fijn om te lezen dat dit voor jou ook zo werkt. met welke merken werk je in… Skin minimalisme is een van de belangrijkste nieuwe skincare trends  Redactie, Monique

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen