shop L’Oreal Paris Infaillible 3-second setting mist De betaalbare en echt werkzame mist waarmee je foundation niet meer afgeeft! Bekijken ‘Een mooier uiterlijk dankzij vruchtbaar gebruik van rijke voedingsstoffen’, het is zo oud als de mensheid. Cosmetica danken hun imago en werking volledig aan de natuur. Pas toen in de jaren ’50 de mogelijkheden van […]

02:49 - 01:41
luistertijd 02:49 - leestijd 01:41

‘Een mooier uiterlijk dankzij vruchtbaar gebruik van rijke voedingsstoffen’, het is zo oud als de mensheid. Cosmetica danken hun imago en werking volledig aan de natuur. Pas toen in de jaren ’50 de mogelijkheden van het gebruik van stoffen uit de petrochemische industrie op grote schaal bekend werden, veranderde ook het karakter van cosmetica. De link tussen een gezonde huid en voeding ging grotendeels verloren. Synthetische stoffen deden hun intrede en het beroep van cosmetisch chemicus werd er een van vooral toveren met deze moderne ingrediënten, waarvan paraffine natuurlijk het meest bekend is. Maar deels zijn ook synthetische geur- en kleurstoffen, propyleen glycol en dimethicone uit de petrochemie voortgekomen.

Een pil voor de babyboomer

De industrie zoekt voortdurend naar nieuwe invalshoeken om producten te verkopen. Nu de aandacht voor gezond oud worden steeds meer centraal staat, zijn de marketingpijlen gericht op alles dat met gezondheid én schoonheid te maken heeft. En dan het liefst nog een beetje leuk verpakt met een zweem van natuurlijkheid. Nutricosmetica passen hier perfect in. Een van de grotere aanbieders van middelen in dit segment is grondstoffenproducent DSM. Het heeft er zelfs een speciale afdeling voor opgericht: Beauty from Within, met pillen en drankjes. ‘Consumenten, vooral de vijftigplussers, zijn geïnteresseerd in positieve, wellness-georiënteerde  producten die gemak, gezondheid en schoonheid combineren,’ vertelt Global business manager Human Nutrition & Health, Isabelle Frappa ons via de e-mail. Het concern is van mening dat er vooral groeimarkten te vinden zijn in Europa (met Frankrijk als grootste markt, en groeikansen in Italië en Spanje) en in de Verenigde Staten. Japanners zijn van oudsher al de grootste innemers van beautyfood – Yakult is er niet voor niets marktleider. Frappa laat ons weten dat vooral de volgende stoffen zeer in trek zijn: ‘Anti-oxidanten als lycopeen en bètacaroteen om de huid extra weerbaar te maken tegen uv-straling. Dit segment is momenteel ook het grootst in Europa. Daarnaast zijn er de bekende vitaminen C en E, de B-vitaminen en nieuwe anti-oxidanten uit groene thee, uit rode wijn zoals resveratrol, Q10 en nu ook luteïne, dat o.a. in spinazie zit.’ ©BeautyJournaal

(Dit is een deel van het complete artikel dat Monique publiceerde in het vakblad Estheticienne).

Bekijk nu ook op BeautyJournaal TV het interview met biochemicus Arjan van Erven over het belang van gezonde voeding en voedingsstoffen voor huid en cosmetica.

 

Lees ook:

Deel 2 uit deze serie over nutricosmetica

Deel 3 uit deze serie over nutricosmetica

BeautyJournaal TV: dr Murad predikt gezond eten en glucosamine slikken

Fabrieksvoeding voor je schoonheid

Eten in je creme of eetbare creme?

 

Lees ook