shop Eucerin UreaRepair Plus Voetcrème 10% Urea De allerbeste crème bij droge voeten en kloofjes. Bekijken Kansen, maar ook flops De vraag rijst natuurlijk meteen waarom er niet veel meer gepromoot wordt om weer gezond te gaan eten. Een handjevol Amerikaanse celebrity-dermatologen zoals de artsen Brandt, Murad en Perricone, roepen dat namelijk wel, naast het […]

04:34 - 02:44
luistertijd 04:34 - leestijd 02:44

Kansen, maar ook flops

De vraag rijst natuurlijk meteen waarom er niet veel meer gepromoot wordt om weer gezond te gaan eten. Een handjevol Amerikaanse celebrity-dermatologen zoals de artsen Brandt, Murad en Perricone, roepen dat namelijk wel, naast het advies om extra supplementen in te nemen. Maar Frappa gelooft er niet in. ‘Wie heeft er nog zin en tijd om te gaan koken? Bovendien moet je heel erg veel groenten en fruit eten wil je de juiste hoeveelheden binnenkrijgen.’ Ook de 114-jaar oude cosmeticaboetiek Henry Bendel in New York gelooft dat beauty nutrition the next big thing is. Het bedrijf heeft de zaak op 5th Avenue helemaal omgedoopt tot een beautyfood winkel met pillen en drankjes, en is hiervoor gaan samenwerken met supplementenfabrikant Atrium Innovations. Het summum van luxe is een maatwerk programma samengesteld door een diëtist voor de prijs vanaf 200 dollar per maand. In de internationale media gonst het flink over dit nieuwe concept, maar tegelijkertijd vragen marktanalisten zich af of dat kunstmatige slikken en drinken voor schoonheid wel zo zal aanslaan bij consumenten. Er zijn voorlopig nog genoeg feiten voor deze twijfels.

In de jaren’90 beleefde de gezondheidspillenmarkt een hoogtepunt met anti-oxidanten en speciaal in het beautysegment werd Imedeen een eyecatcher. Na berichtgeving over de keerzijden van het slikken van anti-oxidanten (met name A) als je rookt (verhoogd risico op bepaalde kankers), kreeg de markt een duw. Afgelopen jaren werden visolie en nieuwe anti-oxidanten in de vorm van polyfenolen (uit druiven en bessen) een hit, maar insiders zeggen dat ook dat alweer over het hoogtepunt heen is. Danone probeerde het in het zuivelschap met Essensis als beautyyoghurt maar dit werd recent uit de markt gehaald wegens tegenvallende verkopen. Beautyfood in het alledaagse zuivelschap werkt niet, de boodschap komt niet over.

Innovatie bemoeilijkt door veiligheidseisen

Ook de wetgeving werkt niet erg mee om innovatie te bevorderen. Inwendige beautyproducten vallen onder de voedselwaren wet en zijn met strenge veiligheidseisen. De ironie wil dat men vindt dat alles wat je inslikt absoluut veilig en niet giftig moet zijn. Het is bij wetgevers nog niet doorgedrongen dat wat op de huid gesmeerd wordt ook voor een deel in het lichaam terechtkomt. Maar daarover later meer. ‘Het is bekend’, verklaart chemicus dr. Jürgen Vollhardt, director R&D Sun Care bij DSM in Basel (Zw.), ‘dat vooral lycopeen en bètacaroteen beter oraal dan topisch werken. Maar van veel nieuwe stoffen moet nog veel uitgezocht worden. Omdat ze onder de voedingswetgeving vallen zijn testen zeer kostbaar en dat kan innovaties tegenhouden.’ Hij voorspelt dat voorlopig oude bekende stoffen ‘herondekt’ zullen gaan worden. De komende tijd zullen er bijvoorbeeld nog veel meer producten met lycopeen op de markt verschijnen.

Dat oude stoffen in een nieuw jasje gestoken worden is op zich niet erg, vindt de Nederlandse orthomoleculair wetenschapper Gert Schuitemaker. ‘De voedingswetenschap is momenteel volop in beweging. Er wordt steeds meer bekend over hoe voeding de genen kan beïnvloeden. Van foliumzuur, omegavetzuur-3 en vitamine D is dit al uitgekristalliseerd. Maar het gaat me te ver om nutriceuticals – zoals ik ze noem omdat ik het woord cosmetica per definitie koppel aan uitwendig  aangebrachte stoffen- ook een beautyclaim te geven. Als je het tegen rimpels wilt gebruiken op het moment dat ze al opkomen, ben je veel te laat. De focus op algemene gezondheidsvoordelen is zinniger.’ Voor Schuitemaker, ook als suppletieman, staan gezond, vers eten en bewegen toch echt op de eerste plaats en dan pas suppletie. ‘Alles moet gewoon in balans gedaan worden. Er wordt daarnaast door industrieën veel te veel in details naar problemen en oorzaken gekeken, terwijl er een aspect als een deken over alle gezondheidsissues – ook die van de huid- heen hangt: ontstekingsreacties, die door dagelijkse irritaties van het immuunsysteem heel klein beginnen maar uiteindelijk een kettingreactie aan problemen kunnen veroorzaken met chronische ziekten tot gevolg.’ ©BeautyJournaal

(Dit is een deel uit een verhaal dat Monique publiceerde in het vakblad Estheticienne)

Lees ook:

Lees ook deel 1 van deze serie over nutricosmetica.

Lees ook deel 3 van deze serie over nutricosmetica

Op BeautyJournaal TV: het interview met biochemicus Arjan van Erven over voeding en huid

 

Lees ook