De moordende concurrentie in de make-up is hiervan de aanstichter. Zowel binnenshuis bij P&G, waar make-upmerk Cover Girl het velen malen beter doet, want hipper en zo, als buitenshuis als gevolg van de enorme expansie van merken als MAC, Revlon en nichespelers als Bare Escentuals. De verkoopprognoses voor potjes en tubes Max Factor vertellen dat er nagenoeg niets meer verkocht wordt in het nieuwe fiscale jaar.
Het nieuwsbericht meldt niet of en waar MF dan uberhaupt nog te koop zal zijn in de US en over Europa en andere werelddelen worden ook geen uitspraken gedaan.
Heeft de reclame pay-off dat MF het merk van de topvisagisten is, dan toch geen geloofwaardige impact gehad, of zijn die commercials met die Amerikaanse visagisten alleen in Europa te zien? Er zal dus absoluut meer aan ten grondslag liggen dan competitieve overwegingen, dat men zo’n rigoreus besluit neemt over zo’n oud merk (1909!). Of toch niet….?
In een reactie laat Procter & Gamble Nederland ons weten dat de Amerikaanse verkoopstop geeft geen enkel effect heeft op Europa. ‘P&G blijft make-up ontwikkelen en maken en groeien op de markt. In Amerika is Cover Girl ons grootste merk en we gaan ons nu daar op focussen. De Max Factor producten die in Amerika verkocht worden zijn anders dan in Europa en hebben ook andere verpakkingen en distributie kanalen. In Europa is Max Factor erg populair en een hard groeiend merk. P&G verkoopt het merk ook niet.’