Fast read
- Q+A haircare maakt huidlogica toepasbaar op je haar
- Clarifying Shampoo is een bestseller met salicylzuur en prebiotica
- Geen siliconen, wel souplesse dankzij olijfolie-esters
- Transparante uitleg op de verpakking, geen loze claims
- Gelanceerd in Nederland nog vóór de UK
Van gezichtshuid naar hoofdhuid
Het viel me op een dag gewoon op: we weten alles over crèmes. We kennen onze niacinamide, retinol, ceramiden. Maar als je een fles shampoo pakt en de verpakking leest, blijft het akelig stil. We weten nauwelijks wat erin zit, laat staan wat het doet. Waarom schuimt het? Waarom glanst het? Wat maakt dat mijn hoofdhuid ineens jeukt of juist vet blijft aanvoelen?
Skincare logica voor haarverzorging
Het Britse merk Q+A brengt daar met de haircare lijn verandering in, met een verrassend simpele gedachte: je hoofdhuid ís huid en daar begint je haarverzorging. Dus verdient die net zo goed actieve ingrediënten, aandacht voor de huidbarrière en duidelijke communicatie: skincare-logica vertaald naar haarverzorging. En die aanpak slaat aan.
In Nederland ging de lijn zelfs eerder in de verkoop dan in thuisland Engeland. Reden genoeg om in gesprek te gaan met Faye, de productontwikkelaar, en Imogen, verantwoordelijk voor de marketing. Samen met Evert Kamphuizen van TradeSense, die het merk naar Nederland haalde, spreken ze openhartig over het ontstaan, het succes en de slimme keuzes die Q+A haircare uniek maken.
Stoffen met bewezen functie
Q+A producten bevatten ingrediënten die hun sporen hebben verdiend in skincare: salicylzuur, prebiotica, ceramiden, peptiden. Maar het is geen lijstje populaire stoffen dat in een shampoo wordt gegoten om ‘trendy’ te lijken.
Waarom weten we zo weinig over haar?
‘Alles in de formulering heeft een functie,’ zegt Faye. ‘Vijf jaar geleden zijn we gestart met het idee om skincare-principes te vertalen naar haarverzorging. In skincare hadden we al gezien hoeveel effect het had om consumenten kennis te geven over wat ze op hun huid smeren. Waarom zou dat voor je haar anders zijn?’
Afvinklijstje
Q+A communiceert op de verpakkingen in duidelijke taal met bulletpoints. Of je nu last hebt van build-up, een vette hoofdhuid of juist krullen wilt definiëren: het staat erop. Die transparantie werkt ontwapenend.
Salicylzuur en prebiotica
Een van de bestsellers in ons land in de Clarifying Shampoo. ‘Een verademing voor iedereen die worstelt met een jeukende of reactieve hoofdhuid,’ zegt formulator Faye. ‘Salicylzuur verwijdert dode huidcellen en productresten, prebiotica helpen het microbioom herstellen, en colloïdaal haverextract kalmeert.’
Een facial voor je haarwortels
Marketeer Imogen vult aan: ‘We gebruiken tegenwoordig zó veel op ons haar: droogshampoo, oliën, stylingproducten. Het komt ook op je hoofdhuid terecht, en die huid kan overbelast raken en uit balans. De Clarifying Shampoo is ons antwoord hierop. Ik noem het weleens een facial cleanser voor je haarwortels.’ Mooi!
Geen SLS en siliconen, 98% natuurlijk
Wat het extra bijzonder maakt, is dat Q&A erin slaagt om zulke prestaties te leveren zonder siliconen, zonder te sterk reinigende sulfaten, en met een gemiddelde van 98% natuurlijke oorsprong.
Faye legt uit: ‘Voor de shampoos gebruiken we sodium coco sulfate, gecombineerd met milde hulpstoffen zoals cocamidopropyl betaine en glycerol oleaat. Dat oleaat is een ‘refatting agent’: een ingrediënt dat de huidbarrière helpt herstellen en irritatie tegengaat — iets wat essentieel is bij het reinigen van de hoofdhuid.’
Glans en gladheid met olijf
‘Voor de glans en gladheid die je zo mooi kunt krijgen dankzij siliconen, hebben we een fijn alternatief gevonden uit olijfolie. Het benadert het gevoel van siliconen verrassend goed, zonder dat je bang hoeft te zijn voor filmvorming, die build-up. Je haar wordt glad, glanzend en makkelijk doorkambaar.’
De populaire Curl lijn
Distributeur Evert Kamphuisen vertelt dat ook de Curl lijn heel geliefd is in Nederland. Dat snap ik wel. Krullend haar komt in enorm veel varianten, van Europees golvend tot Afro-structuren. Q+A positioneert zich daarmee als inclusief zónder het expliciet te benoemen. De formules zijn getest op verschillende haartypen, de boodschap is universeel, en de verpakking spreekt voor zich.
Wat er nog aan komt!
Op mijn vraag of ze ook stylingproducten gaan maken, zegt Imogen nadenkend, ‘maar het moet qua formulering en positionering wel kloppen. Alles moet functioneel en onderbouwd zijn.’
Wat er wél aankomt, is een Color Protect-lijn, verklapt ze. ‘Een shampoo en conditioner die kleurvervaging tegengaan en tegelijkertijd glans en haarvezelbescherming bieden — opnieuw zonder siliconen, maar mét voelbare werking.’
En ik besluit….
De haircare lijn van Q+A is geen hype, maar een logisch gevolg van hoe we zijn gaan denken over huidgezondheid en ingrediëntenkennis. Betaalbaar, transparant en doordacht — geen poëzie in een pompflacon, maar praktische handvatten voor haar én hoofdhuid. Dit merk leert je opnieuw nadenken over wat je gebruikt, en waarom.
- Lees hier al onze artikelen over haarverzorging, producten en achtergronden
- Lees hier al onze adviezen van onze haarexperts Lieke en Ilse
- Lees hier al onze reviews over haarproducten