Gen X: Opgroeien zonder filters, ouder worden met aandacht voor nuance

07:19 - 04:23
luistertijd 07:19 - leestijd 04:23

Gen X: Opgroeien zonder filters, ouder worden met aandacht voor nuance

Ik behoor tot Generation X, geboren tussen 1965 en 1980 (hoewel, ik ben van ’64), in een tijd zonder internet. We zijn de eerste kinderen die alleen thuiskwamen van school, met een sleutel om de nek of onder de deurmat en ouders die allebei werkten.

Opgroeien zonder internet en selfies

Ik ben van een generatie die opgroeide zonder selfies, zonder Instagram-influencers, en zonder dat elke beweging werd vastgelegd. Ik ben de laatste generatie. In de jaren tachtig konden we lekker in ons blootje op het strand liggen zonder dat we bang waren dat onze body’s overal in netwerken verschenen. We konden nog anoniem zijn. Zwerven, zonder dat we gemonitord werden door onze ouders via apps.

Madonna en The Police, punk, NewWave, disco….

Onze spiegels waren stoffig, als we er twee keer per dag in keken was het veel en ons beeld van schoonheid was wat we in films en muziek zagen. Het was een tijd waarin Madonna ons leerde hoe je er cool uitzag, en The Police en Nirvana brachten ons een gevoel van introspectie bij. Er waren subculturen, vaak ontstaan uit politiek culturele bewegingen: punks, New Wavers, disco’s, kakkers, met allemaal hun eigen kleurrijke verschijningsvormen en muziek. Er was geen eenheidsworst, dominant aangestuurd door social media.

Liever gezond dan plastic fantastic

Nu zijn we van middelbare leeftijd en worden we ouder. We doen het anders. We leefden van God los toen we jong waren, met drugs en drank en seks, we zijn ons nu heel bewust van de gouden kaart die gezondheid heet, omdat we zien hoe chronisch ziek onze ouders zijn (en waren). We willen steeds vaker aanvullende hormonen om ons gewoon goed te blijven voelen, en lekker door te kunnen werken. Maar we kijken ook anders naar schoonheid. Geen plastic fantastic zoals de Boomers dat interessant vonden bij de opkomst van de cosmetische geneeskunde. Wij zijn pragmatischer: we willen er een beetje uitgerust uitzien, maar niet getransformeerd.

Niet geobsedeerd door perfectie, maar pragmatisch

Gen X is als generatie nooit geobsedeerd geweest door perfectie. Cosmetische ingrepen zijn voor ons een middel, geen doel. Dokters noemen ons aanpak “pragmatisch” en “strategisch.” Er wordt ook gezegd dat wij heel zorgvuldig onze wensen en behandelingsmogelijkheden afwegen en op zoek gaan naar de juiste artsen (ook voor onze gezondheid/ziekte trouwens) en dat we ons niet laten ‘influencen’. Dat klopt, maar dat kan ook leeftijdsgerelateerd zijn. Als vijftiger ben je minder beïnvloedbaar dan als tiener natuurlijk. Maar goed de influence van een popartiest die je eens per week op tv zag of in een tijdschrift gaf natuurlijk een andere druk, dan de invloed van social media die 24/7 doorgaat.

Huidkanker en pigmentvlekken, de laser wint weer terrein

We zijn van een generatie die hele zomers op de stranden en bij de zwembaden lag te bakken. Heerlijke herinneringen. We hadden geen notie van zonnebrandcrèmes, verbranden was bijna een soort van stoer, en diep donkerbruin worden al helemaal. We zitten nu op de blaren, want huidkankers zijn epidemisch, en pigmentvlekken ook. Het is niet voor niets dat in de klinieken voor cosmetische geneeskunde de laser weer terrein wint. Pigmentvlekken zijn nu eenmaal moeilijk te bestrijden, en laser werkt het beste – hoewel, maximaal een jaar, maar dat is al lang;-) Bovendien laten pigmentvlekken ons er ouder uitzien dan rimpels.

Ook ten aanzien van fillers, verandert het speelveld. We gaan de komende jaren steeds meer over regeneratieve behandelingen horen die collageen boosten, en skinboosters winnen terrein. Simpelweg omdat we geen puffy faces meer willen. Aan het volume teruggeven met behulp van fillers zit een grens. Lees mijn interview met arts Adriana Pereira.

Schoonheid was een gevoel over jezelf

Onze pragmatische houding ten aanzien van schoonheid komt nog voort uit onze jeugd. Schoonheid was niet zozeer een mening van anderen (hoewel: beauty is in the eye of the beholder), maar vooral ook wat we zelf voelden. Die spiegel was geen massale obsessie zoals de mobiele camera nu is als spiegel. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Plastisch chirurgische ingrepen verfijnen

In de plastische chirurgie zien we ook verschuivingen. De behandelingen worden kleiner, minder invasief. Recent nam ik daar ook nog een video interview over op met plastisch chirurg Frank Niessen. Binnenkort zal ik dat op BeautyJournaal plaatsen. De mogelijkheden zijn er, de ontwikkelingen gaan door, we benutten ze.

Liever mentaal in balans en fysiek gezond

Maar het uiterlijk is niet alles wat telt; ons innerlijk weegt net zo zwaar. We willen ons fijn voelen, in balans, vredig, liefdevol, verbonden. We willen zo lang mogelijk gezond blijven. Wist dat dat in Nederland gemiddeld al vanaf het 40stige levensjaar de chronische ziekten de kop op beginnen te steken?

We zoeken naar nieuw evenwicht, en niemand kan dat beter doen dan jij zelf, voor jezelf. De ratrace bestaat, Gen Z zit er vol in, wij kijken ernaar, staan er deels in, en we stappen er deels al uit. Omdat we dat willen. Gen Z is en blijft een beetje rebels. Toedeledokies. We doen het op onze eigen manier, zoals we dat ook konden doen toen we nog tiener waren.

Nog even dit: waarom lijkt Gen Z ouder?

Het is opvallend dat er van Gen Z gezegd wordt dat ze ouder lijken dan ze zijn. Op zich snap ik wel dat je op de leeftijd van 16-18 jaar graag ouder, volwassener eruit wilt zien, dat hoort bij die leeftijd. Toch zijn er invloeden die het vanuit een extrinsieke motivatie versterken, en dat is wat anders dan dat het van binnenuit komt:

Dikke make-uplagen en fillers en Botox maken ouder?

De combinatie van make-uptrends, cosmetische ingrepen en sociale media legt een druk die deze generatie het gevoel geeft eraan mee te moeten doen. Zware contouring en overmatig gebruik van fillers en Botox zorgen voor een volwassen uitstraling. Sommige van deze ingrepen, bedoeld om te “verjongen,” kunnen bij jonge mensen paradoxaal genoeg een kunstmatig, ouder uitzien geven. Digitale filters geven een onnatuurlijk glad uiterlijk, en er word gezegd dat ze zich ouwelijker kleden dan toen de X’ers twintig waren.

Stress, veel stress

Gen Z groeit ook op in een tijdperk van sociale druk, prestatiedruk, en constante zichtbaarheid op sociale media. Deze stressfactoren kunnen leiden tot vermoeidheid of tekenen van vroegtijdige veroudering, zoals een doffe huid of donkere kringen.

Men zegt dat gen X een meer natuurlijke benadering omarmt van veroudering, gericht op subtiele verjonging en authenticiteit prefereert boven perfectie.

Meer weten?

Wil je meer weten over de nieuwste ontwikkelingen? Als journalist ben ik al 25 jaar werkzaam in de beauty industrie, ik praat je graag bij. Mail me op info@beautyjournaal.nl

Lees ook