Ze maakt werkelijk schitterende balayages. Felicia is de kapper waar je moet zijn!

07:26 - 04:27
luistertijd 07:26 - leestijd 04:27

Moderne tijden. Koos je vroeger een kapper uit omdat je vriendin of moeder er kwam en de salon er mooi uitzag, tegenwoordig wil je voor- en nafoto’s zien van een kapper. Instagram is het podium. Vrouwen die dol zijn op natuurlijke balayage kleuringen weten Felicia Kappen via social media feilloos te vinden. ‘Je bent naast kapper tegenwoordig ook content creator.’

Van leren en werken naar zzp-schap

Felicia heeft er al bijna tien jaar op zitten in het kappersvak. Als leerling-kapper studeerde, en werkte ze. Ze werkte bij prachtige zaken waaronder Haarhemel in Amsterdam. Drie jaar geleden besloot ze als zzp’er te gaan werken. Ze huurt tegenwoordig een stoel in een salon in Utrecht. Zoals zovele kappers tegenwoordig doen.

‘Je werkt zelfstandig, maar je bent niet alleen’

‘Het was voor mij een ideale manier om te kijken of ik het zelfstandig ondernemerschap aan kan, en leuk vindt,’ vertelt ze op een zonnige zomerochtend via een Teams-interview. ‘Bovendien ben ik niet alleen, ook drie andere kappers werken daar zelfstandig. Het is gezellig, en je kunt ook sparren met elkaar.’

Klanten uit de hele regio

De stap van Amsterdam naar Utrecht was voor Felicia niet groot. Haar klanten komen uit de hele regio van midden tot midden-noord Nederland. ‘Dat heb ik te danken aan social media,’ vertelt ze trots.

Zoals de kok zijn gerechten laat zien, laat de kapper zijn haarlooks zien

Social media, en met name Instagram is tegenwoordig een kanaal waar je niet meer omheen kan, als je als ondernemer zichtbaar wilt zijn. Het is een perfecte marketingtool. Felicia vertelt: ‘Zoals mensen graag foto’s van een menu willen zien, willen ze tegenwoordig ook van jou als kapper zien wat je ‘maakt’. En geloof me, dan maakt het niet meer uit of je wel of niet in hun stad zit. Ze reizen er graag voor.’

Ze maakt prachtige balayages

Felicia is een ware ambassadeur als het gaat om het maken van mooie balayages. Haarkleuringen in verschillende schakeringen met een mooi verloop. Moesten ze enkele jaren geleden nog opvallend zijn in kleurtonen, tegenwoordig gaat het om zachtheid. Een natuurlijk verloop van nuances binnen een kleurpalet. Ze is er een ster in.

Hoe subtieler de nuances, hoe onderhoudsvriendelijker je look

‘Mijn klanten komen echt voor mijn subtiele kleurtechnieken met babylights, zoals ik ze noem. Het moet mooi naturel zijn, zachte overgangen met transparantere kleuring zonder dat je aan diepte verliest, en het moet onderhoudsvriendelijk zijn. Vrouwen komen eens in de drie maanden voor een touch-up. Dat is de trend tegenwoordig. Het ritme van elke 4 tot 6 weken een kappersbezoek zie ik echt afnemen.

Op reis met je klant

‘Ik maak een reis met mijn klanten, zeg ik altijd. Ik investeer tijd om samen uit te zoeken wat mijn klant mooi vindt, wat haalbaar is, wat onderhoudsvriendelijk is. Hoe langer een klant bij mij komt, hoe spannender de reis wordt. Ik neem graag een zijweg, stel na verloop van tijd voor om ook met andere nuances te gaan spelen, of een kniptechniek aan te passen. Ik vind die organische ontwikkeling die je doorloopt met een goede klanten heel mooi.En niet alleen dat: het is mijn vak om mensen een goed gevoel over zichzelf te geven, dat je mooi bent, en mag stralen. Heerlijk!

Awardwinning girl

Felicia werkt onder meer met de producten van Wella en System Professional. Wella organiseert al vele jaren talentenshows voor kappers, zowel op gebied van kleuring als knip- en stylingtechnieken. Ze won al eens zilver en goud met haar kleurtechnieken tijdens de internationale awardshow Trendvision van Wella die wereldwijd gehouden wordt.

Wella Passionistas

Dat ze talentvol is getuige ook haar deelname aan het Felicia Wella Passionistas team namens Nederland. Wella Passionistas is een wereldwijd programma waar je als bewezen kleurexpert voor gevraagd kan worden. ‘Het is een prachtig vak. Ik zou ook graag kappers gaan trainen op het gebied van kleuring,’ verklapt ze.

Hoe vegan mag het zijn?

Op onze vraag of en hoe ze omgaat met consumententrends als vegan producten en milieubewust ondernemen, is ze stellig. ‘Ik vind vegan super, maar het mag niet ten koste gaan van de kwaliteit van kleurproducten. Dan staat een mooie kleur die goed pakt toch boven een vegan formulering. Overigens verwacht ik wel dat vegan een hele grote rol gaat spelen in de toekomst en ik volg het met grote belangstelling.

Zuiniger met water

‘Aan het milieu denk ik ook. Ik ben veel zuiniger geworden met water. Maar het scheiden van afval lukt nog niet zo goed. Daar is nog veel winst te behalen voor kappers: dat we folies, tubes en doosjes kunnen scheiden.’

Je eigen content creator zijn

Hoewel ze pas 25 is, maar toch al bijna tien jaar in haar loopbaan achter de rug heeft, ziet ze het vak veranderen. ‘De druk om zichtbaar te zijn op social media is erbij gekomen. Ik ben niet alleen kapper, maar ook content creator. En was het eerst nog Instagram, ook Tiktok moet je in de gaten houden, en dat betekent filmpjes maken.

Met een Instafoto in de stoel: ‘zo wil ik het ook, kan dat?’

‘Ook moet ik vaker dan voorheen klanten goed uitleggen dat beelden die ze zien niet altijd realistisch zijn. Is een vrouw van zwart naar blond gegaan? En wil jij dat ook? Dat kan heel wat stappen en tijd kosten, en ook ten koste gaan van je haarkwaliteit. Dat wordt allemaal niet zichtbaar. Het perfecte plaatje overheerst – vooral jongeren geloven dat het magie is zonder inspanning.

De kapper zal nooit door een robot vervangen worden

Over de toekomst van haar ambacht is ze niet ongerust. Lachend: ‘Wij zullen nooit door robots vervangen worden! Goed he;-) Maar ik zie wel steeds meer jonge mensen die gaan werken, kiezen voor het zelfstandig ondernemerschap. Ook kappers. Het past bij het gevoel dat je alles zelf wil uitzoeken en ervaren. Op social media worden we daar ook wegwijs in gemaakt. Zoveel tips om je geld te kunnen verdienen….Maar vergeet nooit om financiële reserve op te bouwen, voor als het even minder gaat.’

Wat zijn Felicia’s favoriete producten?

Natuurlijk producten die het haar kleuren, Koleston Perfect en ShineFinity voor een prachtige transparante glans. Color Touch om balayages in te kleuren, Color Fresh Mask voor een kleuropfrisser thuis en voor lang haar zijn de shampoo’s van Color Motion en Fusion favoriet.

Lees ook:

Lees ook