‘We zijn ons al heel bewust wat we in onze mond stoppen, dat bewustzijn moet ook voor cosmetica komen: wat smeer je erop?’

09:31 - 05:42
luistertijd 09:31 - leestijd 05:42

Onlangs ontmoette ik een aantal mensen achter het Engelse merk Dr. Organic. Dat was heel leerzaam. Dr. Organic is in Nederland heel geliefd. Het is het toonbeeld van biologische cosmetica die ook heel betaalbaar is. En er wordt en is hard gewerkt aan het begrip biologisch & duurzaam. Steeds meer lijnen uit het maar liefst 125 producten tellende assortiment dragen het Cosmos keurmerk. In Amsterdam sprak ik met ceo Bart Dobbelaere en microbiologe en brand director Victoria Harrison.

Ceo Bart Dobbelaere gaat Dr. Organic in nog veel meer winkels brengen

Het is me vandaag nog weer eens duidelijker geworden welke rol van bewustwording de cosmetica-industrie kan spelen als het gaat om de gezondheid van de planeet en alles wat erop leeft. We moeten af van petrochemische stoffen en producten. Plantbased is de toekomst, en de toekomst is nu. Ook vrij van plastics, dan wel volledig afbreekbaar graag!

Wat smeren we op onze huid?

Als je iets op je huid smeert, wil je weten wat het doet voor je huid. We have come a long way. Als beautyjournalisten leerden we de afgelopen dertig jaar enorm veel over werkzame stoffen en hoe die kunnen ingrijpen op biologische processen in de huidcellen, met als doel een mooiere huid te krijgen.

De technologische vooruitgang

Het kon niet op, de natuur is altijd de bron geweest, maar voor grootschalige productie werd steeds meer gebruik gemaakt van biotechnologie: de natuur nabootsen en dat in een product verwerken. Wat men gebruikte, was veelal synthetisch van aard. En bijna alles werd verpakt in plastic. Plastic dat nauwelijks afbreekbaar is.

Toenemend bewustzijn

Als gevolg van steeds strengere wetgeving – met name in de EU – en onder druk van consumentenactivisme kwamen steeds meer stoffen in een negatief daglicht te staan. Zowel omdat ze onze gezondheid aantasten, als die van de ecosystemen op deze planeet. Ik heb de afgelopen decennia heel wat stoffen in de ban zien gaan. Vele soorten siliconen, oplosmiddelen, schuimmiddelen, conserveerstoffen, zonnefilters, kleur- en geurstoffen.

Duurzame waarden voor gezondheid

Huidverbetering staat nog altijd hoog in het vaandel (huidverzorging wordt beschouwd als een basisbehoefte), getuige ook het feit dat concentraties van werkzame stoffen steeds hoger worden in skincare. Maar nog harder groeit de behoefte aan bewijs dat er veilig voor mens en dier en met respect voor het milieu geproduceerd wordt.

Vooral jonge mensen willen het weten: ben je vegan, gebruik je nog microplastics, worden er nog dierproeven gedaan, zitten er geen genetisch gemodificeerde stoffen in, gebruik je geen siliconen, parabenen, minerale oliën en sodium laureth of lauryl sulfaat meer? Het lijkt nu soms wel of dat even belangrijker is, dan wat het doet voor je huid.

Straks ook in de supermarkt

Bart Dobbelaere, de ceo van Dr. Organic, wat weer onderdeel uitmaakt van The Organic Consumergroup, heeft een duidelijke missie met het merk. Dr Organic werd tot op heden vooral verkocht via de winkelketen Holland&Barrett. Zij blijven een preferred partner maar we willen Dr. Organic breder gaan aanbieden. Zo zijn we binnenkort ook bij Kruidvat verkrijgbaar. Dr. Organic wil laten zien dat ook biologische, plantaardige cosmetica betaalbaar kan zijn. Bart heeft een achtergrond in plantbased voeding en ziet heel veel mogelijkheden om de wereld veel meer aan ‘de plant’ te krijgen.

Bart: ‘Om het verschil te kunnen maken heb je slagkracht en schaalgrootte nodig. Bovendien wordt en blijft het dan ook betaalbaar. Daarom gaan wij het ook bij veel meer retailkanalen aanbieden. Het gaat om de people, the planet and the profit.

Is het mogelijk om via cosmetica bij te dragen aan de grote veranderingen die nodig zijn om de ecosystemen van deze planeet beter te gaan bewaken?

‘Oh ja, zeker en dat is ook ons doel. Via ons personeel, onze logistieke- en productiepartners, via communicatie. Met onze producten brengen we niet alleen persoonlijke verzorging, maar via de producten kunnen we ook communiceren over de veranderingen die nodig zijn voor het gezond houden van deze planeet.’

We moeten het samen doen

Bart: ‘Natuurlijk, onze rol in het alles omvattende probleem is maar klein, maar je moet echt bijdragen aan duurzaamheid. Wie dat niet doet, gaat aandeel verliezen. Ik wil samen met partners in de cosmetica-industrie echt het verschil gaan maken. We zijn ons al heel bewust wat we in onze mond stoppen, dat bewustzijn moet ook voor cosmetica komen: wat smeer je erop?’ · Lees ook welke stappen de British Beauty Council neemt om de duurzame boodschap gezamenlijk te maken.

Alles wordt Cosmos gecertificeerd

‘Nog niet alles binnen het omvangrijke assortiment van Dr. Organic met meer dan 125 producten (van tandpasta tot crème en shampoo) is al COSMOS organic gecertificeerd’, verklaart brand director Victoria Harrison die een microbiologische achtergrond heeft, ‘maar dat gaat wel binnen afzienbare tijd gebeuren. Ook ten aanzien van het gebruik van plastic. Alles wordt recyclebaar en waar dan kan vervangen door bijvoorbeeld aluminium, zoals bij de deksels van de gezichtscrèmes.’

SHOP DR. ORGANIC HIER ONLINE

Alle haarverzorgingsproducten zijn inmiddels van het Cosmos biologisch keurmerk voorzien. Het is een behoorlijke operatie om dat voor elkaar te krijgen, vertelt Victoria, maar ze is er super trots op.

Overzichtelijke iconen vertellen het verhaal

‘Het keurmerk staat op de verpakkingen, en daarbij prijken ook icoontjes die je in een oogopslag vertellen dat de producten cruelty free zijn, de verpakkingen recyclebaar, de formuleringen vegan en zonder gemodificeerde stoffen zijn. Om de inci-lijst-fans te helpen wordt altijd de belangrijkste werkzame stof dik gedrukt zodat het snel duidelijk is.’

Greenwashing tegengaan

Voor Victoria is Dr Organic een prachtig merk om voor te werken en dat doet ze nu al tien jaar. Met de Cosmos certificering zijn haar dromen nog dichterbij gekomen. Biologische huidverzorging van hoge kwaliteit voor een betaalbare prijs. Ze stoort zich eraan dat de wetgeving laks is als het om organic cosmetica gaat. ‘Al zit er maar 1% biologische grondstof in, dan mag je al zeggen dat het organic is. Daarom hebben wij meer duidelijkheid gecreëerd voor consumenten met het Cosmos keurmerk. Dan weet je echt waar je aan toe bent.

Geen verspilling?

Door plantaardige, biologische huidverzorging te kopen, steun je de natuur, zegt ze. Dat is in grote lijnen natuurlijk ook zo, echter roept het bij mijzelf nog altijd kleine bezwaren op. Er zijn heel veel monden op deze wereld die gevoed moeten worden. Goede landbouwgronden zijn niet overal rijkelijk aanwezig. Mag je die opofferen voor cosmetica?

Victoria kent het argument, maar is ook van mening dat landbouwproductie voor de cosmetica-industrie ook werkgelegenheid oplevert en de wijze waarop er verbouwd wordt draagt bij aan een duurzamere wereld.

SHOP DR. ORGANIC HIER ONLINE

Hopelijk op een dag ook schone biotechnologie voor cosmetica

‘Zo lang we nog volop synthetische stoffen gebruiken die onze gezondheid en die van de planeet schaden, bereiken we ook onze de doelen voor een gezondere planeet niet. Natuurlijk hoop ik ook dat in biotechnologie steeds meer mogelijk wordt om plantaardige stoffen zodanig te verrijken dat er geen irriterende chemicaliën bij nodig zijn. De wereld heeft veel meer chemici met groene vingers nodig, daar is een groot gebrek aan.’

Wat stop je in je mond, wat smeer je op je huid?

Ook zij, net als Bart, vraagt zich af waarom we wel steeds meer letten op gezond eten maar zo weinig kritisch zijn op wat we smeren. Kennisoverdracht draagt daaraan bij, en door ook in het massmarket segment een duidelijke boodschap over gezondheid en cosmetica af te gaan geven, verspreid je nog beter het bewustzijn.

Tot slot verklapt ze dat er nog mooie innovaties bij gaan komen voor Dr. Organic. Er wordt gewerkt aan producten met probiotica, aan zonneproducten en er wordt volop gestudeerd op het minimaliseren van watergebruik in de producten, voor de nabije toekomst.

Gaat biologische cosmetica over landbouw?

Terwijl ik na de gezellige middag in Amsterdam naar huis fiets, blijf ik maar denken aan de uitspraak die een deelnemer aan een online seminar van Dr. Organic in Engeland. Ze vroeg zich af waarom het zoveel over landbouw ging. Het zijn toch beautyproducten?

Zoiets als kinderen die geen idee hebben dat wortels in de grond groeien en sinaasappels aan een boom en daarna pas verwerkt worden tot partjes in een plastic bakje in de supermarkt.

Eigenlijk vind ik het wel even heel mooi als cosmetica ook wordt gemanifesteerd als een actieve bijdrager aan een gezondere planeet. Bijna alles wat de natuur voortbrengt, is voedzaam voor ons en dus ook voor onze huid. Dan maar even geen beloften meer van 20% rimpeldiepte afname. Er is nu een andere urgentie. Een die ons allemaal aangaat.

SHOP DR. ORGANIC HIER ONLINE

Lees ook:

Lees hier al onze actuele artikelen over clean beauty en lichamelijke gezondheid

Lees ook