Prachtige werkzame stoffen uit het Zwarte Woud bestendigen de herkomst en geven nieuw elan aan gezondheid en veiligheid…..

07:15 - 04:21
luistertijd 07:15 - leestijd 04:21

Als je toch al 60 jaar bestaat als merk en mondiaal vele trouwe gebruikers hebt, hoe kun je je dan omschakelen naar de nieuwe tijd met eigen kernwaarden? Hoe kun je als kwalitatief hoogstaand merk, dat mensen heeft meegenomen in het begrip en de uitvoering van huidverbetering een beetje linksaf slaan, zonder je prachtige fundament tekort te doen?

Zuiver zijn, én transparant

Het was een uitdaging waar het van origine Duitse merk voor stond: Biodroga, met haar twee lijnen Bioscience Institute en Medical Institute (de cosmeceuticals). Met kernwaarden als werken met natuurlijke ingrediënten die biotechnologisch opgewerkt worden voor nog betere werkzaamheid. Met kernwaarden als zuiver zijn, en transparant. Je producten laten screenen door een platform als www.cosmeticsanalyses.com.

Dát waren al waarden waarmee Biodroga al decennialang werkte. In de complete restyling van het merk anno 2022 zijn deze waarden mooi samengekomen met ‘de nieuwe tijd’: clean beauty met aandacht voor de herkomst van het merk: het Zwarte Woud en haar heilzame schatten.

Het Zwarte Woud…..spreekt tot de verbeelding

Gemaakt in het Zwarte Woud….hoe klinkt dat? ‘Het is ook letterlijk het thuis van Biodroga, vertelt de Duitse brandmanager Carolin Class mij. ‘Biodroga komt uit Baden-Baden, de prachtigste wellness-stad nabij het Zwarte Woud. Het spreekt tot de verbeelding. Er is geen andere stip op deze planeet waar we vanuit onze erfenis zo mooi alles hebben kunnen laten samen komen. Natuur, schoonheid, heilzaamheid en veiligheid.’

Opgeschoonde lijnen, meer focus

Roelof Hartog, directeur Beauty Services

De beide lijnen, Bioscience Institute en de Medical lijn, waren omvangrijk, en soms ook onoverzichtelijk, vertelt de Nederlandse distributeur Roelof Hartog van Beauty Service. ‘De rebranding is meteen aangegrepen om de lijnen meer te concentreren op hun beste producten.’ Roelof voert het merk sinds 2010, toen het de tijd vooruit was met mooie cosmeceuticals, ingedeeld volgens het beroemde werkzame stoffenlijstje met vitaminen, peptiden, zuren, antioxidanten. ‘En nu mag ik deze rebranding meemaken, met focus op meer natuur en veiligheid. Hoe geweldig is dat!’

Het ademt natuur…..

De ruim 300 schoonheidsspecialisten die er in Nederland en België mee werken hebben in het najaar hun training gehad en kennisgemaakt met het vernieuwde Biodroga. De reacties zijn positief. Er is lof voor de eigentijdse, natuurlijke uitstraling van het merk, voor de mooie visuals en campagnematerialen, én voor de schone technologie die ook nog eens extra ingezet is om de meest recente stoffen waarover soms discussie bestaat, te verwijderen. Bovendien is er aandacht besteed aan een nieuw werkstoffencomplex met het Zwarte Woud en haar schatten als mossen, varens en vlierbes – waarover later meer;-)

Biodroga trainster Stephanie Kramer

Geen discutabele stoffen, zelfs geen siliconen

Biodroga is op haar toekomst voorbereid. Neem siliconen. Ze zijn eruit, vervangen door plantaardige vetstoffen. ‘Dat kan even wennen zijn, omdat het net iets vetter aanvoelt,’ vertelt trainster Stephanie Kramer, ‘maar na een week of twee weet je niet beter.’

Hoe gezonder je huid, hoe beter stoffen worden opgenomen

In het ‘nieuwe’ Biodroga ligt nog meer nadruk op natuur, veiligheid en gezondheid, en dan met name op het gezond maken en houden van je huid. ‘Hoe gezonder je huid, hoe meer profijt je hebt van de actieve stoffen in de producten,’ vertelt Stephanie enthousiast.

Eerst in balans brengen, dan ‘power’ toevoegen

‘Gezonde cellen nemen deze ingrediënten nu eenmaal beter op dan ongezonde cellen. We willen de huid sterk en rustig maken. Ik ben blij met deze kentering. Ik zag de laatste jaren dat de behoefte aan steeds krachtiger werkende producten en behandelingen met steeds sneller en zichtbaardere resultaat toenam. Meer, meer, meer….. Nu gaan we een stapje terug naar de basis. In balans brengen, en dan power toevoegen…..’

De INCI-lijst bevestigt hoe gezond een product is

Stephanie benadrukt iets waar ik mezelf ook steeds meer over verbaas: ‘We verkeren in deze industrie in een situatie dat producten van merken heel gezond kunnen aanvoelen, maar als je de ingrediëntenlijst dan screent, schrik je wel.

‘We letten zelfs op gluten en lactose’

‘Biodroga is nog duidelijker geworden over haar gezondheidswaarden. Er wordt nu ook duidelijk vermeld wat de percentages natuurlijke stoffen in de producten zijn. Biodroga is al lang geleden begonnen met het verwijderen van parabenen, maar ook van de minerale oliën, cyclische (vluchtige) siliconen, gluten en lactose. Zit daar toch nog iets van in, dan wordt dat vermeld. Het is inmiddels wel bekend dat mensen met gevoeligheid voor deze stoffen toch microkleine ontstekinkjes in de huid kunnen krijgen bij gebruik van producten met deze stoffen.

Slim balanceren met de pH-waarde van de huid

Stephanie vertelt ook dat de producten in de Medcial-lijn een zuur toegevoegd hebben gekregen. Niet te veel, het is louter bedoeld om de zuurbalans van de huid goed te houden. ‘Voor een gezonde pH-waarde dus. Zo blijft de huidflora ook gezonder en blijven de huideigen enzymen beter werken.’

De drie-eenheid uit het Zwarte Woud

Maar dan dat nieuwe werkstoffencomplex! Een fijne cocktail van stoffen uit het Zwarte Woud. De varen, het mos en de vlierbes. Planten die extracten bevatten die uitermate goed zijn voor het behoud van een gezonde huidbarrière. Hydraterend en ontstekingsremmend. Het is opgenomen in de Biodroga Bioscience Institute lijn.

Leuk vind ik ook te horen dat het beroemde Mosscelltec extract waarover ik enkele jaren geleden schreef omdat ik er zo van onder de indruk was, is opgenomen in de Perfect Age lijn. Aan alles is gedacht!

Mix ’n match met boosters bij Biodroga Medical Institute

Bij de MD-lijn is het hart met boosters, van serums tot maskers, dragend gebleven. ‘Het zijn producten waarin je juist meer power kan leggen voor huidverbetering,’ legt Stephanie uit. ‘Ze worden goed opgenomen door de huid. Je rondt het dan af met een adequate verzorging. Ook voor thuisgebruik combineer je altijd een serum met een crème.’

Favoriet bij Stephanie zijn het 5% peptide serum en 1% retinol serum, in de Medical-lijn. ‘Ik hou van zichtbaar verschil aan de huid geven, en dat bereik je hiermee zo mooi. Je kunt je make-up echt super over het peptide serum heen aanbrengen. Het werkt prachtig!’

Elke behandeling begint met een verhaal, en geur…..

Tot slot! Het Zwarte Woud! Wederom! Als ik Stephanie en Roelof mag geloven, en dat doe ik natuurlijk, is er een zalige spray uitgebracht met de frisse geur uit dit omvangrijke bos. Hiermee kun je niet alleen je zelf in hogere sferen brengen, het wordt ook ingezet bij ontspanningsrituelen in de salon, voordat de behandeling begint. Hoe leuk is dat!

Ik kan niet wachten om kennis te maken met Biodroga 3.0;-)

Lees ook