Het merk heeft de missie om de wereld een mooiere plek te maken! Met betere producten, resultaten én schoonheidsspecialisten

07:04 - 04:14
luistertijd 07:04 - leestijd 04:14

BABOR zet zich maximaal in voor people, planet en products. Het internationaal toonaangevende cosmeticamerk heeft de overtuiging dat duurzaam ondernemen verder gaat dan alleen milieubewuste keuzes maken.

De slogan van BABOR is niet voor niets: ask for more. En met BABOR mag iedere vrouw ook daadwerkelijk om meer vragen, want het merk heeft de missie om de wereld een mooiere plek te maken. Met betere producten, betere resultaten én schoonheidsspecialisten en klanten die in hun kracht staan. Corine sprak erover met Kitty van der Sluis, managing director van BABOR Benelux, en met brand manager Karolina Nieslony.

Brand manager Karolina: ‘Ik had een business beauty mam’

Karolina vertelt dat ze is opgegroeid in een omgeving van sterke vrouwen: “Mijn moeder heeft meer dan 20 jaar een eigen schoonheidssalon gehad. Ik ben dus opgegroeid met een passie voor ondernemerschap en een passie voor schoonheid. Ik had een business beauty mum, die mij veel heeft geleerd over bewust omgaan met je lichaam en over houden van jezelf. Echte schoonheid straalt zelfvertrouwen uit, als je lekker in je vel én in je huid zit.”

BABOR Brand Manager Karolina Nieslony

Lekker in je huid zitten is precies het gevoel dat BABOR je wil geven. Het merk biedt oplossingen voor vrijwel alle huidproblemen. Karolina vervolgt: “Met uiterst werkzame producten die perfect zijn afgestemd op individuele huidbehoeften.”

Doctor BABOR Pro: het summum bij je schoonheidsspecialiste

BABOR staat voor hoogwaardige kwaliteitsproducten: made in Germany. De producten zijn ontwikkeld door experts voor experts. Managing director Kitty legt uit: “Elke behandeling in een BABOR-instituut begint met een huidanalyse, waarbij de schoonheidsspecialiste kijkt naar wat de huid nodig heeft en wat de klant wil. De behandelingstechnieken zijn ontwikkeld om het effect van de producten te versterken. Sommige specials zijn ook alleen verkrijgbaar via de schoonheidsspecialiste. DOCTOR BABOR PRO, bijvoorbeeld.”

BABOR Managing Director Kitty van der Sluis

Power concentraten

In de DOCTOR BABOR PRO-lijn vind je speciaalproducten die met de werkstoffen AHA, EGF of nicotinaat het huidbeeld te verbeteren en zorgen voor een zuiverdere huid en een gelijkmatigere teint. Ook bevat de lijn de zogenaamde Power Concentrates, krachtige concentraten met bijvoorbeeld Vitamine C voor een stralende en egale huid, of retinol voor een verfijndere huidstructuur en minder diepe rimpels.

Meer dan 100 duizend schoonheidsspecialisten, in 70 landen: wow!

BABOR tref je wereldwijd bij ontzettend veel salons aan. Het merk is met meer dan 100.000 schoonheidsspecialisten actief in ruim 70 landen. Dit succes heeft een goede verklaring, aldus Kitty. “Wij bieden niet alleen goede producten en behandelingen, maar ook een zeer goede ondersteuning op het gebied van opleiding, marketing en store management aan onze partners. Deze partners zijn veeleisend; een BABOR-schoonheidsspecialiste is een uitstekende huidexpert die altijd een beetje beter wil worden. Ask for more geldt ook hier.” Karolina vult aan: “Iedere vrouw mag dat en hoeft geen genoegen te nemen met minder.”

Green Agenda – die was er al in 1956!

Bij de oprichting van BABOR in 1956 stond ‘biomedische natuurlijke cosmetica’ centraal. Het zal je dan ook niet verbazen dat respect voor natuur en milieu diepgeworteld zit in het DNA van BABOR. Het was een van de eerste bedrijven ter wereld die zich bezighield met afvalscheiding en sinds 2006 worden alle producten door een ‘groene’ postbode bezorgd. Ook was BABOR het allereerste bedrijf in Aken dat oplaadstations voor elektrische auto’s installeerde op de parkeerplaats bij het hoofdkantoor.

Geen microplastics en synthetische polymeren

BABOR heeft de duurzaamheidsdoelstellingen vastgelegd in de zogenaamde Green Agenda. De nadruk ligt hierbij op CO2-uitstoot, verpakking en ingrediënten.

Karolina geeft enkele voorbeelden: “We willen uiterlijk in 2025 de helft minder CO2 uitstoten en uiterlijk in 2023 zullen 80% van al onze verpakkingen recycleerbaar zijn. BABOR past nu al geen plastic vulstoffen meer toe bij de productie van verpakkingen, we gebruiken FSC-gecertificeerd papier en je vindt geen papiertjes met de INCI-lijst en de gebruiksaanwijzing meer in de doosjes. Voor deze informatie scan je een QR-code. Ook op het gebied van ingrediënten willen we nóg duurzamer worden. We gebruiken geen microplasticdeeltjes meer en alle nieuwe formules zijn ontwikkeld zonder microplastics en synthetische polymeren!”

BABOR’s Green Agenda is geen marketingtool

Op de producten van BABOR zal je niet snel kreten aantreffen als ‘plasticvrij’ of ‘gemaakt van gerecycled materiaal’. De kans is zelfs vrij groot dat je als trouwe BABOR-klant niet eens hebt gemerkt dat het befaamde en jaarlijks terugkerende ampullenpaasei geen plastic meer bevat, of de doosjes niet meer zijn gewikkeld in doorzichtig folie. BABOR loopt niet te koop met de initiatieven uit de Green Agenda. En dat is bewust, zo legt Karolina uit.

“Duurzaamheid is voor ons een succesfactor, die wij op transparante wijze presenteren, bijvoorbeeld op onze website. Wij doen deze duurzame initiatieven uit overtuiging en niet omdat het goede marketing is. Onze communicatie en marketing is gericht op onze uitstekende producten en ja… die komen van een zeer duurzaam bedrijf.”

Wil je meer weten over de Green Agenda en de duurzame initiatieven van BABOR? Lees hier het Engelstaling Sustainability Report 2021.

Maatwerk huidverzorging en de kracht van de ontspannen aanraking: het wordt samen steeds belangrijker

BABOR bestond vorig jaar 65 jaar. Het ligt dan voor de hand om terug te blikken, terwijl vooruitkijken misschien nog wel interessanter is. Corine vraagt Kitty waar ze verwacht dat het merk over nogmaals 65 jaar staat, dus in 2086.

Kitty antwoordt vol overtuiging: “In 2086 zijn we de eerste keuze van de consument in deskundige huidverzorging, wereldwijd. Buiten dat: Deskundige huidverzorging zal belangrijker worden, omdat mensen steeds meer op zoek zijn naar individuele ervaringen en resultaten. De kracht van het aanraken zal in 2086 even relevant zijn als nu – misschien zelfs nog wel relevanter – omdat we tegen die tijd nog digitaler zullen zijn. De energie, het elkaar in de ogen kunnen kijken, de aandacht voor elkaar… dat maakt het verschil. Ik ben zo blij dat dat nu weer kan.”

Lees ook:

beautyjournaal shop

Lees ook