Een duidelijk verhaal over hoe huideigen bacteriën zorgen voor de mooiste gezonde huid en wat Esse voor je kan doen

Het Zuid-Afrikaanse salonmerk Esse werkt al sinds 2009 met probiotica en was in 2015 het allereerste merk ter wereld dat huidverzorging met levende probiotica ontwikkelde. Met levende beestjes dus. Een knap staaltje productontwikkeling, want het produceren van huidverzorging met levende probiotica is nog niet zo eenvoudig. Maar waarom zou je überhaupt ‘beestjes’ in je skin care willen? Corine Steenwijk sprak voor BeautyJournaal erover met Gabrielle van Eykern, accountmanager en hoofd educatie bij Esse Nederland.

Gabrielle van Eykern

Een gezonde huid bestaat uit miljarden microben, ofwel bacteriën

Diep in je huidstructuur ondersteunen microben een gezonde conditie van je huidcellen. Gabrielle: “Microben krijg je bij je geboorte. Ze worden door je moeder doorgegeven. De samenstelling van microben op je huid noemen we het microbioom. Dit microbioom is in miljoenen jaren gevormd door co-evolutie en wordt mede bepaald door externe factoren en leefomgeving.”

Gabrielle vertelt me dat studies laten zien dat onze voorouders, maar ook inheemse stammen een veel beter microbioom op hun huid hadden, dan wij tegenwoordig hebben met onze moderne en Westerse leefstijl. Gabrielle: “Diverse onderzoeken tonen aan dat we door onze leefstijl ongeveer 30% van de microben zijn kwijtgeraakt die we oorspronkelijk wel hadden. Dit komt onder meer door het gebruik van antibiotica en chemische bestanddelen in cosmetica. Maar ook door het simpele feit dat we vandaag de dag wel heel erg ‘schoon’ zijn.”

esse nourish moisturizer

Van biologisch natuurlijk naar probiotisch merk, hoe zit dat?

Esse staat inmiddels internationaal bekend als skin care merk dat pre- en probiotica centraal stelt; ik mocht het al eerder ervaren, tijdens een heerlijke Esse salonbehandeling bij Beauties in Groningen. Toch was Esse niet altijd een probiotisch merk.

Gabrielle: “Esse is in 2002 opgericht en was destijds een van de eerste spelers in Zuid-Afrika op de biologisch natuurlijke markt. Het was een wereldwijde studie naar het belang van het microbioom die hier verandering in bracht. De studie liet zien dat we ons voor een gezonde huid niet alleen op huidcellen moeten richten, maar vooral ook op een evenwichtig microbioom van de huid. Dit was voor Esse oprichter Trevor Steyn aanleiding om zich te verdiepen in het microbioom.”

trevor steyn

Esse oprichter Trevor Steyn

Ecosysteem van de huid, dát is het microbioom

Gabrielle legt me uit dat je het microbioom kunt zien als een soort ecosysteem, dat bestaat uit bacteriestammen. Ze benadrukt dat het microbioom van de huid niet gelijk is aan bijvoorbeeld het microbioom van de darmen. Dat is een veelvoorkomende misvatting. Gabrielle vervolgt: “Trevor heeft in kaart gebracht welke bacteriestammen het microbioom van de huid bevat en hoe je met huidverzorging de balans van dit microbioom kunt herstellen.”

esse eco system

Gabrielle: “De microben op je huid voeden zich met prebiotica. Zonder dit voedsel gaan ze dood. Prebiotica zit gelukkig in je huideigen talg, in de vorm van sapieninezuur. Je zou dus kunnen stellen dat je huid zelf de voeding van de microben regelt. Maar… als je veel reinigt, veel doucht en veel baddert, dan strip je dit huideigen talg van je huid. Je lichaam wordt gedwongen om sneller talg aan te maken. Hierdoor wordt het talg van inferieure kwaliteit, bevat het minder sapieninezuur en dus minder voeding voor de microben.”

Rewild your skin, ofwel: gaat terug naar de oer-oorsprong

De onbalans van het microbioom uit zich in steeds meer voorkomende huidproblemen als acné, eczeem en overgevoeligheid. Het zal je niet verbazen dat deze huidproblemen bij de inheemse stammen en bij onze voorouders nauwelijks voorkwamen. We moeten dus terug naar de oorsprong, terug naar de natuur. Althans, in ieder geval wat huidverzorging betreft. Gabrielle: “Rewild your skin, zo noemen we dat bij Esse.”

De producten van Esse zijn zo ontwikkeld dat ze een milieu op de huid creëren dat de groei van goede microben stimuleert en aanvallen van pathogene microben tegengaat. De natuurlijke formules zijn verrijkt met hoge concentraties pre- en probiotica, evenals biologische ingrediënten die effectief veranderingen in het microbioom teweeg kunnen brengen. Gabrielle: “Wanneer je microbioom in balans is, krijgen chronische ontstekingen en huidproblemen minder kans en wordt huidveroudering afgeremd.”

Een hoofdrol voor de lactobacillus

Esse gebruikt voornamelijk suikers als prebiotica in haar producten. Ook is er een hoofdrol weggelegd voor probioticum lactobacillus. Gabrielle: “Deze goede bacteriestam zorgt ervoor dat de op je huid aanwezige bacteriestammen zich kunnen vermeerderen en de onderlinge verhouding tussen de stammen verbetert. Lactobacillus is de enige bacteriestam die vergelijkbaar is met je huideigen bacteriestammen en daardoor heeft hij zo’n goede uitwerking op het microbioom van je huid.”

esse

Een kleine stam met grote invloed

Gabrielle vertelt dat je de lactobacillus kan vergelijken met de invloed van de mens op de aarde. “Als je naar het dieren- en plantenrijk kijkt, vormt de mens maar een klein onderdeel van het geheel. Toch is de invloed van de mens op onze planeet heel groot. Dit is met de lactobacillus ook zo. Het is een kleine stam met grote invloed,” aldus Gabrielle.

Pre- en probiotica laten zich maar lastig ‘vangen’ in skin care

Naast Esse zijn er meer en meer merken op de markt die producten lanceren met pre- en probiotica. Het is echter niet zo dat de aanwezigheid van pre- en probiotica per definitie betekent dat dat het product ook daadwerkelijk je microbioom herstelt en je huid weer gezond maakt.

Gabrielle: “Je kunt de lactobacillus op verschillende manieren in skin care verwerken. De makkelijkste manier is om de uitscheiding van de lactobacillus te gebruiken (level 1). Esse maakt hier geen gebruik van, omdat het te weinig effect heeft op het microbioom. Meer effect heeft het verwerken van de inhoud van de lactobacillus. Hiervoor breek je de lactobacillus open. Esse past deze techniek toe bij vrijwel alle producten. Zowel gebroken als hele microben (level 2 en 3) zitten in bijna al onze leave-on producten.”

esse skincare

Next level: levende bacteriën in skin care, dát is pas echt een innovatie

Helemaal ‘next level’ en nog weinig toegepast, is het verwerken van levende bacteriën in skin care. Gabrielle: “Dit is een ingewikkeld proces, maar het is Trevor gelukt. Je vindt levende lactobacillus in het Probiotic Serum en het Sensitive Serum van Esse. En in onze splinternieuwe Probiotic salonampullen. Deze ampullen hebben een dusdanig hoge concentratie effectieve werkstoffen – ze bevatten maar liefst vijf miljard levende probiotica per milliliter –  dat ze alleen in de salon mogen worden gebruikt.”

esse probiotic serum

Pas op met synthetische werkstoffen

Zoals met alle levende organismen, kan ook de werking van probiotica negatief worden beïnvloed door bepaalde stoffen. Gabrielle: “Synthetische werkstoffen gaan bijvoorbeeld niet samen met probiotica. Deze niet natuurlijke werkstoffen breken de werking van probiotica af.”

Gabrielle benadrukt daarbij dat natuurlijk iets anders is dan biologisch: “Een natuurlijk ingrediënt, zoals een plant, kan nog steeds zijn volgespoten met pesticiden. Esse werkt daarom niet met ‘gewone’ natuurlijke ingrediënten, maar uitsluitend met biologische, natuurlijke ingrediënten.”

esse

Ook houden probiotica niet van zuren

En dan vooral niet zuren in een hoge dosis, zoals je die aantreft bij een TCA of een Jessner peeling. Deze zuren tasten de balans aan. Gabrielle: “Zuren hebben een positief effect op je huidcellen, maar een negatief effect op je microbioom. Daarnaast speelt korte termijn versus lange termijn een rol. Peelings geven een heerlijk glad en glowy resultaat. Maar op de lange termijn maken de zuren uit peelings je microbioom kapot. Waardoor je uiteindelijk slechter af bent en je huid sneller veroudert.”

Wel effect op de huid, niet op de planeet

Gabrielle vertelt dat het voor Trevor als een paal boven water staat dat hij duurzame producten maakt. Ook de bedrijfsvoering is duurzaam. Gabrielle: “We kiezen bijvoorbeeld voor duurzame materialen, zoals glas. We plukken geen bomen en planten kaal, maar knippen alleen de topjes af en gebruiken de vruchten die al op de grond liggen. Ook leuk om te vermelden… Esse gebruikt geen proefdieren, wel proefmensen.”

trevor esse

Ehhh, wacht even… proefmensen?! Dus geen proefdieren….

Gabrielle lacht: “Jazeker! Trevor test nieuwe producten eerst op zichzelf en op zijn kinderen. Of op de collega’s op kantoor. Omdat alle werkstoffen uit de natuur komen, kan dit ook zonder risico.”

Over risicovrij gesproken: Esse plaatst zichzelf onder het strenge toezicht van Ecocert en Cosmos. Niet alleen de producten, ook de productie en verpakking. Dit geeft niet alleen medewerkers, maar ook de consument vertrouwen. Het zijn keurmerken die je niet ‘zomaar’ krijgt.

probiotica

Teruggeven aan de natuur, Esse wordt absoluut duurzaam geproduceerd

Hoewel Esse al zeer bewust omgaat met wat de natuur te bieden heeft, gaat het merk zelfs nóg een stapje verder om de ecologische footprint zo klein als mogelijk te houden. Gabrielle: “Esse streeft ernaar om in 2022 CO2 positief te zijn. Je ziet daarom bij Esse op de website hoeveel CO2 er nodig is om een product te vervaardigen en te transporteren. Op die manier werken we niet alleen aan bewustzijn bij de consument, we weten ook exact wat we terug moeten geven om CO2 positief te worden.”

Dit teruggeven aan de natuur gebeurt in de vorm van zogenaamde ‘carbon credits’. Gabrielle: “Met deze carbon credits investeren we in projecten die de wereld weer een stukje groener maken.”

esse sensitive cleanser

Alles is balans

En zo is alles balans bij Esse, op micro- en op macroniveau. Esse herstelt niet alleen de balans van het microbioom op je huid, maar ook de balans van de natuur door een welbewuste en duurzame bedrijfsvoering. Balans zit bij Esse in het DNA.