• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • dr. Marco van Coevorden
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
      • drs. Hayri Hortoglu
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Absolution
    • Biodroga MD
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Combray
    • Elemis/FillMed/1944
    • IK Skin Perfection
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • TheraVine™
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » Marketingtrends » Augmented reality: worden pratende labels de toekomst op je product?

  • Marketingtrends, Zakenpraat

Augmented reality: worden pratende labels de toekomst op je product?

  • 26 april 2019
  • Reageren
like
ua-sensoryreality

geschreven door 

Hans Blommaert

In navolging van augmented reality komt er ook sensory reality

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Pascaud Vernix Caseosa dag- en nachtcrème

Pascaud Vernix Caseosa bevat een heel bijzondere stofje dat je kunt vergelijken met het natuurlijke waslaagje op een babyhuid. Ideaal voor de drogere, gevoelige huid. Voelt niet vet aan. Must have in your stash!
BEKIJK

Sensory reality – kent u die uitdrukking? Letterlijk vertaald ‘zintuigelijke realiteit’ is een ontwikkeling die al enige tijd gaande is en is bedoeld om de consument een betere ervaring te geven tijdens het consumeren van diversen producten door met bijvoorbeeld geluid en beeld de ervaring van het consumeren te versterken.

Bekijk hier een bijzondere video opname over pratende etiketten, op de afgelopen Beautybeurs in Utrecht bij de stand van Raypack uit Apeldoorn:

https://www.beautyjournaal.nl/wp-content/uploads/2019/04/augmentend-reality-raypack-apeldoorn.mp4

 

Vooralsnog wordt de bovenstaande techniek toegepast bij diverse dranken en ijs, maar er zijn al experimenten gedaan om de techniek toe te passen op cosmetica.

Lees ook

ua-podcasts
ua-podcasts
Cosmeticaclaims Marketingtrends Psychologie

De favoriete beauty podcasts van Harriet! So listen up, beauty lovers!

Lekkere geur verspreiden is niet nieuw

Helemaal nieuw is de techniek natuurlijk niet. Winkeliers weten al decennia dat het verspreiden van lekkere geuren in de winkel de consument aanzet tot kopen, en iedere makelaar kan je vertellen dat de geur van versgebakken appeltaart je huis voor potentiële kopers veel aantrekkelijker maakt.

De zintuiglijke ervaring verpakken in een app is wel nieuw

Het hele wellness-gebeuren is eveneens gebaseerd op een totaalervaring van geur, kleur, horen en voelen. Wel redelijk nieuw is het gebruik van apps – heden ten dage komt aan elke nieuwe ontwikkeling een app te pas – om de totaalbeleving van het consumeren van een product te verbeteren.

Een biermerk dat je de smaak-noten laat ervaren

Geen ontwikkeling zonder deskundige, en dus interviewde de Amerikaanse website Cosmetics & Toiletries ene Charles Spence, afgestudeerd aan de Universiteit van Oxford en deskundig in alles wat met sensory reality te maken heeft. Hij legt uit hoe de diverse sensory apps de consument een betere ervaring geven.

En je leest meteen de achtergronden over het product, en hoort muziek

Zo ontwikkelde biermerk Stella Artois een app, die in de VS inmiddels anderhalf jaar bestaat, waarvoor de band The Roots een stuk muziek maakte dat de verschillende ‘noten’ in het bier naar voren doet komen.

Belevingsverhogend

Consumenten scannen, voor ze aan het drinken slaan, het label en vervolgens wordt het nummer afgespeeld. Hierdoor, en door verschillende kleuren die tegelijkertijd op hun scherm verschijnen, wordt de smaakbeleving van het bier verbeterd en beleeft de consument meer plezier aan zijn biertje. Dit alles werkt ook bij het verorberen van thee, fruitsap en ijsjes.

Eerst scannen, dan drinken of eten – en tegelijkertijd luisteren en kleurtjes kijken. Om veel meer pret en plezier uit je drankje of hapje te halen.

Aanraak-techniek voor cosmetica

Dit alles kan volgens Spence ook worden toegepast bij cosmetica en geneesmiddelen. Er zijn reeds tests gedaan met een aanraak-robot, waarvan de aanraking door proefpersonen als beter en meer sexy werd ervaren als hij werd gecombineerd met muziek van Marvin Gaye.

Deze techniek zou kunnen worden toegepast op huidcrèmes – combineer ze via een app met een sexy deuntje en de crème voelt veel prettiger aan op de huid. Wat dat betreft verschilt tastzin niet zo veel van proeven of ruiken.

Nadenken over kleur, geur, verpakking, textuur….in cosmetica gebeurt het al lang

Cosmeticabedrijven denken al veel langer aan een totaalbeleving die er voor moet zorgen dat een consument meer bevrediging uit een product haalt.

Lees ook

ua-beautyaward
ua-beautyaward
De cijfers Gezicht Haar Lichaam Make-up Marketingtrends Zakenpraat

Dutch Beauty Award 2020: deze cosmetica producten zijn de winnaars!

Zo wordt er bij het ontwikkelen van de verpakking niet alleen gekeken naar functionaliteit en kleur, maar ook naar de vorm, het geluid als je de verpakking opent, het gewicht (een product in een zware pot wordt gezien als een kwaliteitsproduct) en hoe een verpakking aanvoelt – al die dingen dragen bij aan hoe een consument een product ervaart en hoe tevreden hij of zij er over is. En al die dingen hebben werkelijk niets met de inhoud te maken.

Maar ook de inhoud wordt al jaren flink tegen het licht gehouden om zo de ‘ervaring’ te verbeteren. Hoe ruikt een cosmeticaproduct? Hoe voelt het aan?

Houdt de consument van een dikke of een dunne crème? Van een shampoo die schuimt of een shampoo die niet schuimt? Natuurlijk, iedereen wil een shampoo die het haar schoon, zacht en handelbaar maakt.

Creme was ooit functioneel, later een sensory-thing (en nu weer functioneel + beleving)

Maar ook een die lekker aanvoelt op de handen, die fris ruikt en in een fijn flesje zit. Alle zintuigen zijn betrokken bij een ervaring, nooit gaat het om maar één zintuig. En voor fabrikanten is het belangrijk dat alle zintuigen worden bevredigd door hun product.

Hoe maak je de illusie van de droge huid na?

Terug naar de apps. Spence & Co. hebben inmiddels getest hoe de apps de ‘beleving’ van cosmetica kunnen veranderen.  Ze hebben een ‘droge huid illusie’ gebouwd, een geluid dat het geluid van een krukdroge huid moet voorstellen.

Dit wordt afgepeeld als een testpersoon de handen tegen elkaar aanwrijft. Vervolgens wordt er handcrème op de handen gesmeerd en tegelijkertijd verandert het geluid, het klinkt minder droog, zachter, fijner.

Fijne ingebeelde werkelijkheid

De testpersoon ervaart dat de huid van de handen niet langer droog is maar zijdezacht aanvoelt.  Spence is er enthousiast over en kan niet wachten om de tests uit te breiden en uiteindelijk toe te gaan passen op cosmetica en medicijnen.

VR

Lees ook

ua-trends
ua-trends
Gezicht Gezondheid Lichaam Marketingtrends Natuurlijk 100% Seksualiteit Zakenpraat

Beautytrends 2021! Deze 5 zien we het komende jaar vaker

Maar onze journalist Hans twijfelt….

Journalist Hans Blommaert

Ik weet niet of ik zijn enthousiasme deel. Persoonlijk heb ik liever een handcrème die de huid van mijn handen daadwerkelijk verzorgd, in plaats van een app die mij doet ‘ervaren’ dat ik verzorgde handen heb.

‘Ik wil bij medicijnen geen muziekje horen’

En bij medicijnen moet ik er helemaal niet aan denken. Die moeten gewoon gedegen werken, en je niet door middel van een muziekje de ‘ervaring’ geven dat je je zoveel beter voelt. Een biertje dat lekkerder smaakt als je er een muziekje bij hoort is leuk, maar er zijn grenzen.

BeautyJournaal uitgever Monique Lindeboom

Wat vindt BeautyJournaal’s uitgever en journalist Monique ervan?

‘Ik vind het interessant, maar ik geloof net als Hans niet dat een app het ware huidgevoel kan nabootsen, alleen al omdat ieders huid anders is en aanvoelt, waardoor het echte effect op iedere huid ook anders kan uitpakken. Een huid is een levend orgaan en geen stoffen jas, waarbij je precies kan incalculeren wat een effect is.

Waar ik wel in geloof in het verwerken van informatie via scanning. Wanneer je met je mobieltje over een code gaat van een product, je meteen kan alles kan lezen over toepassing, werkzame stoffen, de ethische waarden van een bedrijf, et ceterea. Heel nuttig! En natuurlijk, wat we in dit artikel met het filmfragment laten zien: het pratende etiket, echt geweldig!

 

https://www.beautyjournaal.nl/wp-content/uploads/2019/04/augmentend-reality-raypack-apeldoorn.mp4

 

  • Wil je meer weten over ‘augmented reality’, neem contact op met Raypack bv in Apeldoorn, vraag naar Raymond Kleine Schaars.
  • Lees hier meer over marketingtrends op BeautyJournaal
like

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Hans Blommaert

Hans Blommaert

Journalist Hans Blommaert werkte jarenlang als mode- en beautyredacteur voor titels als sQueeze, FHM, Playboy en NU.nl, en schreef artikelen voor onder meer MAN, L’Officiel Homme en Weekend Knack.
Zij/haar nieuwsberichten
Hans Blommaert

Hans Blommaert

Journalist Hans Blommaert werkte jarenlang als mode- en beautyredacteur voor titels als sQueeze, FHM, Playboy en NU.nl, en schreef artikelen voor onder meer MAN, L’Officiel Homme en Weekend Knack.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
ua-podcasts
ua-podcasts
Cosmeticaclaims Marketingtrends Psychologie

De favoriete beauty podcasts van Harriet! So listen up, beauty lovers!

ua-beautyaward
ua-beautyaward
De cijfers Gezicht Haar Lichaam Make-up Marketingtrends Zakenpraat

Dutch Beauty Award 2020: deze cosmetica producten zijn de winnaars!

ua-trends
ua-trends
Gezicht Gezondheid Lichaam Marketingtrends Natuurlijk 100% Seksualiteit Zakenpraat

Beautytrends 2021! Deze 5 zien we het komende jaar vaker

ua-menopauze
ua-menopauze
Beschadigd of droog haar Cosmeticaclaims Dermatologie Dermatologie Droge huid Fijn haar Gevoelige huid Gezicht Gezondheid Haar Lichaam Marketingtrends Rimpels en slapte Zakenpraat

De menopauze is sexy!? Met handige producttips voor diverse ongemakken

UA-DURECREMES
UA-DURECREMES
Marketingtrends Zakenpraat

Uit de media: Zijn dure crèmes echt beter?

Schermafbeelding 2020-03-30 om 20.56.19
Schermafbeelding 2020-03-30 om 20.56.19
Cosmeticaclaims Gezicht Lichaam Make-up Marketingtrends Monique schrijft Natuurlijk 100% Zakenpraat

Skincare trends 2020, met deze 7 moet je rekening houden

Reageren X

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Ze introduceerde een heel nieuw merk in haar salon uit Australie

Februari
Karmelita Gischler, schoonheidsspecialiste

Karmelita Gischler, schoonheidsspecialiste

Het favoriete huidverzorgingsprogramma van schoonheidsspecialiste Karmelita

Dit zijn onze experts

user user user user user user user user

Dit zijn onze testers

user user user user user user user user user user user

Laatste reacties

  • ik heb Combray nog wel even via mail gevraagd of ik mijn normale dagcreme m… Combray & het nut van antioxidanten. Huidproblemen beginnen bij oxidatieve stress…. Mary
  • Hallo Monique, bedankt voor het contact opnemen... wat "flauw" dat ze dat… Het favoriete huidverzorgingsprogramma van Sabine José
  • Hoi Jose, ik heb contact gehad en men geeft er de voorkeur aan om via de ei… Het favoriete huidverzorgingsprogramma van Sabine Redactie, Monique
  • Je ziet inderdaad bij sommige vrouwen dat ze hun neus optrekken bij het lac… Video! 1 minuut met dr. Frodo: krijg je door Botox rimpels op andere plekken? Kitty
  • @monique, klopt dat hij wat zwaarder is. Niet voor iedereen, maar ik vind … Gerti test de Le Lion van Chanel, het nieuwste parfum. Mooi, mysterieus, modern! Gerti
  • Nou, ik heb hem hoor Gerti en hij is heel erg lekker. Een wat zwaardere zwo… Gerti test de Le Lion van Chanel, het nieuwste parfum. Mooi, mysterieus, modern! Redactie, Monique
  • Nou ik ben ook nieuwsgierig geworden hoor Karmelita♥️… Het favoriete huidverzorgingsprogramma van schoonheidsspecialiste Karmelita Redactie, monique
  • Leuk Mary, ja het is gelukkig weer terug. Ik ben er zelf ook erg blij mee e… Combray & het nut van antioxidanten. Huidproblemen beginnen bij oxidatieve stress…. Redactie, monique
  • jaren geleden heb ik al eens een proefflesje gehad. daarna is het een tijdj… Combray & het nut van antioxidanten. Huidproblemen beginnen bij oxidatieve stress…. Mary
  • Dankjewel Monique ! Ik ben benieuwd naar beide merken en hun testresultaten… Het favoriete huidverzorgingsprogramma van Sabine José

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen