• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • dr. David Mosmuller
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Inge Deceuninck
      • Mardge Pascaud
      • Sacha Sommers
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Biodroga MD
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • Prescription by SOAP
    • TheraVine
  • Video’s
  • Podcasts
  • Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » Marketingtrends » Augmented reality: worden pratende labels de toekomst op je product?

  • Marketingtrends, Zakenpraat

Augmented reality: worden pratende labels de toekomst op je product?

  • 26 april 2019
  • Reageren
ua-sensoryreality

geschreven door 

Hans Blommaert

In navolging van augmented reality komt er ook sensory reality

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Iconic Elements Sensitive Cream voor de gevoelige huid

Samengesteld door huidarts Francis Wu voor de meest gevoelige huid. Met 100% milde, natuurlijke stoffen.
BEKIJK

Sensory reality – kent u die uitdrukking? Letterlijk vertaald ‘zintuigelijke realiteit’ is een ontwikkeling die al enige tijd gaande is en is bedoeld om de consument een betere ervaring te geven tijdens het consumeren van diversen producten door met bijvoorbeeld geluid en beeld de ervaring van het consumeren te versterken.

Bekijk hier een bijzondere video opname over pratende etiketten, op de afgelopen Beautybeurs in Utrecht bij de stand van Raypack uit Apeldoorn:

https://www.beautyjournaal.nl/wp-content/uploads/2019/04/augmentend-reality-raypack-apeldoorn.mp4

 

Vooralsnog wordt de bovenstaande techniek toegepast bij diverse dranken en ijs, maar er zijn al experimenten gedaan om de techniek toe te passen op cosmetica.

Lees ook

Loading...
ua-beautyproduct
ua-beautyproduct

Dit zijn de winnaars van de Professional Beauty Product of the Year 2019

Lekkere geur verspreiden is niet nieuw

Helemaal nieuw is de techniek natuurlijk niet. Winkeliers weten al decennia dat het verspreiden van lekkere geuren in de winkel de consument aanzet tot kopen, en iedere makelaar kan je vertellen dat de geur van versgebakken appeltaart je huis voor potentiële kopers veel aantrekkelijker maakt.

De zintuiglijke ervaring verpakken in een app is wel nieuw

Het hele wellness-gebeuren is eveneens gebaseerd op een totaalervaring van geur, kleur, horen en voelen. Wel redelijk nieuw is het gebruik van apps – heden ten dage komt aan elke nieuwe ontwikkeling een app te pas – om de totaalbeleving van het consumeren van een product te verbeteren.

Een biermerk dat je de smaak-noten laat ervaren

Geen ontwikkeling zonder deskundige, en dus interviewde de Amerikaanse website Cosmetics & Toiletries ene Charles Spence, afgestudeerd aan de Universiteit van Oxford en deskundig in alles wat met sensory reality te maken heeft. Hij legt uit hoe de diverse sensory apps de consument een betere ervaring geven.

En je leest meteen de achtergronden over het product, en hoort muziek

Zo ontwikkelde biermerk Stella Artois een app, die in de VS inmiddels anderhalf jaar bestaat, waarvoor de band The Roots een stuk muziek maakte dat de verschillende ‘noten’ in het bier naar voren doet komen.

Belevingsverhogend

Consumenten scannen, voor ze aan het drinken slaan, het label en vervolgens wordt het nummer afgespeeld. Hierdoor, en door verschillende kleuren die tegelijkertijd op hun scherm verschijnen, wordt de smaakbeleving van het bier verbeterd en beleeft de consument meer plezier aan zijn biertje. Dit alles werkt ook bij het verorberen van thee, fruitsap en ijsjes.

Eerst scannen, dan drinken of eten – en tegelijkertijd luisteren en kleurtjes kijken. Om veel meer pret en plezier uit je drankje of hapje te halen.

Aanraak-techniek voor cosmetica

Dit alles kan volgens Spence ook worden toegepast bij cosmetica en geneesmiddelen. Er zijn reeds tests gedaan met een aanraak-robot, waarvan de aanraking door proefpersonen als beter en meer sexy werd ervaren als hij werd gecombineerd met muziek van Marvin Gaye.

Deze techniek zou kunnen worden toegepast op huidcrèmes – combineer ze via een app met een sexy deuntje en de crème voelt veel prettiger aan op de huid. Wat dat betreft verschilt tastzin niet zo veel van proeven of ruiken.

Nadenken over kleur, geur, verpakking, textuur….in cosmetica gebeurt het al lang

Cosmeticabedrijven denken al veel langer aan een totaalbeleving die er voor moet zorgen dat een consument meer bevrediging uit een product haalt.

Zo wordt er bij het ontwikkelen van de verpakking niet alleen gekeken naar functionaliteit en kleur, maar ook naar de vorm, het geluid als je de verpakking opent, het gewicht (een product in een zware pot wordt gezien als een kwaliteitsproduct) en hoe een verpakking aanvoelt – al die dingen dragen bij aan hoe een consument een product ervaart en hoe tevreden hij of zij er over is. En al die dingen hebben werkelijk niets met de inhoud te maken.

Lees ook

Loading...
ua-ijskoud
ua-ijskoud
Gezicht Zakenpraat

IJSKOUD! De voordelen van verkoelende huidverzorging + shoptips!

Maar ook de inhoud wordt al jaren flink tegen het licht gehouden om zo de ‘ervaring’ te verbeteren. Hoe ruikt een cosmeticaproduct? Hoe voelt het aan?

Houdt de consument van een dikke of een dunne crème? Van een shampoo die schuimt of een shampoo die niet schuimt? Natuurlijk, iedereen wil een shampoo die het haar schoon, zacht en handelbaar maakt.

Creme was ooit functioneel, later een sensory-thing (en nu weer functioneel + beleving)

Maar ook een die lekker aanvoelt op de handen, die fris ruikt en in een fijn flesje zit. Alle zintuigen zijn betrokken bij een ervaring, nooit gaat het om maar één zintuig. En voor fabrikanten is het belangrijk dat alle zintuigen worden bevredigd door hun product.

Hoe maak je de illusie van de droge huid na?

Terug naar de apps. Spence & Co. hebben inmiddels getest hoe de apps de ‘beleving’ van cosmetica kunnen veranderen.  Ze hebben een ‘droge huid illusie’ gebouwd, een geluid dat het geluid van een krukdroge huid moet voorstellen.

Dit wordt afgepeeld als een testpersoon de handen tegen elkaar aanwrijft. Vervolgens wordt er handcrème op de handen gesmeerd en tegelijkertijd verandert het geluid, het klinkt minder droog, zachter, fijner.

Fijne ingebeelde werkelijkheid

De testpersoon ervaart dat de huid van de handen niet langer droog is maar zijdezacht aanvoelt.  Spence is er enthousiast over en kan niet wachten om de tests uit te breiden en uiteindelijk toe te gaan passen op cosmetica en medicijnen.

VR

Maar onze journalist Hans twijfelt….

Journalist Hans Blommaert

Ik weet niet of ik zijn enthousiasme deel. Persoonlijk heb ik liever een handcrème die de huid van mijn handen daadwerkelijk verzorgd, in plaats van een app die mij doet ‘ervaren’ dat ik verzorgde handen heb.

‘Ik wil bij medicijnen geen muziekje horen’

En bij medicijnen moet ik er helemaal niet aan denken. Die moeten gewoon gedegen werken, en je niet door middel van een muziekje de ‘ervaring’ geven dat je je zoveel beter voelt. Een biertje dat lekkerder smaakt als je er een muziekje bij hoort is leuk, maar er zijn grenzen.

Lees ook

Loading...
ua-skin
ua-skin
Zakenpraat

Heeft deze slimme cosmetica de toekomst?

BeautyJournaal uitgever Monique Lindeboom

Wat vindt BeautyJournaal’s uitgever en journalist Monique ervan?

‘Ik vind het interessant, maar ik geloof net als Hans niet dat een app het ware huidgevoel kan nabootsen, alleen al omdat ieders huid anders is en aanvoelt, waardoor het echte effect op iedere huid ook anders kan uitpakken. Een huid is een levend orgaan en geen stoffen jas, waarbij je precies kan incalculeren wat een effect is.

Waar ik wel in geloof in het verwerken van informatie via scanning. Wanneer je met je mobieltje over een code gaat van een product, je meteen kan alles kan lezen over toepassing, werkzame stoffen, de ethische waarden van een bedrijf, et ceterea. Heel nuttig! En natuurlijk, wat we in dit artikel met het filmfragment laten zien: het pratende etiket, echt geweldig!

 

https://www.beautyjournaal.nl/wp-content/uploads/2019/04/augmentend-reality-raypack-apeldoorn.mp4

 

  • Wil je meer weten over ‘augmented reality’, neem contact op met Raypack bv in Apeldoorn, vraag naar Raymond Kleine Schaars.
  • Lees hier meer over marketingtrends op BeautyJournaal

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Hans Blommaert

Hans Blommaert

Journalist Hans Blommaert werkte jarenlang als mode- en beautyredacteur voor titels als sQueeze, FHM, Playboy en NU.nl, en schreef artikelen voor onder meer MAN, L’Officiel Homme en Weekend Knack.
Zij/haar nieuwsberichten
Hans Blommaert

Hans Blommaert

Journalist Hans Blommaert werkte jarenlang als mode- en beautyredacteur voor titels als sQueeze, FHM, Playboy en NU.nl, en schreef artikelen voor onder meer MAN, L’Officiel Homme en Weekend Knack.
Zij/haar nieuwsberichten
BeautyJournaal TV

In gesprek met arts Frodo Gaymans over de echte redenen waarom we fillers willen

Ook de moeite waard
Loading...
ua-beautyproduct
ua-beautyproduct

Dit zijn de winnaars van de Professional Beauty Product of the Year 2019

ua-ijskoud
ua-ijskoud
Gezicht Zakenpraat

IJSKOUD! De voordelen van verkoelende huidverzorging + shoptips!

ua-skin
ua-skin
Zakenpraat

Heeft deze slimme cosmetica de toekomst?

Enlight307
Enlight307
Lichaam

Nieuwe marketinggig: het welzijn van je vagina

Schermafbeelding 2019-01-26 om 17.49.31
Schermafbeelding 2019-01-26 om 17.49.31
Zakenpraat

Unilever en Procter & Gamble wisselen potjes bij jou thuis met Terracycle Loop om

UA-amazon
UA-amazon
Zakenpraat

Amazon.com komt met eigen cosmetica, wordt dat de mokerslag?

Reageren X

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Mircobioom van je huid is net zo belangrijk als die van je darmen

maart
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Het huid microbioom: hoe ziet dat eruit en hoe houd je het gezond? Monique ging naar Zuid-Afrika, op training 

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Ik las juist ergens (weet niet meer waar) dat je olie als laatste stap moet… Spreekuur met Mardge: wordt je huid droog door gebruik van oliën alleen? Kitty dijcks
  • Hoi Esther, neem contact op met een orthodontist die met invisalign werkt, … Monique’s review: Mijn eerste 3 maanden met Invisalign Redactie, Monique
  • Beste Tonnie, je kunt hiervoor het beste contact opnemen met je verzekeraar… Insight! LPG endermologie® inzetbaar bij sclerodermie Redactie, Monique
  • Wat zijn de kosten voor de sclerodermie behandeling? Word het vergoed door… Insight! LPG endermologie® inzetbaar bij sclerodermie Tonnie Jansen
  • Ik zou ook graag mijn tanden wat rechter willen hebben. Vooral mijn voortan… Monique’s review: Mijn eerste 3 maanden met Invisalign Esther
  • wat weer een fijne produkten. Ik denk er over de shampoo te gaan bestellen:… BeautyJournaal testpanel favorieten februari 2023 Mary
  • Ik ben intolerant voor histamine, wat inhoudt dat je beter geen gefermentee… Wordt je risico op borstkanker groter als je zuivel eet? Een wetenschappelijk overzicht. Jeannette Pathuis
  • Dag Madeleine, De meeste gebruikers brengen Esthecin s'avonds aan en late… Expertadvies: Is Esthecin beter dan minoxidil tegen haaruitval? Hans van Montfort
  • Moet men na het inmasseren van Esthecin iedere maal het haar wassen voorale… Expertadvies: Is Esthecin beter dan minoxidil tegen haaruitval? De Troch Madeleine
  • Hoi Vicky, het is helemaal niet erg als je zo'n blokje verliest. gewoon eve… Monique’s review: mijn volgende 7 maanden met Invisalign, deel 2 Redactie, Monique

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen