• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • dr. Marco van Coevorden
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
      • drs. Hayri Hortoglu
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Biodroga MD
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Elemis/FillMed/1944
    • IK Skin Perfection
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • TheraVine™
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » Marketingtrends » Amazon.com komt met eigen cosmetica, wordt dat de mokerslag?

  • De cijfers, Marketingtrends, Zakenpraat

Amazon.com komt met eigen cosmetica, wordt dat de mokerslag?

  • 6 april 2019
  • Reageren
like
UA-amazon

geschreven door 

Hans Blommaert

En is gul met gratis testers....

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Eucerin Sun Photoaging Control Fluid SPF50+

Eucerin Sun Fluid Anti-Age SPF 50+ beschermt tegen verbranden, ouderdomsvlekjes en droogtelijntjes
BEKIJK

De onverzadigbare online retailreus Amazon heeft zich met de lancering van het betaalbare eigen cosmeticamerk Find in de toch al overvolle cosmeticamarkt gestort. Moeten andere cosmeticamerken zich daar zorgen om maken? Het geeft veel onrust op de markt….

Krijgt de Big Seven er een concurrent bij?

Er zijn vele duizenden cosmeticaproducten te koop. De meesten daarvan worden bedacht en gemaakt door zeven grote bedrijven: Estée Lauder, Unilever, Johnson & Johnson, L’Oréal, Coty, Shiseido en Procter & Gamble. Tenminste – tot nu toe. Want de hegemonie van de Grote Zeven kan binnenkort wel eens voorbij zijn. Online retailer Amazon kan namelijk zeer binnenkort wel eens de achtste worden, zo wordt gefluisterd.

Lees ook

ua-trends
ua-trends
Gezicht Gezondheid Lichaam Marketingtrends Natuurlijk 100% Seksualiteit Zakenpraat

Beautytrends 2021! Deze 5 zien we het komende jaar vaker

Find – voor make-up

Amazon lanceerde onlangs Find, een betaalbaar cosmeticamerk dat vooralsnog alleen make-up voor gezicht, ogen, lippen en nagels in de collectie heeft.

Gratis samples

Amazon promoot Find door met gulle hand gratis testers van de  producten uit te delen aan klanten in Europa. Leuk, zullen veel mensen denken, fijne nieuwe betaalbare make-upspullen en gratis testers bovendien.

Toch denkt de Amerikaanse media daar anders over; sommige journalisten zijn zelfs van mening dat deze stap van Amazon verwoestende gevolgen zal hebben voor de cosmetica-industrie.

Wordt dit een mokerslag?

Toen Amazon aankondigde de prijzen van Whole Foods, een Amerikaanse supermarktketen die vooral biologische voeding verkoopt en sinds enige tijd eigendom is van Amazon, te verlagen, werden andere Amerikaanse supermarktketens in één dag 12 miljard dollar minder waard.

Waardedaling bij concurrenten

Toen het bedrijf in 2018 met plannen kwam om een ziektekostenverzekering op te zetten, daalde de marktwaarde van de tien grootste Amerikaanse ziektekostenverzekeringsmaatschappijen met 30 miljard dollar. Kortom: als Amazon toeslaat staat de bedrijfstak waar het zich mee bemoeit volledig op zijn kop. De bestaande cosmeticamerken zullen nu dus heel goed op moeten letten.

Lees ook

ua-beautyaward
ua-beautyaward
De cijfers Gezicht Haar Lichaam Make-up Marketingtrends Zakenpraat

Dutch Beauty Award 2020: deze cosmetica producten zijn de winnaars!

De grootste klantdatabase ter wereld

Amazon heeft het grote voordeel dat het wereldwijd spullen verkoopt en daardoor heel veel kennis heeft van het koopgedrag van mensen. Ingewikkelde algoritmen brengen dat koopgedrag nauwgezet in kaart, waardoor de gratis testers vrijwel gegarandeerd bij de juiste mensen terechtkomen, mensen waarvan Amazon weet dat ze snel overstappen naar nieuwe merken.

Gratis testers stimuleren koop prikkel

Gratis testers hebben sowieso veel invloed: uit onderzoek is gebleken dat ze de op drie na belangrijkste reden zijn om cosmeticaproducten aan te schaffen.  Zo’n 35% van de consumenten die een testertje van een bepaald product uitproberen, kopen vrij snel daarna het geteste product.

Amazon verkoopt nu al meer cosmetica dan Sephora en Ulta en is de grootste online retailer ter wereld. Als het bedrijf voortaan alleen testers van het eigen merk naar klanten stuurt, dan kan Find wel eens heel snel de verkoopcijfers van de Grote Zeven voorbijstreven. En dat kan uiteindelijk grote gevolgen hebben voor de keuze in cosmeticamerken en cosmeticaproducten. En dat is niet bepaald een goede ontwikkeling.

Lees ook

ua-menopauze
ua-menopauze
Beschadigd of droog haar Cosmeticaclaims Dermatologie Dermatologie Droge huid Fijn haar Gevoelige huid Gezicht Gezondheid Haar Lichaam Marketingtrends Rimpels en slapte Zakenpraat

De menopauze is sexy!? Met handige producttips voor diverse ongemakken

Good to know

Veel cosmeticabedrijven hebben het moeilijk ondanks florerende economieën. De concurrentie is moordend geworden, en kleine nieuwkomers weten via internet en influencers moeiteloos hun weg omhoog te vinden. Grote bedrijven kunnen maar moeilijk met al die snelle veranderingen mee komen.

Reorganisaties vinden bij de grote concerns aan de lopende band plaats, en dat merken wij zelfs als journalisten aan het einde van de keten. Het aantal vrouwen-lifestyle bladen is gigantisch geslonken, vanwege teruglopende inkomsten, met name uit de beauty industrie, dat toch altijd een groot financierder van dit segment tijdschriften was. Beautyredacteuren- en journalisten bestaan er steeds minder, onlangs werden in Nederland nog de meest gevierde beautyjournalisten ontslagen bij hun tijdschriften en mogen zij als freelancer terug keren te zijner tijd. Wie als journalist al geen influencer was en een community heeft opgebouwd, mist de rijdende trein die de nieuwe tijd met nieuwe media vormen is in gereden.

Het vak van de beautyjournalistiek holt steeds verder uit. PR bureau’s die van oudsher journalisten goed van informatie voorzien, bezinnen zich ook op hun verdienmodellen. Worden vooral persbericht generatoren, managers van influencers of stappen zelf in de rol van influencers of publishers door social media kanalen voor merken te openen en te onderhouden.

like

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Hans Blommaert

Hans Blommaert

Journalist Hans Blommaert werkte jarenlang als mode- en beautyredacteur voor titels als sQueeze, FHM, Playboy en NU.nl, en schreef artikelen voor onder meer MAN, L’Officiel Homme en Weekend Knack.
Zij/haar nieuwsberichten
Hans Blommaert

Hans Blommaert

Journalist Hans Blommaert werkte jarenlang als mode- en beautyredacteur voor titels als sQueeze, FHM, Playboy en NU.nl, en schreef artikelen voor onder meer MAN, L’Officiel Homme en Weekend Knack.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
ua-trends
ua-trends
Gezicht Gezondheid Lichaam Marketingtrends Natuurlijk 100% Seksualiteit Zakenpraat

Beautytrends 2021! Deze 5 zien we het komende jaar vaker

ua-beautyaward
ua-beautyaward
De cijfers Gezicht Haar Lichaam Make-up Marketingtrends Zakenpraat

Dutch Beauty Award 2020: deze cosmetica producten zijn de winnaars!

ua-menopauze
ua-menopauze
Beschadigd of droog haar Cosmeticaclaims Dermatologie Dermatologie Droge huid Fijn haar Gevoelige huid Gezicht Gezondheid Haar Lichaam Marketingtrends Rimpels en slapte Zakenpraat

De menopauze is sexy!? Met handige producttips voor diverse ongemakken

Schermafbeelding 2020-03-30 om 20.56.19
Schermafbeelding 2020-03-30 om 20.56.19
Cosmeticaclaims Gezicht Lichaam Make-up Marketingtrends Monique schrijft Natuurlijk 100% Zakenpraat

Skincare trends 2020, met deze 7 moet je rekening houden

UA-DURECREMES
UA-DURECREMES
Marketingtrends Zakenpraat

Uit de media: Zijn dure crèmes echt beter?

ua-beautyproduct
ua-beautyproduct
Cosmeticaclaims De cijfers Marketingtrends

Dit zijn de winnaars van de Professional Beauty Product of the Year 2019

Reageren X

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Zalig! Bekijk de video van mijn behandeling!

Januari
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Video! Monique krijgt een fantastische facial van Sjoerd Vis met Maria Galland Paris

Dit zijn onze experts

user user user user user user user user

Dit zijn onze testers

user user user user user user user user user

Laatste reacties

  • Goed dat er aandacht blijft voor plastics in cosmetica in het belang van de… BeautyAlert: microplastics in menselijke placenta aangetoond Jacomijn Oerlemans
  • Beste Lien, de adresgegevens staan onderaan in het artikel, je kunt er op d… 9 vragen! Waaraan moet een goed huidanalyse apparaat voldoen? Redactie, Monique
  • Hallo, ik ben op zoek naar een huisanalysetoestel en kwam terecht op observ… 9 vragen! Waaraan moet een goed huidanalyse apparaat voldoen? Lien
  • Beste Laura, Bedankt voor je reactie en natuurlijk je keuze voor de Derm… Getest Dermalogica Daily Microfoliant gezichtspeeling Annabelle
  • Oei Laura, hoe kan dat? We gaan het ook eens navragen bij Dermalogica.… Getest Dermalogica Daily Microfoliant gezichtspeeling Redactie, Monique
  • Ik heb de flacon in november vorig jaar gekocht en heb er maar 3 maanden me… Getest Dermalogica Daily Microfoliant gezichtspeeling Laura
  • Ik wist dit niet. Gelukkig nu wel. Ik heb geen Corona en gelukkig ook niet … Corona besmetting door make-up te delen? Noortje
  • Oh Noortje, wat zal je dat nu Ook missen? Ik kan ook niet wachten om weer … Dr. Francis Wu over huidhonger. Wat is ‘the right touch’? Dit is de snelheid… Redactie, monique
  • Ik heb geen relatie meer. Maar ik laat me maandelijks masseren. Het klopt d… Dr. Francis Wu over huidhonger. Wat is ‘the right touch’? Dit is de snelheid… Noortje
  • Maria galland prachtig merk. Om van mijn acne af te komen, heb ik heel vee… Video! Monique krijgt een fantastische facial van Sjoerd Vis met Maria Galland Paris Johanna

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen