Mannen Parfum Vrouwen

Mooie zomergeuren! Amouage, Chanel, Acqua di Parma

Redactie, Monique
Geschreven door Redactie, Monique

Ze verfrissen en verzachten je ziel in de hitte. Knisperend!

Ik kijk altijd verlangend uit naar het zomerseizoen als het om parfum gaat, omdat parfumhuizen steevast frisse nieuwe introducties brengen in dit seizoen. En wat schetst mijn verbazing? De nieuwe zomergeuren worden ook echt weer frisser en dat werd tijd. We zijn de laatste jaren overspoeld door geuren waarin Oudh verwerkt was. Een harsachtig, houtachtig geur die populair is in het Midden-Oosten en geuren bedwelmend tot misselijkmakend zwaar maakten.

Voor mij is de ideale zomergeur enigszins lichtvoetig maar ook chic en elegant. Een mix van citrus, frisse bloemen en wat kruid. Niet te zoet, maar vooral ‘uplifting’. Ik heb drie geuren geselecteerd voor je:

Amouage Beach Hut voor haar en hem

Een jaar of 25 geleden maakte ik voor het eerst kennis met het Omaanse parfumhuis Amouage. Zware, krachtige geuren, echt Oosters en in het Midden-Oosten ook zeer bekend. Amouage is in ons land altijd wat klein gebleven. De parfums zijn duur en nog altijd redelijk selectief verkrijgbaar.

Toch moeten we het merk niet onderschatten, juist nu de wereld steeds meer rijken heeft en deze rijken er wellustig op los reizen. Skins Cosmetics heeft in het Conservatorium Hotel zelfs haar assortiment deels afgestemd op de royale Midden-Oosterse gezelschappen die in het hotel neerstrijken. Goed om te zien dat Amouage bijvoorbeeld nu ook bij Douglas te koop is.

Zinneprikkelend beach life

De naam van dit nieuwe parfum prikkelde mij direct: ik zie mondaine stranden, maar ook ruige duingebieden en raw made strandhutten. Pionieren in nog niet ontdekte gebieden. Zorgeloos, vrolijk, maar ook zinneprikkelend.

Voor haar

Er is een vrouwen en een mannengeur. De vrouwengeur opent fris met bergamot, maar wordt al snel krachtiger en aardser op de huid. Houtachtig en lichtelijk mineraal zoals parfumeur Chong het zelf omschrijft. Het minerale aspect noem ik de frisheid die deze geur behoud in haar aardse basis. Patchouli en cashmeran vormen die drijvende ondergrond. Een donker patchouli en chasmeran. Een synthetische stof waarin ik me nog niet eerder verdiept had: een zoete, kruidige muskusgeur met daarnaast iets van bloemen en fruit.

Het parfum wordt na verloop van tijd rokerig op mijn huid, zwoel en iets mannelijk. Interessant.

Beach Hut Man opent verrassend genoeg veel vrolijker en uitbundiger op mijn huid en aanvankelijk denk ik: dit had de vrouwengeur moeten zijn. Mint, oranjebloesem en zoetig galbanum. Zachtgroen, zachtbloemig en gaandeweg wordt hij knisperend droog dankzij mirre, patchoeli en een hint van amber. Eveneens rokerig, maar het is alsof ik een kruidnageltje ruik in de verte waardoor de vrolijkheid blijft, en een lichte bloemigheid.

Ja, deze zie ik mijn lief dragen en zie ik me zelf hem ook graag ruiken op zijn huid. Het setje hoort gewoon in huis. Maarja….280 euro per 100 ml. Even sparen.

 

Acqua di Parma Blu Mediterraneo Chinotto di Liguria

Ik hou erg van dit merk en haar communicatie die altijd rond Italie en de zee en de landerijen die bezwangerd zijn van de geuren is opgebouwd. Het heeft iets retro-achtigs, doet me altijd denken aan de jaren 50 en toch is het tijdloos en chic.

Eigenlijk een bitter vruchtje

Het verhaal over de chinotto pakte me direct. De chinotto is een citrusvrucht, de Latijnse naam is Citrus aurantium. De chinottovruchten wegen ongeveer 50g, zijn klein, rond en plat langs weerszijden. Hun schil is zacht, glad en uiterst geurig en wordt feloranje als de vrucht rijp is. Het vruchtvlees is bitter en wrang. Toch is het geliefd in taarten en ander gebak en desserts, maar ook in likeuren (Yummie!).

Fris, en een lichte gourmand

Maar nu de geur! Italiaanse soie de vivre! Ochtendauw, zin om wakker te worden, in koffie en het opsnuiven van de frisse zeelucht. Zin in een croissant, en een bakje fruit. Zin in een bad vol chinotto’s! Het zijn de mandarijnen waarmee de geur opent, maar ook een frisheid van rozemarijn en geranium, met een romige zachtheid van jasmijn. Kardamom geeft het heel licht iets eetbaars. De basis heeft patchouli en muskus. Je ervaart het niet, maar geeft wel body.

 

Chanel Les Eaux de Chanel

Ah, ook Chanel neemt een heerlijk zandbad aan de de Franse kusten, van de chique (wel wat vergane) glorie van Deauville, naar het woeste Biarritz en het mondaine Venise. We zien het verlangen naar ongereptheid, naar rust, naar zand tussen je tenen, verweerde maar oh zo schattige strandhutten. Serenititeit. Opladen met lekkere frisse ozon in de lucht.

Het zijn drie plekken waar Coco graag vertoefde, en de sferen zijn gevangen door Chanel’s huisparfumeur Olivier Polge.

Ontegenzeggelijk is Deauville mijn favoriet. Hij knispert als een dolle, geeft mijn brein onmiddellijk een boost. Sinaasappeltjes, van vruchtvlees tot bittere schil, en dan gecombineerd met de groene frisheid van basilicum. Het bruist en sist. En zuurtjesachtig zoet is het hart met rozen en jasmijn, neergelegd op een basis van patchoeli. Wat een energie!

Biarritz noemt Polge zijn meest aquatische geur, met knipoog naar de ruige zee bij dit havenstadje. Ik ruik wat anders, een frisheid met een aardsheid, en dat komt door de vetiver die als een ronde noot van begin tot eind aanwezig is, naast de frisse top van grapefruit en mandarijn die licht zurig is. Voor zachtheid is er gewerkt met lelietjes-van-dalen en muskus, maar dit is niet letterlijk waarneembaar, alleen je voor te stellen. Biarritz vind ik de mannelijke loot in deze drie-eenheid van eaux.

Venise is het meest parfumachtig, met een gourmand noot die aan een lekkere cocktail doet denken. Zoetig, snoepachtig, zelfs een beetje gazeuse! Polge noemt het een op Oosterse, oriëntaalse geuren geinspireerde ‘ eau’. Neroli in de top, rood fruit en frisse geranium. Cederhout en amber in de basis geven het body, maar ook een romigheid. Er is gespeeld met vanille, en ook dat is waar te nemen.

Wat een leuk, vederlicht karakter om een oriëntaalse inspiratie te vangen.

Shop de Eaux hier online.

Over deze schrijver

Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Cookies

BeautyJournaal maakt gebruik van cookies.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen