De selfie generatie
De selfie is niet meer weg te denken uit onze hedendaagse communicatie. Niets is makkelijker om jezelf te verheerlijken, en aan te laten zien hoe mooi je bent. En we zijn mooi! Dat blijkt wel uit de enorme impact die make-upfoto’s hebben op anderen en op de prikkel om producten die je hebt gebruikt, te willen kopen. Selfies zijn ideaal reclamemateriaal.
Het heeft Estee Lauder ook geen windeieren gelegd, zo kopt de Volkskrant dit weekend. Onder de vlag van deze grote Amerikaanse naam vallen make-opmerken als MAC, Bobbi Brown en Smashbox. De winst van het concern is met 9% gestegen in het laatste boekjaar – te danken aan make-upverkopen.
Jezelf fotograferen vraagt om perfectie – voor de meesten
De behoefte om jezelf te fotograferen vraagt voor veel jonge vrouwen er ook om perfect eruit te willen zien. En daar heb je make-up voor nodig.
Geen mooie make-up zonder gezond canvas
Nu vinden wij natuurlijk dat daar ook huidverzorging bij hoort, want op een mooie huid toont make-up nog veel fraaier, maar gek genoeg hebben de Millennium girls niet zoveel met crèmes. Foundations en lipstick zijn hot. Bij het Estee Lauder concern daalden de verkopen van huidverzorgingsproducten met 1%, met name in het antirimpelsegment.
Creme verkopen stagneren
‘De huidige dertigjarige heeft elke dag meer foto’s van zichzelf dan hun moeders binnen een
jaar. Daarom zijn ze meer bezig met hoe ze er vandaag uitzien dan wanneer ze veertig jaar worden’, zei bestuursvoorzitter Fabrizio Freda van Estee Lauder onlangs in een interview met The Wall Street Journal, zo schrijft De Volkskrant.
Preventief smeren beklijft niet?
Persoonlijk weet ik niet of de selfiecultuur daaraan ten grondslag ligt. Of gewoon de leeftijd. Ook ik en velen in mijn generatie waren niet bepaald serieus bezig met huidverzorging toen we 20-30 jaar waren. Dat ontstaat pas als er een probleem is, dan wel de eerste rimpeltjes, pigmentvlekken e.d. verschijnen.
Andere eisen aan de verkoopimpuls voor creme
Bovendien is niet uit te sluiten dat tegenwoordig andere merken in het creme-segment favoriet zijn. Er zijn immers vele merken bij gekomen, ook met een cosmeceutical claim. Waar het huidverzorging betreft zie je toch steeds vaker dat men het luxe gevoel inruilt voor een pot met een zg. doktersclaim en uitstraling. Men is gevoeliger geworden voor beloften: er is meer nuchterheid gekomen.
Andere culturen, andere behoeften
Monique’s selfieOok speelt het feit een rol dat merken die op grote schaal mondiaal verkocht worden, niet in alle werelddelen even goed scoren met producten die van origine op de Westerse en vooral lichte huid afgestemd waren. In vele nieuwe markten hebben vrouwen traditioneel andere huidverzorgingsgewoonten. Grote merken spelen daar steeds meer op in, maar het gaat langzaam.
Bij jongere vrouwen moet je de boodschap van preventie zien over te brengen, en dat is toch lastig. Dat zie je ook in andere segmenten zoals voeding bijvoorbeeld. We weten dat gezond en vers eten belangrijk is, maar snacks en snoepgoed smaken gewoon te lekker om links te laten liggen. It’s the short route….zoals je een slechte huid makkelijk camoufleert met make-up (en een onzeker gevoel over je uiterlijk ook;-))
Goede informatie over skincare overbrengen vraagt om veel kennis en vertrouwen
Inspirerende voorbeelden geven, doet volgen. Wij zien dat ook op BeautyJournaal. Vele lezeressen volgen onze adviezen, van onze testers en onze experts nauwgezet op. We krijgen vaak terugkoppeling hoe blij ze zijn als ze een nieuw product, of merk via ons ontdekt hebben en het aanslaat op hun huid.
Jammer genoeg is dat nou net minder makkelijk vast te leggen in een selfie. Waar je met make-up binnen no time een ware transformatie kan laten zien…In snapchat ritme – ’s avonds weer keurig afgewassen.
Lees hier meer in het Volkskrant artikel over de veranderende verkoopkanalen.
Mag ik nog een heerlijke tip geven voor het canvas, waarop je moet werken? Estee Lauder heeft haar beroemde Advanced Night Repair nu in capsules verwerkt die je als een echt heerlijke olie over je huid kunt inmasseren.
Ik ben überhaupt groot fan van de droge olie-trend, en deze capsules met een uitstekende huidverzorgende formulering voldoet erg goed als serum onder mijn nachtcreme.