We geven 11 duizend euro uit in ons leven aan de kapper, lees alle feiten.

04:04 - 02:26
luistertijd 04:04 - leestijd 02:26

Op dinsdag 23 februari onthulde presentatrice Lauren Verster ‘Het Haar van Nederland’ in Hotel de Hallen in Amsterdam. Dit bijzondere kapsel staat symbool voor de resultaten van een landelijk onderzoek door de Koninklijke Algemene Nederlandse Kappersorganisatie (ANKO) ter ere van haar 125-jarig bestaan. Nederlanders werd onder andere gevraagd hoe vaak zij naar de kapper gaan, hoe lang ze hun haar stylen en wat een kapsel met ze doet.

Het onderzoek van de ANKO wijst uit dat 1 op de 10 Nederlanders nooit naar de kapper gaat. Maar de mensen die dat wel doen, gaan in hun leven gemiddeld 541 keer, waarbij ze in totaal zo’n 11.000 euro uitgeven. Daarnaast zijn Nederlanders gemiddeld 80 dagen van hun leven bezig hun kapsel in model te krijgen. Nederlanders besteden dus best veel aandacht aan hun haar. En dat is niet voor niets. Een goede coupe geeft het zelfvertrouwen een boost. Maar liefst 39 procent van de Nederlanders zegt zich zekerder te voelen met een goed kapsel. En bij vrouwen is dat zelfs 52 procent.

Meer diversiteit dan ooit

Nog nooit waren er in Nederland zoveel haarstijlen, -soorten en -kleuren. Er is een coupe voor iedere persoon en elk moment. ANKO-voorzitter Jan Franssen: “Al die diversiteit vraagt om veel kennis en kunde van professionele kappers. Zij moeten goed opgeleid zijn en altijd up-to-date blijven van de laatste mogelijkheden en trends. Bovendien moeten ze elke techniek tot in de puntjes beheersen, van wassen en knippen, tot kleuren en speciale treatments. Die professionaliteit kunnen consumenten van onze leden verwachten.”

Dit zijn de cijfers uit het onderzoek!

1. Styling & Verzorging
24% van de Nederlanders laat zijn haar graag in model brengen door een kapper of professional.

2. Zelfvertrouwen
39% van de Nederlanders laat zijn zelfvertrouwen beïnvloeden door zijn haar.

3. Haarkleur
35% van de Nederlanders heeft donkerblond haar, 24% van de Nederlanders heeft donkerbruin haar, 14% van de Nederlanders heeft lichtblond haar, 10% van de Nederlanders heeft lichtbruin haar, 8% van de Nederlanders heeft grijs haar, 6% van de Nederlanders heeft zwart haar, 4% van de Nederlanders heeft rood/rossig haar, 1% van de Nederlanders heeft ander haar.

4. Haarstijl
46% van de Nederlanders heeft steil haar, 41% van de Nederlanders heeft een slag in het haar, 11% van de Nederlanders heeft krullend haar, 2% van de Nederlanders heeft kroes haar.

5. Goede opleiding
36% van de Nederlanders heeft weleens een misser gehad met haarkleuring.

Al die diversiteit vraagt om veel kennis en kunde van kappers. Zij moeten altijd up-to-date zijn van de laatste mogelijkheden en trends, en als vakmensen hun ambacht goed in de vingers hebben. Daarvoor moeten ze alle technieken tot in de puntjes beheersen, van wassen en knippen tot verven en speciale treatments.
Want 36% heeft weleens een misser gehad met haarkleuring. Dit vraagt om een professionele kapper.

6. Trends
88% van de Nederlanders vindt een eigen stijl kapsel belangrijker dan het volgen van een trend.

Daar is veel ervaring voor nodig. En een goede vakopleiding waar studenten bijvoorbeeld leren omgaan met de chemicaliën in de verf. Maar ook ontdekken wat voor coupe past bij welk gezicht. Zodat niet iedereen een pony of een bob krijgt, puur omdat het ‘in’ is. Voor 88% van de Nederlanders zijn trends namelijk niet heel belangrijk bij de keuze voor een kapsel. Ze willen liever dat het past bij hun persoonlijkheid en zorgt voor een unieke uitstraling.

7. Uitgaven kapper
48% van de Nederlanders geeft tussen de €10 en €20 uit aan een kappersbezoek.
Gemiddeld gaan we 541 keer naar de kapper. Dit komt dus neer op €11.000.

Feestelijke onthulling van ‘Het Haar van Nederland’

De belangrijkste resultaten van het onderzoek zijn vertaald naar een symbolisch kapsel: ‘Het Haar van Nederland’. Franssen: “We willen heel Nederland het belang van de professionele kapper laten zien. Juist in deze tijd, waarin er steeds meer van kappers wordt gevraagd.” Lauren Verster onthulde het kapsel aan het publiek.

Lees ook