• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • dr. Marco van Coevorden
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
      • drs. Hayri Hortoglu
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Absolution
    • Biodroga MD
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Combray
    • Elemis/FillMed/1944
    • IK Skin Perfection
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • TheraVine™
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » De cijfers » ANKO onderzoek: 1 op 10 Nederlanders gaat nooit naar de kapper

Archief artikel

Archief artikel

  • De cijfers, Haar, Zakenpraat

Archief: ANKO onderzoek: 1 op 10 Nederlanders gaat nooit naar de kapper

  • 24 februari 2016

geschreven door 

Het BeautyJournaal-team

We geven 11 duizend euro uit in ons leven aan de kapper, lees alle feiten.

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Pascaud Vernix Caseosa dag- en nachtcrème

Pascaud Vernix Caseosa bevat een heel bijzondere stofje dat je kunt vergelijken met het natuurlijke waslaagje op een babyhuid. Ideaal voor de drogere, gevoelige huid. Voelt niet vet aan. Must have in your stash!
BEKIJK

Op dinsdag 23 februari onthulde presentatrice Lauren Verster ‘Het Haar van Nederland’ in Hotel de Hallen in Amsterdam. Dit bijzondere kapsel staat symbool voor de resultaten van een landelijk onderzoek door de Koninklijke Algemene Nederlandse Kappersorganisatie (ANKO) ter ere van haar 125-jarig bestaan. Nederlanders werd onder andere gevraagd hoe vaak zij naar de kapper gaan, hoe lang ze hun haar stylen en wat een kapsel met ze doet.

Het onderzoek van de ANKO wijst uit dat 1 op de 10 Nederlanders nooit naar de kapper gaat. Maar de mensen die dat wel doen, gaan in hun leven gemiddeld 541 keer, waarbij ze in totaal zo’n 11.000 euro uitgeven. Daarnaast zijn Nederlanders gemiddeld 80 dagen van hun leven bezig hun kapsel in model te krijgen. Nederlanders besteden dus best veel aandacht aan hun haar. En dat is niet voor niets. Een goede coupe geeft het zelfvertrouwen een boost. Maar liefst 39 procent van de Nederlanders zegt zich zekerder te voelen met een goed kapsel. En bij vrouwen is dat zelfs 52 procent.

Meer diversiteit dan ooit

Nog nooit waren er in Nederland zoveel haarstijlen, -soorten en -kleuren. Er is een coupe voor iedere persoon en elk moment. ANKO-voorzitter Jan Franssen: “Al die diversiteit vraagt om veel kennis en kunde van professionele kappers. Zij moeten goed opgeleid zijn en altijd up-to-date blijven van de laatste mogelijkheden en trends. Bovendien moeten ze elke techniek tot in de puntjes beheersen, van wassen en knippen, tot kleuren en speciale treatments. Die professionaliteit kunnen consumenten van onze leden verwachten.”

Dit zijn de cijfers uit het onderzoek!

1. Styling & Verzorging
24% van de Nederlanders laat zijn haar graag in model brengen door een kapper of professional.

2. Zelfvertrouwen
39% van de Nederlanders laat zijn zelfvertrouwen beïnvloeden door zijn haar.

3. Haarkleur
35% van de Nederlanders heeft donkerblond haar, 24% van de Nederlanders heeft donkerbruin haar, 14% van de Nederlanders heeft lichtblond haar, 10% van de Nederlanders heeft lichtbruin haar, 8% van de Nederlanders heeft grijs haar, 6% van de Nederlanders heeft zwart haar, 4% van de Nederlanders heeft rood/rossig haar, 1% van de Nederlanders heeft ander haar.

4. Haarstijl
46% van de Nederlanders heeft steil haar, 41% van de Nederlanders heeft een slag in het haar, 11% van de Nederlanders heeft krullend haar, 2% van de Nederlanders heeft kroes haar.

5. Goede opleiding
36% van de Nederlanders heeft weleens een misser gehad met haarkleuring.

Al die diversiteit vraagt om veel kennis en kunde van kappers. Zij moeten altijd up-to-date zijn van de laatste mogelijkheden en trends, en als vakmensen hun ambacht goed in de vingers hebben. Daarvoor moeten ze alle technieken tot in de puntjes beheersen, van wassen en knippen tot verven en speciale treatments.
Want 36% heeft weleens een misser gehad met haarkleuring. Dit vraagt om een professionele kapper.

6. Trends
88% van de Nederlanders vindt een eigen stijl kapsel belangrijker dan het volgen van een trend.

Daar is veel ervaring voor nodig. En een goede vakopleiding waar studenten bijvoorbeeld leren omgaan met de chemicaliën in de verf. Maar ook ontdekken wat voor coupe past bij welk gezicht. Zodat niet iedereen een pony of een bob krijgt, puur omdat het ‘in’ is. Voor 88% van de Nederlanders zijn trends namelijk niet heel belangrijk bij de keuze voor een kapsel. Ze willen liever dat het past bij hun persoonlijkheid en zorgt voor een unieke uitstraling.

7. Uitgaven kapper
48% van de Nederlanders geeft tussen de €10 en €20 uit aan een kappersbezoek.
Gemiddeld gaan we 541 keer naar de kapper. Dit komt dus neer op €11.000.

Feestelijke onthulling van ‘Het Haar van Nederland’

De belangrijkste resultaten van het onderzoek zijn vertaald naar een symbolisch kapsel: ‘Het Haar van Nederland’. Franssen: “We willen heel Nederland het belang van de professionele kapper laten zien. Juist in deze tijd, waarin er steeds meer van kappers wordt gevraagd.” Lauren Verster onthulde het kapsel aan het publiek.

like

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Ze introduceerde een heel nieuw merk in haar salon uit Australie

Februari
Karmelita Gischler, schoonheidsspecialiste

Karmelita Gischler, schoonheidsspecialiste

Het favoriete huidverzorgingsprogramma van schoonheidsspecialiste Karmelita

Dit zijn onze experts

user user user user user user user user

Dit zijn onze testers

user user user user user user user user user user user

Laatste reacties

  • Hallo Monique, bedankt voor het contact opnemen... wat "flauw" dat ze dat… Het favoriete huidverzorgingsprogramma van Sabine José
  • Hoi Jose, ik heb contact gehad en men geeft er de voorkeur aan om via de ei… Het favoriete huidverzorgingsprogramma van Sabine Redactie, Monique
  • Je ziet inderdaad bij sommige vrouwen dat ze hun neus optrekken bij het lac… Video! 1 minuut met dr. Frodo: krijg je door Botox rimpels op andere plekken? Kitty
  • @monique, klopt dat hij wat zwaarder is. Niet voor iedereen, maar ik vind … Gerti test de Le Lion van Chanel, het nieuwste parfum. Mooi, mysterieus, modern! Gerti
  • Nou, ik heb hem hoor Gerti en hij is heel erg lekker. Een wat zwaardere zwo… Gerti test de Le Lion van Chanel, het nieuwste parfum. Mooi, mysterieus, modern! Redactie, Monique
  • Nou ik ben ook nieuwsgierig geworden hoor Karmelita♥️… Het favoriete huidverzorgingsprogramma van schoonheidsspecialiste Karmelita Redactie, monique
  • Leuk Mary, ja het is gelukkig weer terug. Ik ben er zelf ook erg blij mee e… Combray & het nut van antioxidanten. Huidproblemen beginnen bij oxidatieve stress…. Redactie, monique
  • jaren geleden heb ik al eens een proefflesje gehad. daarna is het een tijdj… Combray & het nut van antioxidanten. Huidproblemen beginnen bij oxidatieve stress…. Mary
  • Dankjewel Monique ! Ik ben benieuwd naar beide merken en hun testresultaten… Het favoriete huidverzorgingsprogramma van Sabine José
  • Beste keuze van 2020, iedere dag ben ik blijer dan de vorige dag.… Het favoriete huidverzorgingsprogramma van schoonheidsspecialiste Karmelita Karmelita | Elita Cosmetic Skincare

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen