Haar focus op influencers ipv winkels bracht succes

02:58 - 01:46
luistertijd 02:58 - leestijd 01:46

Voor merken is het belangrijk dat ze free publicity krijgen in de media, ofwel aandacht voor hun producten. Deze aandacht is te verdelen tussen verdiende aandacht (die je dus krijgt van een blogger, journalist, media) en betaalde aandacht (dus betalen voor publiciteit).

De impact van bloggers

Bloggers hebben er de laatste jaren voor gezorgd dat heel veel merken weer opnieuw of gewoon überhaupt aandacht kregen, nu niet in de bladen, op hun eigen blogs. Dit is voor merken erg prettig, het kost ze niets, behalve op een gegeven moment het opsturen van producten in de hoop dat de blogger ze ook weer gaat testen. Het levert immers allemaal gratis publiciteit op, en hoef je geen geld uit te geven aan advertenties.

Gratis publiciteit

In beginsel zit er geen druk achter. Als consumenten je merk top vinden gaan ze er vanzelf over schrijven op hun blogs en via Instagram. Pas later ga je zien dat merken deze bloggers die hen zoveel opleveren (omzet, letterlijk) gaan inzetten, heel bewust, middels bijvoorbeeld afspraken om iets te testen, waar de blogger dan betaald voor krijgt.

Gelukkige samenloop met de wenkbrauwtrend hype

Het Amerikaanse wenkbrauw make-upmerk Anastasia Beverly Hills is een van de gelukkige merken die het overkwam mega veel publiciteit te gaan krijgen van meiden op Instagram, gelijktijdig met de enorme trend om je wenkbrauwen tot enorme proporties in te gaan vullen.

Een onderzoeksbureau in Amerika heeft becijferd dat Anastasia in het tweede kwartaal van 2015 maar liefst 46.5 miljoen dollar aan gratis publiciteitswaarde heeft gekregen op Instagram (earned media), tegen 26.4 miljoen dollar voor dit andere populaire merk online: MAC cosmetics.

600 influencers op de lijst

Monique kreeg in 2012 een eyebrow do van Anastasia herself in Amsterdam

Een viertal ‘ influencers’  (desimakeup, ssssamanthaa, chrisspy en amrezy) op Instagram met rustig meer dan 50 duizend tot soms wel een paar miljoen volgers, hebben het merk een ongelofelijke lift gegeven, simpelweg omdat ze dol zijn op Anastasia brows. Het was Anastasia’s dochter Soare die haar aanspoorde om meer met social media te gaan doen. Inmiddels worden 600 influencers voorzien van de nieuwste producten, vaak al enkele weken voordat ze uit komen. Om andere meiden te inspireren.

En dat blijft ook niet ongezien bij retailers natuurlijk. Ze heeft er absoluut meer winkels bij gekregen die haar merk verkopen. Dat was voorheen nauwelijks mogelijk, zo lezen we in het Amerikaanse vakblad Beautyinc. Retailers zeiden geen schapruimte te hebben bijvoorbeeld. Daarom besloot het merk zich gewoon rechtstreeks tot consumenten te gaan richten….en nu dendert de trein voort. Stond het merk in 2012 nog op de 25ste plaats in Amerika, nu staat het op de 14 plaats. Succes in optima forma, dankzij social media.

Lees ook