• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • dr. Marco van Coevorden
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
      • drs. Hayri Hortoglu
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Biodroga MD
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Elemis/FillMed/1944
    • IK Skin Perfection
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • TheraVine™
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » De cijfers » Brand Finance: Welke cosmeticabedrijven zijn meest invloedrijk?

Archief artikel

Archief artikel

  • De cijfers, Marketingtrends, Zakenpraat

Archief: Brand Finance: Welke cosmeticabedrijven zijn meest invloedrijk?

  • 13 april 2015

geschreven door 

redactie, Corine

Vooral L'Oreal Paris 'rocks', maar waarom eigenlijk?

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Eucerin Dermo Capillaire Kalmerende Hoofdhuidbehandeling met 5% Urea

Eucerin Dermo Capillaire Kalmerende Hoofdhuidbehandeling met 5% Urea
BEKIJK

In de Brand Finance Cosmetics 50, een onderzoek dat jaarlijks wordt uitgevoerd door het vooraanstaande Amerikaanse merkenbureau Brand Finance, worden ’s werelds grootste cosmeticamerken uitgebreid onderzocht en geëvalueerd om te bepalen welke merken het meest invloedrijk en waardevol zijn.

De resultaten zeggen veel over de cosmetica industrie wereldwijd. Je leest hierover alles in dit artikel.

L’Oreal met stip op één

L’Oreal Paris staat dit jaar bovenaan de ranglijst met een record merkwaarde van 11.2 miljard Amerikaanse Dollar, ongeveer 10.3 miljard Euro. De merkwaarde van L’Oreal Paris is ten opzichte van vorig jaar met 15% gestegen. David Haigh, directeur bij Brand Finance, licht toe: “L’Oreal Paris is erin geslaagd zich te richten tot een massamarkt en tegelijkertijd de beleving van exclusiviteit te bewaren.” L’Oreal is het enige cosmeticamerk – en samen met Google, Ferrari en Rolex slechts één van de twaalf merken wereldwijd – dat een AAA+ merkwaardering heeft ontvangen van Brand Finance. Deze merkwaardering is een benchmark voor de kracht en toekomstpotentie van een merk.

L’Oreal Paris richt zich op een massamarkt, maar weet toch de beleving van exclusiviteit te bewaren.

Grootspelers op het gebied van merkcreatie

Brand Finance heeft dit jaar voor het eerst afzonderlijk de merkwaarde voor L’Oreal Paris en moederbedrijf L’Oreal Corporate berekend. Hieruit blijkt dat L’Oreal Corporate het zelfs nog beter doet dan L’Oreal Paris met een groei van 26%. Haigh vervolgt: “L’Oreal is een grootspeler als het gaat om het creëren van een merk. Investeren in en focussen op marketing zijn hierbij absoluut de sleutels tot succes. Alle merken van L’Oreal, en L’Oreal Paris in het bijzonder, hebben de vruchten geplukt van aanpak van de familie Bettencourt. De familie heeft altijd het lange termijn belang verkozen boven korte termijn winst, waarbij opbrengsten eerder opnieuw werden geïnvesteerd in marketing, dan dat deze werden uitbetaald als dividend aan de aandeelhouders.”

Conglomeraat met de meeste beautymerken

Procter & Gamble (P&G) daarentegen mag dit jaar met de eer strijken van het conglomeraat met de meeste beautymerken, te weten Gillette, Pantene, Olay, Head & Shoulders, Clairol, SK-II, Cover Girl, Max Factor, Old Spice en Wella. Deze merken samen zijn bovendien de meest waardevolle merken in de top 50, met een totale merkwaarde van 27.46 miljard Amerikaanse Dollar, ongeveer 25.3 miljard Euro. Ter vergelijking: L’Oreal Corporate heeft een totale waarde van 27.11 miljard Amerikaanse Dollar. Toch is het niet allemaal pais en vree bij P & G. Er wordt al geruime tijd hard op gefluisterd dat een aantal grote cosmeticamerken in de etalage staan voor verkoop.

Het Braziliaanse merk Natura speelt handig in op lokale marktontwikkelingen.

Natura het meest waardevolle niet-Westerse merk

Hoewel de Brand Finance Cosmetics 50 wordt gedomineerd door Amerikaanse en Europese merken, valt het Braziliaanse merk Natura op als het meest waardevolle niet-Westerse merk. Natura groeit snel, door handig in te spelen op de toenemende koopkracht en onverzadigbare vraag naar beautyproducten van de lokale bevolking. De merkwaarde is ten opzichte van 2014 gestegen met 31%

Lipstick effect

Hoewel de Braziliaanse markt nog steeds instabiel is, valt te verwachten dat Natura de groei de komende jaren zal voortzetten. Zoals in ieder land, maar zeker in Brazilië, profiteert cosmetica van het ‘lipstick effect’. Dit is het effect waarbij consumenten ten tijde van economische crisis goedkopere luxeproducten aanschaffen. Denk aan een Chanel lipstick in plaats van een Rolls Royce.

Naast stijgers ook dalers

De totale merkwaarde van de top 50 is gestegen met 13%, van 106 miljard naar 123 miljard Amerikaanse Dollar. Het is duidelijk dat het de cosmetica industrie voor de wind gaat. Echter, niet alle merken profiteren hiervan. Grote merken zoals Dove, Pantene, Nivea, Garnier en Lancome zijn juist gedaald in merkwaarde. Avon komt als slechtste uit het onderzoek met een daling van maar liefst 39% Het lijkt erop dat de eens succesvolle aanpak van deur-tot-deur-verkoop en mond-op-mond-reclame niet meer past in onze hedendaagse samenleving. Hiermee verdwijnt Avon voor het eerst in de geschiedenis uit de top 10.

Nieuwsgierig geworden naar het volledige overzicht? Bekijk de volledige top 50 van 2015 hier.

like

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
redactie, Corine

redactie, Corine

Corine (1981) maakt deel uit van de BeautyJournaal redactie en is daarnaast ook freelance communicatieconsultant en tekstschrijver met een voorliefde voor beauty- en verzorgingsproducten. Ze is erg kritisch als het om verzorgingsproducten gaat, besteedt veel tijd aan 'vergelijkend warenonderzoek' en het uitpluizen van ingrediënten. Want hoe mooi de verpakking van een crème, lotion of lippenstift ook kan zijn... het gaat uiteindelijk om de inhoud.
Zij/haar nieuwsberichten
redactie, Corine

redactie, Corine

Corine (1981) maakt deel uit van de BeautyJournaal redactie en is daarnaast ook freelance communicatieconsultant en tekstschrijver met een voorliefde voor beauty- en verzorgingsproducten. Ze is erg kritisch als het om verzorgingsproducten gaat, besteedt veel tijd aan 'vergelijkend warenonderzoek' en het uitpluizen van ingrediënten. Want hoe mooi de verpakking van een crème, lotion of lippenstift ook kan zijn... het gaat uiteindelijk om de inhoud.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Met veel geduld is het echt bereikbaar

Januari
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Monique test NIVEA Cellular Luminous630 Corrigerend Serum en Dagcrème spf50 bij pigmentvlekjes

Dit zijn onze experts

user user user user user user user user

Dit zijn onze testers

user user user user user user user user user

Laatste reacties

  • Zo ik dacht dat deze rampspoed goed was om ook even aandacht te vragen voo… BeautyAlert: microplastics in menselijke placenta aangetoond COSSkidsNederland
  • Hoi Jacomijn, dank voor je visie. Het is inderdaad erg belangrijk dat er me… BeautyAlert: microplastics in menselijke placenta aangetoond Redactie, Monique
  • Goed dat er aandacht blijft voor plastics in cosmetica in het belang van de… BeautyAlert: microplastics in menselijke placenta aangetoond Jacomijn Oerlemans
  • Beste Lien, de adresgegevens staan onderaan in het artikel, je kunt er op d… 9 vragen! Waaraan moet een goed huidanalyse apparaat voldoen? Redactie, Monique
  • Hallo, ik ben op zoek naar een huisanalysetoestel en kwam terecht op observ… 9 vragen! Waaraan moet een goed huidanalyse apparaat voldoen? Lien
  • Beste Laura, Bedankt voor je reactie en natuurlijk je keuze voor de Derm… Getest Dermalogica Daily Microfoliant gezichtspeeling Annabelle
  • Oei Laura, hoe kan dat? We gaan het ook eens navragen bij Dermalogica.… Getest Dermalogica Daily Microfoliant gezichtspeeling Redactie, Monique
  • Ik heb de flacon in november vorig jaar gekocht en heb er maar 3 maanden me… Getest Dermalogica Daily Microfoliant gezichtspeeling Laura
  • Ik wist dit niet. Gelukkig nu wel. Ik heb geen Corona en gelukkig ook niet … Corona besmetting door make-up te delen? Noortje
  • Oh Noortje, wat zal je dat nu Ook missen? Ik kan ook niet wachten om weer … Dr. Francis Wu over huidhonger. Wat is ‘the right touch’? Dit is de snelheid… Redactie, monique

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen