Tijdens de conferentie van de Future Foundation zijn 6 belangrijke trends besproken

04:46 - 02:51
luistertijd 04:46 - leestijd 02:51

Wat zijn de nieuwe trends voor 2015, zoals die besproken werden tijdens de jaarlijkse conferentie van de Future Foundation in Londen?

Het nieuwe conservatisme

Door de herleving van het feminisme en de explosieve groei van de digitale wereld zou je gaan denken dat deze tijd in het teken staat van voortdurende vooruitgang. Generatie Y, die is geboren tussen 1982 en 2001blijkt echter te hechten aan de traditionele rolpatronen. Zo is in de Verenigde staten slechts een kwart van de jonge mannen het oneens met de stelling “Binnen het gezin is de man verantwoordelijk voor het gezinsinkomen en is de vrouw verantwoordelijk voor het opvoeden van de kinderen en de zorg voor het huishouden.”

Beyoncé mag dan haar popfeminisme de huiskamers ingebracht hebben, maar sekseongelijkheid en conservatieve ideeën zijn hetzelfde gebleven. “Generatie Y is op veel manieren conservatief”, zegt Christophe Jouan van de Future Foundation. “Deels komt dat door de economie. Deze generatie is opgegroeid in welvaart, maar ze zijn ook opgegroeid in een cocon en hebben niet de risico’s ervaren die hun ouders wel hebben ervaren. Ze hebben niks om tegen te rebelleren, ze zijn tevreden met wat ze hebben en maken zich zorgen om hun veiligheid.

Controle

Controle is cool. Volgens de Future Foudation zien de consumenten van Generatie Y  toegeven aan impulsen als onwetendheid. Zo’n 16 procent van deze generatie houdt de eigen gezondheid in de gaten met een app of een andere technologische methode.  Ze houden echter ook technologie goed in de gaten, aangezien technologie steeds meer tijd en aandacht vraagt. “Consumenten willen de beschikbare technologie onder controle hebben. De ideale consument kiest bewust en laat zich niet beheersen door de beschikbare technologie”, zegt Will Seymour van de Future Foundation.

Apple’s health app

Niet meer leven door middel van algoritmes

Het lijkt wel of ons leven wordt bepaald door complexe algoritmes, die ons vertellen wie we moeten volgen en waar we naar moeten kijken. Consumenten maken zich in toenemende mate zorgen om de invloed van deze technologie.  Het leven wordt beperkt en verregaand afgebakend door deze algoritmes en daar waakt Generatie Y voor. “Deze algoritmes maken je blik niet wijder maar smaller”, zegt Bonnie Richardson van de Future Foundation. “En daar maken consumenten zich zorgen over.” Ook merken zien in dat deze alg oritmes de visie van hun klanten beperkt en zetten weer in op het verrassingselement.

De geest op waarde schatten

Mensen zijn steeds meer bezig met mindfulness, en dat gaat heel wat verder dan alleen wat apps gebruiken. Consumenten zijn op een meer holistische manier bezig om zich goed te voelen en zijn daardoor meer geïnteresseerd in biometrie. “Gezondheid wordt niet langer alleen gedefinieerd door ons lichaam, maar ook door onze geest en ons humeur”, zegt Laura Dennehy van de Future Foundation.

De veranderende rol van technologie

De marketing- en advertentie-industrie doet niets liever dan de volgende hype voorspellen. Maar nu de markt van smartphones verzadigd is, verleggen de producenten van deze technologie hun focus naar hoe technologie het gedrag van consumenten kan veranderen. Volgens de Future Foundation zal de technologie niet echt gaan veranderen of verbeteren, maar verandert wel de rol die technologie speelt. We zijn altijd bereikbaar en verlangen daardoor meer dan ooit naar rust. Daardoor zullen we de technologie steeds meer gaan gebruiken om informatie tot ons te nemen op momenten die we zelf kiezen. 

Veel televisieaanbieders bieden bijvoorbeeld interactieve tv aan, zodat je jouw favoriete programma kunt kijken wanneer je wilt en op welk scherm je dat wilt (televisie, laptop, ipad, smartphone). Ook zullen we spam steeds meer kunnen onderscheppen, en daar zal de marketing- en advertentie-industrie rekening mee gaan moeten houden.

Kortstondig is aantrekkelijk

Burner App voor tijdelijke telefoonnummers

We willen minder rotzooi in ons leven en daarom hechten we meer aan kortstondige, voorbijgaande ervaringen. We huren in plaats van kopen. We willen producten die ons een bijzondere ervaring geven en niet zozeer producten die een langdurige ervaring geven. Zo is er al een app die ons een tijdelijk mobiel nummer geeft, wat handig is tijdens het daten. En er zijn ook luxueuze ijsblokjes. “een kortstondig moment heeft meer waarde dan een langdurige band met een merk”, zegt John Warner van de Future Foundation. “Loyaliteit moet steeds opnieuw veroverd worden.”

Bron

Lees ook