Uit de BeautyJournaal shop
Silk'n - SatinGlow 400.000
€ 399,-
Het verschil tussen natuurlijk en biologisch is voor veel mensen nog altijd niet duidelijk. NATRUE, een non-profit organisatie voor natuurlijke cosmetica, heeft in het Europees Parlement in Brussel uitgelegd dat driekwart van de vrouwen wel weet dat er een verschil is tussen natuurlijke en biologische ingrediënten in cosmetica, maar dat slechts een derde echt weet wat dat verschil precies is. NATRUE onderzocht dit omdat ze wilden weten wat consumenten precies verwachten van natuurlijke en biologische cosmetica. Ze wilden de wensen van de consumenten beter leren begrijpen en ook een oplossing bieden voor de grote verwarring die er nog steeds heerst over natuurlijke en biologische cosmetica.
Veel consumenten hebben geen idee
Het onderzoek maakte duidelijk dat er inderdaad een hoop verwarring is. Zo werd aan consumenten gevraagd of het water dat wordt gebruikt in natuurlijke en biologische cosmetica gecertificeerd moet zijn of dat water sowieso al biologisch en natuurlijk is. Uit de antwoorden bleek dat de meeste consumenten dat niet wisten. Moet er bronwater, mineraalwater, kraanwater of gefilterd water worden gebruikt? Zo bleken consumenten op de meeste gebieden niet echt te weten wat natuurlijk natuurlijk en biologisch biologisch maakt.
De ingrediëntenlijst
Uit het onderzoek blijkt tevens dat 89 procent van de consumenten bij aankoop van cosmetica oplet of er schadelijke ingrediënten in zitten. Zo’n 87 procent let op ingrediënten die allergieën kunnen veroorzaken, 86 procent kijkt of een product geparfumeerd is en 51 procent wil een recyclebare verpakking. Van de ondervraagden wil 79 procent alleen producten met natuurlijke ingrediënten. Een iets kleiner percentage hecht belang aan alleen biologische ingrediënten.
Verschil in wensen en behoeften
Ook is er nogal wat verschil tussen de Noord-Europese landen en de landen rond de Middellandse Zee.
Zo blijkt dat consumenten uit Noord-Europa denken dat biologische cosmetica zachter, puurder en authentieker is. Ze letten ook meer op de ingrediënten, de samenstelling, de geur en de kleur. Consumenten uit de landen rond de Middellandse Zee letten eerder op de verpakking, hoe lang een product bewaard kan worden en de veiligheid. Ze zijn ook gevoeliger voor marketingcampagnes.
Geen echte regelgeving
“Aangezien er nog steeds geen échte regelgeving is die bepaalt welke cosmetica ‘natuurlijk’ en welke ‘biologisch’ is, gaan consumenten af op wat ze zelf denken. De cosmetica-industrie werkt nu zelf aan een pakket regels, maar dat is minder streng dan de regels die wij hebben opgesteld”, zegt Julie Tyrrell, Director van NATRUE.
Lees het complete artikel over het onderzoek hier.
BeautyJournaal tip! Shop hier de prachtige biologische huidverzorging van het
Finse merk Madara. Neem echt eens een kijkje;-)
BeautyJournaal tip! Het Franse plantaardige cosmeceutical merk Novexpert is sindskort ook bij ons te koop. Lees Monique’s uitgebreide artikel erover.
Meer weten over dit onderwerp?
Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!
4 reacties
Ja, het blijft wat diffuus Gerti, hier is de link naar het artikel van Natrue zelf: http://www.natrue.org/news/read/article/natrue-announces-research-findingsat-european-parliament/
en dit wordt er gezegd over de onderzoeksgroep: The research was undertaken by the GfK Group, one of the most established market research organisations in the world. Research was both qualitative and quantitative, with two small focus groups interviewed in-depth in phase one, and a larger study of over 900 women who were surveyed online during phase two. The women, aged 25-65, came from a range of European countries – France, Italy, Germany, Sweden, Poland and the UK. Households represented a good cross section of society: families, single parents with children, couples without children – with a wide range of educational and professional backgrounds – from students and unemployed through to full time or part time employees, self-employed and retired people, and homemakers.
maar daaruit wordt nog niet duidelijk of het al green/natural/organic kopers zijn, danwel het een algemene groep is. je zou hier bijna uit moeten concluderen dat er echt een brede groep benaderd is, maar je gevoel zegt dat het louter natural geïnteresseerden zijn geweest. ze hebben ook online onderzoek gedaan, maar er wordt niet gemeld of dat al op doelgroepgerichte sites is gedaan, bijv in de organic hoek…
Ongeloofwaardig onderzoek. ICIparis en Douglas zouden geen bestaansrecht meer hebben als bijna 9 op de 10 mensen zouden kijken of er parfum in een product zit. Lijkt erop dat er van tevoren een selectie is gemaakt van de respondenten
Hoi Noortje, er volgt binnenkort een artikel waarin we de verschillen gaan uitleggen. de kop dekt inderdaad de lading niet, vind ik ook.
Ik hoopte toen ik de titel las dat het werd uitgelegd. Ik vind het ook verwarrend. Ik denk echter dat natuurlijk ook biologisch kan zijn maar dat biologisch niet persé natuurlijk hoef te zijn. Of,….. is het nu toch andersom? Je ziet verwarrend.