Het geniaalste, winnende concept gaat over Bacne!

03:48 - 02:17
luistertijd 03:48 - leestijd 02:17

Ieder jaar organiseert L’Oréal een marketinggame genaamd Brandstorm. Tijdens deze wedstrijd mogen studenten hun vaardigheden op één van de merken van L’Oréal toepassen in de praktijk. De studenten mogen tijdens deze wedstrijd in de huid van een internationale brandmanger kruipen én krijgen zo de kans gespot te worden door potentieel werkgever L’Oréal. Meer dan 9000 masterstudenten van 360 universiteiten uit 45 landen namen deel aan dit event, dat dit jaar voor de 22ste keer gehouden werd.

Vergroot marktaandeel Kiehl’s onder mannen

Dit jaar draaide de wedstrijd om het internationale merk Kiehl’s. Deelnemers kregen de opdracht om het marktaandeel van Kielh´s onder mannen te vergroten. Ze moesten eerst de consumententrends en concurrenten in kaart brengen en een SWOT-analyse uitvoeren. Na dit onderzoek moesten de studenten een concept ontwikkelen voor een nieuwe productlijn en een bijbehorend communicatieplan (PR, digital en instore). Niet niks dus.

Ook Nederland deed mee aan de wedstrijd. Studenten van universiteiten in Amsterdam, Groningen, Rotterdam en Tilburg hebben zich een halfjaar lang ingezet om het beste concept te ontwikkelen. Het begon allemaal op het kantoor van L’Oréal in Hoofddorp. De vijf beste teams mochten hier hun idee aan een kritische jury presenteren.

Het winnende team van de Erasmus Universiteit

Hipster, zakenman of reiziger?
Ieder team kwam met een innovatief idee dat aansluit op de huidige consumentenbehoeften. Eén team kwam met het idee voor een slaapmasker met voedende oogpads voor de veelreizende man.

Baardhaarlak

Een ander team presenteerde een baardhaarlak en -shampoo speciaal voor de hipster van vandaag de dag. Het winnende concept is de Executive Essentials-lijn bedacht door studenten van de Erasmus Universiteit. Zij presenteerde tijdbesparende producten voor de drukke zakenman.

Items voor de executive

“We hebben heel wat onderzoek gedaan, zijn naar de winkels van Kiehl’s geweest en hebben straat-interviews gehouden om het merk en de markt zo goed mogelijk te leren kennen. Zo zijn we gekomen tot de ‘Executive Essentials’-lijn, die bestaat uit tijdbesparende beautyproducten voor de drukke zakenman”, vertelt Wendy Chen, lid van het team.

L’Oréal vond dat de studenten van de Erasmus Universiteit het beste de behoefte van de man hadden begrepen. Dit team heeft Nederland vertegenwoordigd tijdens de wereldwijde finale op 12 juni in Parijs, waar ze kans maakten op een baan bij L’Oréal én een geldbedrag van 10.000 euro.

Winning concept: bacne!
De finale is inmiddels achter de rug en de winnaars zijn bekend. Maleisië, Japan en Pakistan zijn er met de prijzen vandoor gegaan. Maleisië is er met de hoofdprijs van 10.000 euro vandoor gegaan, dankzij hun Kiehl’s Bold Back-lijn idee. Een verzorgingslijn speciaal tegen puistjes op de rug (bacne). Op BeautyJournaal kun je trouwens binnenkort ook meer lezen over bacne.  Beautyjournalist Emma Wagenaar zet the do’s en dont’s op een rij.


Ons Nederlandse team is ondanks dat ze niet in de prijzen zijn gevallen positief over hun deelname aan Brandstorm. Zes maanden mochten ze zich verdiepen in het mooie merk Kielh’s, de markt analyseren en aan hun productlijn werken. Met als hoogtepunt de presentatie in Parijs voor een jury van HR en Kiehl’s professionals van L’Oréal.

“Voor ons is Brandstorm een unieke kans om marketing in zijn geheel in de praktijk toe te passen. We hebben veel geleerd over de beautymarkt en voelen ons echte marketingconsultants”, zegt Wendy Chen van het winnende team over de ervaring.

Bron: Marketing Tribute & Dutch Cowboys

Lees ook