‘‘ Het is tijd voor corporate trends,’ aldus Kimm Koffijberg
Onlangs had ik een interessant en diepgaand gesprek met topkapper en coiffure award winnares 2013, Kimm Koffijberg uit Amsterdam.
Het ging over de psychologie van haarkleuring, en vooral, waarom we kleuren we? Omdat we denken dat we er mooier van worden, en het bijdraagt aan ons succes, sociaal en maatschappelijk? ‘Kijk,’ zegt Kimm, het werkt twee kanten op. Je haar een andere kleur geven, doet iets met jou, maar ook met de persoon die jou ziet. Dit maakt het principe van haarkleuring bijzonder, maar ook ingewikkeld.’
‘Het gaat er ten allen tijde om wat je wilt uitstralen, dat is de basis, en waarmee het proces begint. Wil je dichtbij je zelf blijven, bij datgeen waar jij je goed bij voelt, dus binnen je comfort zone. Of houdt je bijvoorbeeld ook rekening met je werk, met je carrière, hoe mensen jou daar percipiëren. Hoe wil je daar over komen? Er kan nogal’een discrepantie zitten tussen het een en het ander.’
We houden van blond
‘Wie weet wil je het liefst blond zijn,maar is het voor je carrière beter om donkerharig te zijn. Ik zal je uitleggen waarom. Blonde vrouwen worden gezien als speels, grappig en sexy. Brunettes worden serieuzer genomen, krijgen meer gedaan van anderen, worden beschouwd als succesvoller. Je snapt al waar ik naartoe wil: houdt rekening met je carrière.’
‘Zeg ik iets controversieels? Misschien wel, maar het heeft ook te maken met mijn eigen zoektocht naar de perfecte kleur voor mijn klanten. Wij hebben altijd met de traditionele kleuranalyse gewerkt, met de jaargetijdentypes, de gekleurde doeken, en ik ben erachter gekomen, dat het niet optimaal is.’
De mode telt, maar je baan zou belangrijker moeten zijn…
‘Wij, als kappers en als kleurspecialisten moeten veel gedetailleerder naar onze klanten gaan kijken en hun kleur wensen. Ten eerste vind ik dat er te weinig aandacht is voor het corporate aspect. We kijken allemaal naar de mode, en proberen die in te passen in de kleurwensen van onze klanten. Maar het matcht niet. We moeten veel meer rekening houden met de psychologische kracht van kleur.’
‘Ook moet er meer in detail naar huidkleur, kledingkleurvoorkeuren en karakter gekeken worden. Een koel type is bijvoorbeeld vaak een rustig persoon, en warm kleurtype is uitbundiger. Een warm kleurtype kleedt zich meestal ook uitbundiger – moet je daar dan ook nog een uitbundige haarkleur bij doen? Nee dus, zeg ik. Ga dan juist voor iets rustigers’.
‘Je moet samen naar iets toe werken, de kapper en de klant. Ik adviseer dat ook in stappen te doen, heel voorzichtig opbouwen. Een tintje donkerder door voor low lights te kiezen, en geen drastische kleurveranderingen in een keer. Het is zoeken naar balans vind ik, en dat gaat naar mijn idee verder dan we ooit gedaan hebben als kappers’.
Een celebrity is geen advocate...
‘Haarkleurtrend worden nooit gekoppeld aan corporate trends. De fashion bepaalt het, of de sterren. Maar corporate regels voor een celebrity zijn van een heel andere orde dan voor een advocate of manager. Het gaat om de bedrijfscultuur.’
Ja, ik geloof dat de juiste haarkleur je succesvoller kan maken in je werk. De eerste indruk is heel belangrijk. Als je haarkleur matcht met hetgeen je uit wilt stralen, heb je de eerste horde al genomen.
Blond is de meest voorkomende kleur – geverfd
‘Dat klopt, we houden van blond. En daar is niets mis mee, maar voor corporate blond zou ik het bijvoorbeeld in een kortere look knippen, dan maak je het alweer serieuzer, zakelijker. En full blond doen we niet meer. We werken met highlights, al dan niet intuïtief ingezet (paint techniek).’
En mannen, die zijn bruin?
‘Bij mannen zie je geen dominante kleur. We zien nu wel langzaam aan meer mannen die hun eerste grijze kleur bedekken met zoiets als Color Men van Keune Haircosmetics. We krijgen nu toch te maken met een generatie mannen die niet meer full blown grijs wil zijn, maar ook niet volledig geverfd, zoals Gerard Joling. Ook dan wordt het een kwestie van met heel verfijnde high- en lowlight technieken werken.
Ik denk dat het belangrijker is dat je je eerst afvraagt wie je bent, wat je uitstraalt en wat je zou willen uitstralen. De meeste mensen weten dat heel goed. Laat je kapper kritische vragen stellen. Je weet best wat je mooi staat, maar je bent te gevoelig voor dominante trends. Ik heb ook een boodschap voor de kapper: werk samen met je klant, wees niet meer leading, dat is geweest.’
‘Een goede kapper nodigt voor een gesprek, doet een kleuranalyse bij. Vraag ook altijd of je kapper zich nog bijschoolt qua kleurtechnieken. Er verandert best veel namelijk.’
Wanneer weet je dat een kleur niet bij je past?
‘Als het niet goed voelt. Je huid ziet er niet fris uit, wellicht zelfs gelig, of oneffenheden worden ineens zichtbaarder, of kringen rond de ogen, en lijnen rond de mond. Of je moet ineens een andere kleur foundation gaan dragen. Je oogmake-up aanpassen omdat je ogen niet meer spreken. Je lipstick kleur sprankelt niet meer. De kleurtoon van je huid, en ogen is zo belangrijk hierin.’
Een mooi voorbeeld blijf ik Viktoria Koblenko vinden. Ze was ooit rood en oogde onrustig, zelfs wat vettig. Nu is ze witblond, het oogt prachtig bij haar, heel rustig. Of mensen zeggen ineens: wat zie je er moe uit…..’
Zijn er kleuren die echt niet meer kunnen?
Massieve kleuren, waarbij elke haar helemaal ingekleurd is. En haar waarop lichtreflectie ontbreekt.
Hoeveel ruimte is er binnen elke kleurgroep, om uit te kiezen?
‘Leuk dat je dat vraagt, want dat ben ik nu aan het onderzoeken. Het gaat om zoeken naar contrast, niet te scherp, maar medium contrast. Op zwart-wit foto’s kan dat heel mooi tot recht komen. Jij hebt nu ook een medium contrast, met je grijze en blonde kleurschakeringen. De contrasten mogen niet te scherp zijn, dan verandert je uitstraling enorm.
Ik kom er ook steeds meer achter dat als je bijvoorbeeld een koel type bent, je echt niet altijd zowel lichte als donkere koele tinten kunt hebben. Het luistert veel nauwer. Ik schrijf momenteel een programma voor haarkleur analyse, samen met een imago consultant die tevens kleuranalist is. Het is zo fascinerend en veel uitgebreider dan ik ooit kon vermoeden. Het is tijd voor vernieuwing.’