• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • C-ME skincare
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Groene Special » Claims » Sabine vertelt over ecofabulous beautyverpakkingen

Archief artikel

Archief artikel

  • Claims, Droge huid, Gevoelige huid, Gezicht, Groene Special, Haar, Lekker smeren, Lichaam, Lippen, Make-up, Marketingtrends, Natuurlijk 100%, Rimpels en slapte, Schone huid, Vette huid, Voeten en handen, Wassen

Archief: Sabine vertelt over ecofabulous beautyverpakkingen

  • 17 november 2013

geschreven door 

Sabine

Groene verpakkingen en beautybrands een match? Ja hoor!

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Erborian Skin Hero kleurloos & flawless, de no-foundation!

Geen zin in foundation, maar wil je er wel ‘flawless’ uitzien? Schoonheidsspecialiste Anastasia kiest voor Herborian Skin Hero. Kleurloos, verzorgend en camouflerend. Zonder siliconen.
BEKIJK

Een tijdje geleden stond er op BeautyJournaal al een leuk artikel over duurzaamheid en luxe verpakkingen. Wereldwijd pakken steeds meer merken hun verantwoordelijkheid op het gebied van sustainability. Merken als Coca Cola, Unilever en zelfs onze grootgrutter uit Zaandam (Albert Heijn) maken sustainability structureel onderdeel van hun MVO beleid.

Club van Rome

Ook in de beautybranche komt er steeds meer aandacht voor duurzaamheid. Logisch ook als je de cijfers van de Club van Rome in je achterhoofd houdt. In het doemscenario dat zij schetsen kunnen we verwachten dat we een toename van 700% verpakkingsafval krijgen als de wereldbevolking daadwerkelijk groeit naar 9 miljard mensen in 2050. Ik schrok toen ik deze cijfers hoorde. Ik zie ons letterlijk op een afvalberg zitten.

Tentoonstelling duurzame verpakkingen

Reden voor Brandnew (het bedrijf waar ik werk) om een tentoonstelling te organiseren over duurzame verpakkingen in 2010. In een aantal maanden heeft Brandnew, wereldwijd 101 duurzame verpakkingen verzamelt en bijeengebracht in een tentoonstelling welke in mei 2010 plaatsvond. Op de tentoonstelling waren er ook een groot aantal beautyverpakkingen te vinden. Het is fantastisch om te zien dat er vanuit de beautybranche ook initiatieven worden ontplooid op het gebied van sustainability.

Deze voorbeelden tonen niet alleen dat duurzaamheid en beautyproducten prima samen gaan, maar dat duurzaamheid zelfs kan bijdragen aan een positieve merkbeleving. Aangezien ook in 2013 dit thema nog steeds relevant is en november de groene maand is op BeautyJournaal wilden we jullie meenemen in de wereld van de groene verpakking in Beautyland.

1. Cargo Plantlove lipstick

Cargo heeft een lipstick range die Plantlove heet. De lipsticks zijn 100% natuurlijk en daar hoort uiteraard een duurzame verpakking bij. Het kartonnen omdoosje waar de lipstick huls in verpakt is, is gemaakt van gerecycled papier waar zaadjes in verwerkt zijn. Het doosje kan geplant worden en dan is het slechts wachten totdat er een boeket bloemen uitgroeit. Daarnaast is de plastic huls gemaakt van maïs. Het design zelf is natuurlijk ‘amazing cute’.

2. Method (handzeep)

Method is een bijzonder leuk merk uit Engeland. Method brengt vanuit de gedachte “we zijn tegen alles wat vies is” diverse schoonmaakproducten op de markt. Daarbij kun je denken aan huishoudproducten, maar ook aan persoonlijke verzorging. Deze twee handzeeppompjes zijn niet alleen erg leuk voor het oog, maar ook duurzaam.

Het druppelvormige flesje heeft een Cradle to Cradle certificering. Cradle to Cradle Certificering geeft bedrijven de mogelijkheden om op een betrouwbare en tastbare manier de doelen van producten met milieuvriendelijk-intelligent ontwerp te meten. Deze certificering is niet gemakkelijk te krijgen.

3. Pangea Organics (zeep en huidolie)

Pangea Organics was voor mij tot voor kort een onbekend merk. Ze maken heerlijke huidverzorgingsproducten met organic ingrediënten. Niet alleen de producten zijn erg fijn, maar ook de filosofie van het bedrijf zorgt ervoor dat je je goed voelt. Ze ondersteunen duurzame landbouw en cultuur (van fair trade sourcing tot het gebruik van hernieuwbare, gerecyclede en recyclebare grondstoffen).

Op de tentoonstelling toonden we een zeep en een huidolie. De kartonnen verpakkingen zijn 100% composteerbaar, biologisch afbreekbaar en kunnen net als de Plantlove lipstick geplant worden. Ook heeft Pangea natuurlijke inkten gebruikt. Drukinkten zijn slecht voor het milieu. Zodra een verpakking op de afvalhoop ligt, bestaat de kans dat deze giftige inkten in het grondwater terechtkomen. Natuurlijke inkten (bijvoorbeeld gemaakt van planten of soja) zijn daarom een beter alternatief.

4. Kiehl’s

Een van de merken uit de L’Oréal group is al jaren druk bezig met het ondersteunen van diverse initiatieven die het milieu helpen waarborgen en ondersteunen. In 2009 introduceerde het merk de Ecocert en Cradle to Cradle gecertificeerde Organic (100% natuurlijk) Acai- Damager Repairing Skincare. De verpakkingen zijn recyclebaar en drie van de vier producten zijn verpakt in gerecyclede consumentenverpakkingen.

5. Aveda

Het is Aveda als eerste beautymerk gelukt om een Cradle to Cradle certificering te krijgen ter bevestiging van hun duurzaamheid-initiatieven. Zeven producten hebben de gouden Cradle to Cradle certificering gekregen waaronder Aveda Smooth Infusion Shampoo en Aveda Men Pure-Formance Shampoo.

Daarnaast gebruikt Aveda net als Pangea Organics voor hun doosjes natuurlijke inkten. De verpakkingen zien er strak en cosmetisch uit, zonder een al te groot geitenwollensokken gevoel.

6. Lush

Lush heeft een bijzonder leuk initiatief op het gebied van duurzaamheid: “Zorg ervoor dat de verpakkingen niet op de afvalhoop terecht komen.” Ze vragen de consumenten om de gebruikte potten en flessen terug te brengen naar de winkel. Vijf potten kunnen ingewisseld worden voor een lekker gezichtsmasker.

De potten en flessen worden gerecycled om gebruikt te worden in verschillende nieuwe verpakkingen, waaronder deze Pillar of Fizz, een verpakking voor badbruistabletten. De humor en twinkeling die ik ervaar bij Lush zie ik ook terug in deze verpakking.

7. Tous H20 (parfum)

Hiervoor heb ik voornamelijk merken genoemd die van huis uit al een natuurlijke positionering hebben of producten aanbieden met natuurlijke ingrediënten. Een duurzame verpakking hoort daar ook bij. Het parfum Tous H20 (Perfumes Y Diseño) heeft daarentegen een mooi en luxueus ogende verpakking.

Naast het feit dat de ingrediënten organic gesourced zijn hebben ze gekozen voor een fles gemaakt van 25% gerecycled glas. De fles kan na gebruik ook voor 100% gerecycled worden. Een prachtige fles kan dus ook duurzaam zijn.

8. Green & Spring (huidverzorging)

Deze huidverzorginglijn komt uit Engeland en is gemaakt met kruiden en bloemen die afkomstig zijn van de Britse eilanden. De verpakkingen zijn geheel recyclebaar. De lijn ziet er fantastisch uit. Elke vogel vertegenwoordigt een type product en de potten zijn gemaakt van een semi transparant wit plastic.

9. Louise Galvin (diverse verzorgingsproducten)

Louise Galvin is een merk uit Engeland dat als eerste kan claimen dat het Co2 neutraal is. Het merk stopt al veel energie in het duurzamer insteken van het complete productproces (inclusief verpakking) maar is nog niet geheel Co2 neutraal. Louis Galvin koopt dan ook compensatie voor de Co2 emissies die nog bestaan en daarmee is deze productlijn klimaatneutraal.

Er zijn dus al ontzettend veel initiatieven van beautymerken op het gebied van duurzaamheid. Deze initiatieven hoeven geen inbreuk te maken op de uitstraling welke je verwacht van een beautyproduct (zie Tous H20). Mijn beeld van een aantal merken is behoorlijk bijgesteld. Ik hoop dan ook dat er nog meer beautymerken komen die het pad van duurzaamheid gaan kiezen.

Er zijn vele mogelijkheden die verder gaan dan een refill-verpakking. Materiaalkeuzes, minder inkt of juist gebruik van natuurlijke inkten kunnen heel wat brengen. De ultieme verpakking is uiteraard de verpakking die nooit op de afvalhoop terechtkomt en een tweede leven krijgt in een andere hoedanigheid! Niet gemakkelijk, want dit denken vergt nogal wat creativiteit. Maar merken laten kansen liggen als ze nu niet een duurzame stap vooruit doen.

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Sabine

Sabine

Op haar 16e heeft ze plastische chirurgie gehad voor haar flaporen, ze is verslaafd aan nagellakjes, mooie verpakkingen en mooie verhalen achter de cosmetica. Ze is niet trouw aan merken maar heeft wel een goed gevoel bij bepaalde brands. Ze vindt het heerlijk om goedkope en dure merken de combineren. Hoe meer ze leest op BeautyJournaal over claims en werkzame stoffen, hoe nieuwsgieriger ze wordt naar de waarheid.
Zij/haar nieuwsberichten
Sabine

Sabine

Op haar 16e heeft ze plastische chirurgie gehad voor haar flaporen, ze is verslaafd aan nagellakjes, mooie verpakkingen en mooie verhalen achter de cosmetica. Ze is niet trouw aan merken maar heeft wel een goed gevoel bij bepaalde brands. Ze vindt het heerlijk om goedkope en dure merken de combineren. Hoe meer ze leest op BeautyJournaal over claims en werkzame stoffen, hoe nieuwsgieriger ze wordt naar de waarheid.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Monique krijgt de prachtige organic make-up van Absolution

Skincare uit de supermarkt, is dat wat?

Januari
Gerti

Gerti

Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Goed om te lezen. Ik ben bezig met de enzyme cleanser en de bounce back in … Gerti test het nieuwe Trinny London Plump Up Serum met 3 peptiden en hyaluronzuur Mary
  • Interessant! Hou ons op de hoogte Gerti over je bevindinge van deze creme o… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Redactie, Monique
  • Hoi Corrie, dank je wel voor je vraag. We gaan hem voorleggen aan onze kleu… Expertadvies: hoe krijg ik mijn rode haar mooi grijs? Mijn kapper durft niet Redactie, Monique
  • Ik ben 64 jaar, had vroeger rood haar, maar naarmate het fletser werd ging … Expertadvies: hoe krijg ik mijn rode haar mooi grijs? Mijn kapper durft niet Corrie
  • Hoi Monique, die crème heb ik nog niet geprobeerd. Het leuke is dat de cr… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Gerti
  • Hoi Gerti, mooie review! Wat vind je eigenlijk van de cream, die zie ik ook… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Redactie, Monique
  • Kleine aanvulling op de term parfum op de inci: een fabrikant is verplicht … Corine schrijft: Opmars van de clean beauty movement + haar zomerfavorieten Gerti
  • Misschien het grootste onderzoek naar het effect van verwijdering van silic… Wetenschappelijk onderzoek van Dr. Frank Niessen: je knapt op door verwijderen borstimplantaten COSSkidsNederland
  • Fijn om te lezen dat dit voor jou ook zo werkt. met welke merken werk je in… Skin minimalisme is een van de belangrijkste nieuwe skincare trends  Redactie, Monique
  • Hoi Claudia, grappig dat je dacht waarneemt, ik zie juist het tegenovergest… Leefstijladviezen van artsen die verder kijken dan medicijnen. Voor je immuunsysteem! Redactie, Monique

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen