Bijenkorf maakt cosmetica afdeling 40% groter. Monique pleit voor Dutch promotion

03:42 - 02:13
luistertijd 03:42 - leestijd 02:13

Buitenlandse toeristen, met name die uit verre werelddelen waar het aantal miljonairs en miljardairs in gestaag tempo doorgroeit, doen ook in steeds grotere getalen ons landje aan. De klompen en de molens, de musea, de bollenvelden, de hoerenbuurten en de koffieshops, de dijken en de graslanden. Het is allemaal zo pittoresk. Maar laten we ook de shopping niet vergeten.

Hooked on high end

Uit onderzoek zou blijken dat vooral de Aziaten en de Russen zich suf shoppen in ons land, vooral in het high end segment. De luxe goederen en dure merken. Alsof ze in hun eigen regio’s niet te vinden zijn? Nee, dat is het niet. Niet-Europeanen krijgen de btw terug, oh, jaloersmakend, voor hen zijn al die goodies gewoon 21% goedkoper!

In 2016 40% meer cosmetica vloer

De Hollandse, nu ja, het is niet echt Hollands meer, want in handen van de Britse warenhuisgroep Selfridges Group, Bijenkorf gaat op de schop, zo lees ik in Het Parool. Alweer ja. Nu nog grootschaliger en met nog veel meer high end luxe goodies. Per voorjaar 2016 zal de parterre tweemaal zoveel luxe goederen herbergen, de cosmetica afdeling wordt zelfs met 40% uitgebreid. Er is 200 miljoen euro mee gemoeid. Als kers op de taart krijgt het warenhuis haar eigen tax refund counter, zodat de toerist meteen na aankoop de btw kan terugkrijgen. Kat in het bakkie, tas in het zakkie. Hoppakee.

52% meer beauty aankopen

Er is veel geld te verdienen aan de overzeese toerist. Uit het artikel in de krant blijkt dat het aantal taxfreetransacties tot augustus steeg met 6,1 procent in vergelijk met dezelfde periode een jaar geleden. ‘ De gemiddelde besteding is bijna 400 euro per transactie.’ Dat ook cosmetica nu zoveel meer ruimte gaat krijgen is te danken aan het feit dat de aankopen in dit segment de eerste acht maanden van dit jaar met maar liefst 52% (!) stegen, aldus de krant.

Hollands glorie

Denk denk, ratel ratel. Juist ja, kopen die mensen dan echt precies dezelfde potjes en geurtjes van Dior, Chanel en Gucci en Biotherm als in hun eigen land te vinden is? Ik bedoel, al die merken zijn tegenwoordig ook in de zg upcoming markets te vinden. Wellicht wel, omdat ‘ onbekend maakt onbemind’ (en refunding op taxes), maar…..hoeveel Hollanders ken ik niet die in den vreemde juist ook den vreemde producten koopt, omdat het zo lekker exotisch is en ermee te pochen valt?

Proud to be Dutch

Dus, waar blijven die gezellige, mooi geformuleerde Hollandse cosmeticamerken? Als prachtig Hollands promotieproduct in dat beautywalhalla? Waarom geen Dutch Beautyscene afdeling maken? Ik hoor de mannen al vragen – welke beautymerken moeten daar dan staan? Nou: wat dachten jullie van juweeltjes als Hannah, Pascaud, dr. Van der Hoog, Blezi, Rituals (oh, wacht, die staat er geloof ik al, ergens weggestopt), Ellis Faas, Biodermal, Keune, MakeUp Studio, Uncover, Herome, Trind, Viktor & Rolf en voor parfum ook Addy van den Krommenacker…en ik vergeet er vast nog een paar.

Nee, je moet ze wel gezellig bij elkaar zetten, als Holland Promotie, met uitstekend getraind verkooppersoneel, omdat een aantal merken zich echt op huidverbetering richt en niet op glamourous pampering. Ik zie het al helemaal voor me…..mijn handen jeuken om een team samen te stellen en aan de slag te gaan.

Bekijk hier nog een leuke video reportage die we in 2008 maakten, toen de beautyafdeling ook vernieuwd werd.

 

Lees ook