• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • C-ME skincare
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » Marketingtrends » Wanneer wordt Hollandse cosmetica een toeristengoodie?

Archief artikel

Archief artikel

  • Marketingtrends, Monique schrijft, Zakenpraat

Archief: Wanneer wordt Hollandse cosmetica een toeristengoodie?

  • 26 september 2013

geschreven door 

Redactie, Monique

Bijenkorf maakt cosmetica afdeling 40% groter. Monique pleit voor Dutch promotion

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

BapScarCare zeer dun siliconen littekenverband

BapScarCare zeer dun siliconen littekenverband is ideaal onder kleding en op plekjes waar goede kleefkracht zo nodig is. Extra dun en onzichtbaar.
BEKIJK

Buitenlandse toeristen, met name die uit verre werelddelen waar het aantal miljonairs en miljardairs in gestaag tempo doorgroeit, doen ook in steeds grotere getalen ons landje aan. De klompen en de molens, de musea, de bollenvelden, de hoerenbuurten en de koffieshops, de dijken en de graslanden. Het is allemaal zo pittoresk. Maar laten we ook de shopping niet vergeten.

Hooked on high end

Uit onderzoek zou blijken dat vooral de Aziaten en de Russen zich suf shoppen in ons land, vooral in het high end segment. De luxe goederen en dure merken. Alsof ze in hun eigen regio’s niet te vinden zijn? Nee, dat is het niet. Niet-Europeanen krijgen de btw terug, oh, jaloersmakend, voor hen zijn al die goodies gewoon 21% goedkoper!

In 2016 40% meer cosmetica vloer

De Hollandse, nu ja, het is niet echt Hollands meer, want in handen van de Britse warenhuisgroep Selfridges Group, Bijenkorf gaat op de schop, zo lees ik in Het Parool. Alweer ja. Nu nog grootschaliger en met nog veel meer high end luxe goodies. Per voorjaar 2016 zal de parterre tweemaal zoveel luxe goederen herbergen, de cosmetica afdeling wordt zelfs met 40% uitgebreid. Er is 200 miljoen euro mee gemoeid. Als kers op de taart krijgt het warenhuis haar eigen tax refund counter, zodat de toerist meteen na aankoop de btw kan terugkrijgen. Kat in het bakkie, tas in het zakkie. Hoppakee.

52% meer beauty aankopen

Er is veel geld te verdienen aan de overzeese toerist. Uit het artikel in de krant blijkt dat het aantal taxfreetransacties tot augustus steeg met 6,1 procent in vergelijk met dezelfde periode een jaar geleden. ‘ De gemiddelde besteding is bijna 400 euro per transactie.’ Dat ook cosmetica nu zoveel meer ruimte gaat krijgen is te danken aan het feit dat de aankopen in dit segment de eerste acht maanden van dit jaar met maar liefst 52% (!) stegen, aldus de krant.

Hollands glorie

Denk denk, ratel ratel. Juist ja, kopen die mensen dan echt precies dezelfde potjes en geurtjes van Dior, Chanel en Gucci en Biotherm als in hun eigen land te vinden is? Ik bedoel, al die merken zijn tegenwoordig ook in de zg upcoming markets te vinden. Wellicht wel, omdat ‘ onbekend maakt onbemind’ (en refunding op taxes), maar…..hoeveel Hollanders ken ik niet die in den vreemde juist ook den vreemde producten koopt, omdat het zo lekker exotisch is en ermee te pochen valt?

Proud to be Dutch

Dus, waar blijven die gezellige, mooi geformuleerde Hollandse cosmeticamerken? Als prachtig Hollands promotieproduct in dat beautywalhalla? Waarom geen Dutch Beautyscene afdeling maken? Ik hoor de mannen al vragen – welke beautymerken moeten daar dan staan? Nou: wat dachten jullie van juweeltjes als Hannah, Pascaud, dr. Van der Hoog, Blezi, Rituals (oh, wacht, die staat er geloof ik al, ergens weggestopt), Ellis Faas, Biodermal, Keune, MakeUp Studio, Uncover, Herome, Trind, Viktor & Rolf en voor parfum ook Addy van den Krommenacker…en ik vergeet er vast nog een paar.

Nee, je moet ze wel gezellig bij elkaar zetten, als Holland Promotie, met uitstekend getraind verkooppersoneel, omdat een aantal merken zich echt op huidverbetering richt en niet op glamourous pampering. Ik zie het al helemaal voor me…..mijn handen jeuken om een team samen te stellen en aan de slag te gaan.

Bekijk hier nog een leuke video reportage die we in 2008 maakten, toen de beautyafdeling ook vernieuwd werd.

 

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Zo gaat cupping bij Absolution, tegen cellulite en huidverslapping

Skincare uit de supermarkt, is dat wat?

Januari
Gerti

Gerti

Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Interessant! Hou ons op de hoogte Gerti over je bevindinge van deze creme o… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Redactie, Monique
  • Hoi Corrie, dank je wel voor je vraag. We gaan hem voorleggen aan onze kleu… Expertadvies: hoe krijg ik mijn rode haar mooi grijs? Mijn kapper durft niet Redactie, Monique
  • Ik ben 64 jaar, had vroeger rood haar, maar naarmate het fletser werd ging … Expertadvies: hoe krijg ik mijn rode haar mooi grijs? Mijn kapper durft niet Corrie
  • Hoi Monique, die crème heb ik nog niet geprobeerd. Het leuke is dat de crÃ… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Gerti
  • Hoi Gerti, mooie review! Wat vind je eigenlijk van de cream, die zie ik ook… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Redactie, Monique
  • Kleine aanvulling op de term parfum op de inci: een fabrikant is verplicht … Corine schrijft: Opmars van de clean beauty movement + haar zomerfavorieten Gerti
  • Misschien het grootste onderzoek naar het effect van verwijdering van silic… Wetenschappelijk onderzoek van Dr. Frank Niessen: je knapt op door verwijderen borstimplantaten COSSkidsNederland
  • Fijn om te lezen dat dit voor jou ook zo werkt. met welke merken werk je in… Skin minimalisme is een van de belangrijkste nieuwe skincare trends  Redactie, Monique
  • Hoi Claudia, grappig dat je dacht waarneemt, ik zie juist het tegenovergest… Leefstijladviezen van artsen die verder kijken dan medicijnen. Voor je immuunsysteem! Redactie, Monique
  • Zo fijn om de focus op de microbioom terug te lezen! Mijn eczeemgevoelige… Skin minimalisme is een van de belangrijkste nieuwe skincare trends  Claudia

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen