• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • Absolution
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • Circadia
    • Colorescience/NuFACE/Zo Skin Health
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Expertadvies » Spyros vertelt over de complexiteit van parfums

  • Expertadvies

Spyros vertelt over de complexiteit van parfums

  • 16 september 2013
  • Reageren

geschreven door 

Het BeautyJournaal-team

Complexiteit van een beleving, oefening baart kunst...

Mark Twain heeft ooit gezegd “Training is everything. The peach was once a bitter almond; cauliflower is nothing but cabbage with a college education.””

We staan er eigenlijk nooit bij stil maar naar als je er over nadenkt, is het absoluut waar dat naarmate we ons ergens in verdiepen onze “smaak” begint te veranderen. We raken steeds meer gewend aan wat we al kennen en gaan opzoek naar nieuwe complexere ervaringen. Zou er dan toch een “novelty seeker” in elk van ons schuil gaan? Ik weet het niet maar sinds mijn ontmoeting met Prof. Dr Ep Koester en onze gesprekken over geurbeleving krijg ik dit onderwerp niet meer uit mijn hoofd.

Waarom is de complexiteit belangrijk?

Persoonlijk raak ik gefascineerd door het onderwerp omdat ik het als rode draad herken in mijn zoektocht naar nieuwe smaak en geurervaringen. Of het nou om parfum gaat, koffie, wijn, whisky, cocktails of eten. Ik heb mezelf onderscheid leren maken tussen niet lekker als in “niet interessant” (saai) en niet lekker als in “snap ik niet”. Je kunt wel raden waar ik regelmatig naar terugkeer om te kijken of dat veranderd is.

Marketingtechnisch is complexiteit interessant omdat het een tool kan verschaffen om smaak in kaart te brengen en met name smaakverschillen. Stel dat je kunt zeggen dat je aan de hand van de waargenomen complexiteit van een parfum kunt inschatten of een parfum bij leken, kenners of doorgewinterde experts in de smaak zal vallen. Dan weet je al hoe je je product moet marketen en daar bedoel ik mee niet alleen het bepalen van het prijskaartje. Of omgekeerd: stel dat je bij voorhand aan de hand van complexiteitsvoorkeur met alternatieve suggesties bij een klant kan aankomen…

Helaas is gebruik maken van de voorspellende waarde van complexiteit niet zo eenvoudig. Het probleem zit ‘m erin dat ons persoonlijk optimum tussen complexiteit en toegankelijkheid steeds verschuift als gevolg van herhaaldelijke blootstelling aan de producten. Denk maar aan hoe je persoonlijke smaak zich heeft ontwikkeld: als kinderen waren we dol op Olvarit, later vonden we patat met mayo het aller-lekkerste eten op aarde en langzaam leren we de Bourgondische keuken op waarde te schatten of komen we door vakanties naar verre landen in aanraking met eten waarvan we nooit hadden gedacht dat het eetbaar was.

De waardering van een product

Maar er zijn nog meer problemen. Immers het weten van de complexiteitsgraad alleen is niet voldoende om een inschatting te maken van de waardering van een product. Als een product simpelweg goed gemaakt is, hoeft het geen “novelty” te bevatten om aantrekkelijk te worden gevonden. Zolang de marketing eromheen maar niet “doet alsof” en het prijskaartje “klopt”. Daarnaast bestaat er een emotionele component: “hechting” met vertrouwde sensaties. Toen ik vijftien was, luisterde ik naar muziek waar ik nu niet meer naar zou hebben geluisterd, maar omdat ik aan die muziek emotionele waarde toeken (herinneringen, bepaalde sfeer) vind ik die nog steeds goed… En zo komt het dat ik ck one ergens nog steeds “sympathiek” vind hoewel ik het nooit meer op zou doen (het was wel mijn eerste geur). Maar als deze of vergelijkbare geuren nu voor teveel geld zou worden aangeboden en er zou heel deftig over worden gedaan, denk ik niet dat ik mijn lachen in zou kunnen houden.

Enfin, feit is wel dat er vanuit marketing te weinig gebruik wordt gemaakt van complexiteit als eigenschap.

We delen parfums in, in families, chypre, fougere, soliflowers etc maar aan de hand van complexiteit? Nee, dat doet niemand. Het weten waar iemand zit in zijn complexiteit is namelijk maar gedeeltelijk interessant. Je moet ook weten waar iemand zich naartoe beweegt in zijn ontwikkeling. Zit iemand al aan zijn tax of begint hij juist pas? Je moet dus vaker dan eens meten. Ik moest denken aan een vriend van me (ook parfumeur) die bij het vragen om feedback naar de nieuwe versie van een parfum ook altijd de vorige meenam en ze beide liet ruiken zonder erbij te zeggen welke welke was. Tot zijn verbazing werd vaak de oude lekkerder gevonden terwijl die daarvoor nog werd afgekeurd.. Maar bij grote concerns is daar vaak geen tijd voor en dus worden testpanels meestal een keer ergens aan blootgesteld en wordt aan de hand daarvan besloten om iets nog verder te ontwikkelen of op de markt te brengen. Jammer, want de levenscyclus van veel producten zou langer kunnen zijn als er een betere inschatting werd gemaakt van hun complexiteit en een aanzienlijk deel van de flops zou waarschijnlijk vermeden kunnen worden.

Over mijn eigen parfums kan ik zeggen dat de theorie wel redelijk lijkt op te gaan. Indigo toch wel mijn meest complexe geur en de gene die alom het meeste lof heeft geoogst doet het in de markt net wat minder dan de rest. Maar we zijn pas aan het begin, dus over een paar jaar verwacht ik dat het de bestseller zal worden. Ik hou jullie op de hoogde…

  • Lees hier meer artikelen van parfumeur Spyros.
  • Bezoek het parfumwoordenboek voor geurstof inspiraties
  • Lees parfumreviews van onze Maxim

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal-team

Het BeautyJournaal redactieteam schrijft artikelen voor BeautyJournaal.nl. Het gaat om artikelen die niet per se door hen op persoonlijke titel gemaakt worden.
Zij/haar nieuwsberichten
BeautyJournaal TV
Ook de moeite waard
Loading...
UA-onderzoeknieuw
UA-onderzoeknieuw
Expertadvies Gezicht Lichaam Zakenpraat

Veel medicijnen bij huidziekten helpen niet. Martijn van Doorn doet groot onderzoek naar de mechanismen achter huidziekten

ua-laser
ua-laser
Beautyvideo's Cosmetisch medisch Expertadvies Gezicht Natuurlijk 100%

3x behandeld met de Erbium Yag laser bij de Waterland Kliniek: dit is Debbie’s nieuwe huid!

ua-onderzoek
ua-onderzoek
Expertadvies Lichaam Zakenpraat

Onderzoek! Eczeem, depressie en angststoornissen versterken elkaar

IMG_9729_Facetune_06-05-2022-14-06-52
IMG_9729_Facetune_06-05-2022-14-06-52
Cosmetisch medisch Expertadvies Lichaam Zakenpraat

Platinum haartest biedt geen bewijs voor lekkende borstimplantaten

haarkleur
haarkleur
Expertadvies Haar

Wella expertvraag: de oranje gloed blijft in mijn haar, wat nu?

Enlight390
Enlight390
Beautyvideo's Cosmetisch medisch Expertadvies Lichaam

Esther’s cellulite is weg dankzij Cellfina. Ongelofelijk!

Reageren X

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Monique haalt de angel van de angst eruit....

mei
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Pffff.....het zonnebrand complot. Bang voor uv-filters? Dit is de oorsprong...

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Wat goed dat er onderzoek gedaan gaat worden naar ontstaan , hoe en waardoo… Veel medicijnen bij huidziekten helpen niet. Martijn van Doorn doet groot onderzoek naar de mechanismen achter huidziekten José
  • Dank je wel, Monique… Monique test iS Clinical skincare voor hydratatie en een heldere huid Oxana
  • Hoi Oxana, wat leuk dank je wel. Het is een Silhouet bril met degrade blauw… Monique test iS Clinical skincare voor hydratatie en een heldere huid Redactie, Monique
  • Monique, jij hebt een mooie bril. Wat voor merk is het?… Monique test iS Clinical skincare voor hydratatie en een heldere huid Oxana
  • Beste Else Vlieland, dit artikel gaat alleen over mijn geval en ervaring. … Lipoedeem: cosmetisch arts Adriana Peirera vertelt openhartig over altijd pijn hebben aan haar benen Adriana Villadiego Pereira
  • Beste Veronique, dank je wel voor je vraag. Een goede! Er wordt inderdaad i… Zo verzorgen huidtherapeuten Michelle Janssen en Anouk Bliekendaal rosacea Redactie, Monique
  • Leuk! We zijn benieuwd. Ook op Instagram zijn prachtige voorbeelden te vind… Haartrend alert! De Franse Balayage Shadow van L’Oréal Professionnel Redactie, Monique
  • Hallo Else, Adriana zal zelf nog reageren op jouw commentaar onder dit arti… Lipoedeem: cosmetisch arts Adriana Peirera vertelt openhartig over altijd pijn hebben aan haar benen Redactie, Monique
  • Ik heb deze geur ook van Elie Saab en de geur is geweldig. Zomers, fris, bl… Dian test het frisse Elie Saab Girl of Now Lovely parfum met fruitjes en amandel Angela
  • Waarom zet je de naam van de creme hier gewoon niet bij?… Zo verzorgen huidtherapeuten Michelle Janssen en Anouk Bliekendaal rosacea Veronique

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen