shop Kanebo Sensai 38 C Volumiser mascara smudge proof! Dit is écht de áller, allerbeste smudge proof mascara die we kennen! Gegarandeerd een dag- en avond lang géén mascara onder je  ogen. Bekijken De SCCS, het wetenschappelijk comité voor consumentveiliging van de Europese Unie laat weten dat drie parfumstoffen wat hen betreft op de verboden […]

06:40 - 04:00
luistertijd 06:40 - leestijd 04:00

De SCCS, het wetenschappelijk comité voor consumentveiliging van de Europese Unie laat weten dat drie parfumstoffen wat hen betreft op de verboden lijst gezet moeten vanwege de risico’s van huidallergie bij mensen.

HICC, atranol en chloatranol

Het betreft stoffen als HICC, atranol en chloatranol, in de volksmond ook wel bekend als boom- en eikenmos dat een kenmerkende houtachtige geurnoot aan parfum geeft. Media brengen naarbuiten dat deze stoffen vooral in luxe parfums zijn verwerkt en noemen Chanel 5 en Miss Dior.

Strop

Als de Europese Commissie dit verzoek om verbod aanneemt betekent dat een strop voor de parfumindustrie en ook voor parfums als hierboven genoemd. Chanel-topvrouw Francoise Montenay laat aan The Times weten dat het zelfs het einde van een karakteristiek parfum als Chanel 5 zou kunnen betekenen.

Volgens de Europese Commissie loopt het allemaal nog zo’n vaart niet. Er gaat eerst overleg plaatshebben met de industrie zelf en in kaart gebracht moet worden hoeveel mensen daadwerkelijk huidallergie oplopen door deze stoffen.

Afgelopen tijd is er al een nieuwe lijst met verdachte stoffen uitgebracht, daar staan er nu 26 op. Als het aan ICCS ligt, worden dat er zeker 100.

Geurexpert Tanja Deurloo licht toe

BeautyJournaal vroeg haar geurexpert Tanja Deurloo naar haar mening inzake deze kwestie. Ze laat ons weten dat het eigenlijk al wat ouder nieuws is, en dat ze graag meer context wil geven. ‘Een parfumeur heeft de keuze uit meer dan 3000 verschillende goed gedocumenteerde ingrediënten. Dit is een lange lijst van zowel natuurlijke, synthetische als natuuridentieke stoffen. Vaak bestaat een parfum wel uit meer dan 50 tot 100 verschillende ingrediënten, een ware creatie. Ook persoonlijke verzorging, als bad&douche en huidverzorging bevatten deze geurstoffen, net als was- & reinigingsmiddelen.

Toename allergie – maar niet parfum
Het aantal allergische mensen neemt toe, terwijl de laatste 10 jaar het aantal mensen dat allergisch is voor parfum afneemt. Ongeveer 2% van de bevolking heeft een bepaalde vorm van parfumallergie. Dit kan voor een of meerdere van de bovengenoemde stoffen zijn. Overigens leidt dit zeker niet in alle gevallen tot irritaties, eczeem of andere klachten.
In 1999 is er een lijst opgesteld van 26 parfumingrediënten die contactallergie kunnen veroorzaken en die daarom op het etiket vermeld moeten worden als ze boven een bepaalde concentratie aanwezig zijn.
Of je allergisch bent voor parfum kun je het beste bij een dermatoloog laten onderzoeken. Mocht dit het geval zijn, kun je steeds op de verpakking van cosmetica en parfums lezen of er een ingrediënt in zit waar jij specifiek allergisch voor bent, en kun je het gebruik hiervan vermijden.

SCCS opinie is alleen nog een voorstel en zeker nog geen wetgeving
In juni 2012 heeft de SCCS (Scientific Committee on Consumer Safety) in opdracht van de Europese Commissie een opinie opgesteld of deze lijst van 26 potentiële allergenen nog steeds actueel is en of er mogelijk aanvullingen op nodig zijn. Dit zou tot nieuwe restricties en etiketteringseisen op parfums en cosmetica kunnen leiden. In hun opinie stelt het SCCS voor om de lijst van 26 aan te vullen met nog eens meer dan 75 ingrediënten. Behalve enkele voorstellen tot het totaal afraden van een paar ingrediënten, bevat de opinie ook een voorstel over maximale concentraties van vele parfumingrediënten. Opvallend is dat er ook veel natuurlijke ingrediënten als bijvoorbeeld citrusoliën en bloemenoliën worden genoemd. Bij het schillen van een mandarijntje of een wandeling in een bloementuin loop je feitelijk al meer risico dan bij het dragen van een parfum 😉

Dit is alleen nog een opinie en dus nog geen wetgeving. Nu wordt het opiniestuk namelijk aan alle lidstaten (landen) voorgelegd en zijn er studie- & adviesgroepen ingesteld met experts uit de industrie (gebundeld in IFRA, International Fragrance Association). De reacties van experts op de opinie is dat er nog vrij veel onduidelijkheid is en er data ontbreken. Als het al wordt doorgevoerd in Europese regels zal dit op zijn vroegst 2014 zijn en naar verwachting zal er nog erg veel veranderen aan het voorstel. De soep wordt niet zo heet gegeten…

Voor diegenen die het voorstel van de SCCS in detail willen lezen (slechts 334 blz vol met data, tabellen en studies :-), klik dan door naar de website van de Europese Commissie: http://ec.europa.eu/health/scientific_committees/consumer_safety/docs/sccs_o_102.pdf

Het zou bijna alle parfums treffen
In de berichtgeving wordt Chanel N°5 er ten onrechte uitgelicht, omdat het al meer dan 90 jaar bestaat en een zeer bekend en veel verkocht parfum is met een iconische status. Mocht dit voorstel in de toekomst worden verwerkt in wetgeving treft dit de hele industrie, dus zeer vele parfums, zowel in de parfumerie als in persoonlijke verzorging. Als je een parfumeur tientallen voornamelijk natuurlijke ingrediënten ontneemt voor zijn/haar creaties, zal hij niet meer identieke geuren kunnen maken. Vergelijk het maar met een schilder die ineens geen blauwe en groene verf meer mag gebruiken, maar toch hetzelfde schilderij opnieuw moet maken. Nu zijn parfumeurs uitermate creatief en zullen ze ook met een beperkt palet van parfumingrediënten mooie parfums kunnen maken. Exact een bestaande (soms al meer dan 50 jaar bestaande) parfumcreatie maken met zulke drastische restricties wordt echter haast onmogelijk.
Als je bedenkt hoeveel miljoenen mensen al tientallen jaren naar volle tevredenheid en met geen enkele klacht van Chanel N°5 en de vele vele andere parfums op de markt genieten, snap je ook meteen hoe dit onderwerp uit haar verband wordt getrokken! “

Tot slot – BeautyJournaal: Chanel No 5 was net aan een grootse herbeleving van deze meest beroemde geur ter wereld bezig met de introductie van acteur Brad Pitt als gezicht en stem van het parfum. Een marketingactie die zich overigens niet onbetuigd liet. Wereldwijd zijn veel reacties van onbegrip geventileerd en nodige het uit om parodieën te maken.

Chanel heeft overigens nog een tweede conceptfilm op de plank liggen, maar geeft daar vooralsnog geen grootschalige publiciteit aan. Hoewel ook deze film via YouTube al meer dan 3 miljoen keer bekeken is. Deze film is prachtig:

 

Lees ook