Intrigerend portret over ’s werelds eerste fashion editor.

02:26 - 01:27
luistertijd 02:26 - leestijd 01:27

Gisteren bezocht het Beautyjournaal team de première van de documentaire over Diana Vreeland ‘The eye has to travel’. Een intrigerend portret over ’s werelds eerste fashion editor die de scepter zwaaide bij Harper’s Bazaar en later Vogue op de modekaart zette. Beautyjournaal verzorgde tevens de goed gevulde goodiebag (dank aan Maybelline, The Perfume Lounge, Cienemien, Glynth, Robert Cavalli, Vogue!).

Door de regen haastten we ons naar het Ketelhuis op het Westergasterrein. Want op de maandagavond stond de première van Diana Vreeland’s ‘The eye has to travel’ op de planning. Het bleek een rit door de stromende regen meer dan waard. De documentaire, gemaakt door de vrouw van haar kleinzoon, Lisa Immordino Vreeland, neemt je mee in de fantasierijke wereld van de excentrieke Vreeland die mode tot kunstvorm verhief en zodoende het modebeeld drastisch veranderde in de jaren ’40 ’50 en ’60.

Empress of Fashion
Vreeland, ook wel de ‘Empress of Fashion’ genoemd, was degene die de bikini – “The bikini is the biggest thing since the atom bomb” –  en de jeans razend populair maakte en iconen als Twiggy en Lauren Becall ontdekte. Ook was zij het die Vogue profileerde tot hét modeblad, een tijdschrift dat voorheen slechts schreef over taarten bakken en het runnen van een huishouden. “Who needs pie when there is Russia,” schijnt ze gezegd te hebben toen ze na 26 jaar Harper’s Bazaar aan de slag ging bij Vogue. De rest is geschiedenis.

‘The eye has to travel’ laat zestig fashion insiders aan het woord als wijlen Richard Avedon, Angelica Huston, Ali MacGraw en Lauren Hutton en designers als Calvin Klein, Hubert de Givenchy, Manolo Blahnik, Anna Sui en Diane von Furstenberg. Ook worden haar twee zoons en (achter)kleinkinderen aan het woord gelaten.

De documentaire over Diana Vreeland is zeker een aanrader. Al is het alleen maar om weg te dromen én de lachen bij de prachtige modereportages en vlijmscherpe uitspraken van Vreeland. ‘The eye has to travel’ is vanaf donderdag 4 oktober te zien in 11 theaters in 9 steden. Kijk hier waar dat is.

************

WIN EEN BIOSCOOPKAARTJE!

Ga naar ons actieformulier en vertel ons waarom jij twee kaartjes voor deze documentaire moet winnen.

************

Lees ook