• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • C-ME skincare
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » Marketingtrends » Radar bericht over sluikreclame op websites

Archief artikel

Archief artikel

  • Marketingtrends, Zakenpraat

Archief: Radar bericht over sluikreclame op websites

  • 18 september 2012

geschreven door 

Redactie, Monique

Ook BeautyJournaal heeft daarmee te maken

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Novexpert Expert Anti-Aging Eye Contour creme

‘Deze oogcrème heeft het hoogst aantal ingrediënten en elke stof wordt helder uitgelegd. Dat vind ik erg prettig. De substantie is erg prettig, net als het parelmoer effect, voor direct effect. In dit product heb ik vertrouwen.’
BEKIJK


Bekijk de video in andere formaten.

17 september had tv-programma Radar een uitzending over de toenemende trend in sluikreclame op internet sites, of wel nepreviews. Er is een levendige handel in het kopen van Facebook likes, Twitter followers en het plaatsen van postings over producten die de verkopen moeten stimuleren. In het programma komen zowel betaalde nep-reviews voor Bol.com voorbij als echte reviews van consumenten die worden ingeschakeld tegen betaling of productkado’s die op van te voren aangegeven websites geplaatst moeten worden. Dit zijn dan meestal fora van grote websites, waarop een zg. consument een nieuw onderwerp opent met ‘wat vind jij van dit en dit product’ waarop dan vervolgens een

schare mede-nep of betaalde reviewers hun mening gaan geven om maar zoveel mogelijk echte consumenten er uiteindelijk bij te betrekken.

BeautyJournaal maakt het de afgelopen maanden ook regelmatig mee met consumenten die via The Insiders cosmeticaproducten ontvangen, van onder andere het Estée Lauder concern, van de merken Estée Lauder en Clinique, en dan gevraagd worden om het product uit te proberen en dan via een aantal vooraf doorgegeven websites hun meningen erover te ventileren. Hoe uitgebreider die postings zijn, hoe meer kans een reviewer maakt om hoger in de hierarchie van reviewing te komen en dan extra cadeau’s dan wel andere aanlokkelijkheden voor te ontvangen.

BeautyJournaal herkent deze postings omdat ze een wezenlijk ander karakter hebben dan de postings van onze lezers zelf. Ze zijn kort en krachtig en altijd positief, en worden nimmer wedervragen gesteld aan ons of onze lezers. De de kracht  van een goede site met een toegewijde redactie is dat een communicatie zichtbaar wordt: je kent je lezers. BeautyJournaal heeft daarom ook besloten om deze postings te voorzien van een ‘note van de redactie: dit is sluikreclame’ mededeling.

Verder betreuren wij het dat bedrijven dergelijke gratis sluikreclame inzetten op websites zoals het onafhankelijke BeautyJournaal,  die met veel toewijding en zonder investeerders, maar door mensen met echt inhoudelijke kennis en passie voor het vak, worden gerund. BeautyJournaal zou het op prijs stellen als deze bedrijven gewoon adverteren, dan wel gebruik maken van de andere voortreffelijke mogelijkheden die wij bieden voor marketing en reclame.

Bovendien beschikt BeautyJournaal over een zeer ervaren testpanel dat daadwerkelijk onafhankelijk reviewt.

Lees ook nog een bericht op Molblog.nl over sluikreclame ‘wie doet er wat an’

NOTE: Nagekomen mededeling van het Estée Lauder, 26 september 2012:

‘Estée Lauder heeft met The Insiders gewerkt voor de lancering van Revitalizing Supreme. Uit de 500 vrouwen die het product getest hebben, hebben we de 9 meest enthousiaste gekozen als ambassadrices voor de Benelux.

Vijf dames in Nederland, 2 in Vlaanderen en 2 in Wallonië. Niemand vraagt hen om laaiend enthousiast te zijn over een product. Wij vragen hen enkel om het product te testen en om er objectief over te schrijven op verschillende beautyfora.

Als je kijkt op The Insiders wordt zelfs gevraagd eerlijk te zijn en indien nodig ook negatieve punten op te schrijven. Het testpanel krijgt enkel het product 2 weken op voorhand om het te testen en wordt er NIET voor betaald. Ze worden ook niet “beloond” voor hun lovende reviews. Jouw artikel suggereert echter iets heel anders.

Daar eerlijkheid en objectiviteit hoog in het vaandel staan bij Estée Lauder, gaan we deze dames vragen om zich voortaan als Estée Lauder Ambassadrice te identificeren als ze een post schrijven. Dit om in de toekomst alle verwarring te vermijden.’

Naschrift van BeautyJournaal 29 september 2012:

Het is verhelderend dat Estée Lauder reageert op ons artikel. Wij waarderen het zeer dat het concern inmiddels besloten heeft om de dames zich ook bij hun postings kenbaar te laten maken als ambassadeurs.

Omdat ook wij van mening zijn dat verwarring bij onze lezers onze betrouwbaarheid als belangrijkste ‘usp’ van dit beautyportaal niet in het geding mag komen, hebben wij besloten om in de disclaimer een extra alinea op te nemen over het verbod op sluikreclame op BeautyJournaal. Tevens verwijzen wij naar de Social Media Code waarin wordt uitgelegd wat de definitie van sluikreclame is en hoe er op ethische wijze met reclame via internet media omgegaan kan worden.

En tot slot: wij verwezen naar een artikel over sluikreclame op Molblog.nl, maar dat blijkt ineens off-line te zijn.

 

 

 

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Hoe kunnen littekens mooier helen? Dr Frank Niessen geeft tips

Skincare uit de supermarkt, is dat wat?

Januari
Gerti

Gerti

Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Goed om te lezen. Ik ben bezig met de enzyme cleanser en de bounce back in … Gerti test het nieuwe Trinny London Plump Up Serum met 3 peptiden en hyaluronzuur Mary
  • Interessant! Hou ons op de hoogte Gerti over je bevindinge van deze creme o… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Redactie, Monique
  • Hoi Corrie, dank je wel voor je vraag. We gaan hem voorleggen aan onze kleu… Expertadvies: hoe krijg ik mijn rode haar mooi grijs? Mijn kapper durft niet Redactie, Monique
  • Ik ben 64 jaar, had vroeger rood haar, maar naarmate het fletser werd ging … Expertadvies: hoe krijg ik mijn rode haar mooi grijs? Mijn kapper durft niet Corrie
  • Hoi Monique, die crème heb ik nog niet geprobeerd. Het leuke is dat de cr… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Gerti
  • Hoi Gerti, mooie review! Wat vind je eigenlijk van de cream, die zie ik ook… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Redactie, Monique
  • Kleine aanvulling op de term parfum op de inci: een fabrikant is verplicht … Corine schrijft: Opmars van de clean beauty movement + haar zomerfavorieten Gerti
  • Misschien het grootste onderzoek naar het effect van verwijdering van silic… Wetenschappelijk onderzoek van Dr. Frank Niessen: je knapt op door verwijderen borstimplantaten COSSkidsNederland
  • Fijn om te lezen dat dit voor jou ook zo werkt. met welke merken werk je in… Skin minimalisme is een van de belangrijkste nieuwe skincare trends  Redactie, Monique
  • Hoi Claudia, grappig dat je dacht waarneemt, ik zie juist het tegenovergest… Leefstijladviezen van artsen die verder kijken dan medicijnen. Voor je immuunsysteem! Redactie, Monique

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen