Ook BeautyJournaal heeft daarmee te maken

04:41 - 02:48
luistertijd 04:41 - leestijd 02:48


Bekijk de video in andere formaten.

17 september had tv-programma Radar een uitzending over de toenemende trend in sluikreclame op internet sites, of wel nepreviews. Er is een levendige handel in het kopen van Facebook likes, Twitter followers en het plaatsen van postings over producten die de verkopen moeten stimuleren. In het programma komen zowel betaalde nep-reviews voor Bol.com voorbij als echte reviews van consumenten die worden ingeschakeld tegen betaling of productkado’s die op van te voren aangegeven websites geplaatst moeten worden. Dit zijn dan meestal fora van grote websites, waarop een zg. consument een nieuw onderwerp opent met ‘wat vind jij van dit en dit product’ waarop dan vervolgens een

schare mede-nep of betaalde reviewers hun mening gaan geven om maar zoveel mogelijk echte consumenten er uiteindelijk bij te betrekken.

BeautyJournaal maakt het de afgelopen maanden ook regelmatig mee met consumenten die via The Insiders cosmeticaproducten ontvangen, van onder andere het Estée Lauder concern, van de merken Estée Lauder en Clinique, en dan gevraagd worden om het product uit te proberen en dan via een aantal vooraf doorgegeven websites hun meningen erover te ventileren. Hoe uitgebreider die postings zijn, hoe meer kans een reviewer maakt om hoger in de hierarchie van reviewing te komen en dan extra cadeau’s dan wel andere aanlokkelijkheden voor te ontvangen.

BeautyJournaal herkent deze postings omdat ze een wezenlijk ander karakter hebben dan de postings van onze lezers zelf. Ze zijn kort en krachtig en altijd positief, en worden nimmer wedervragen gesteld aan ons of onze lezers. De de kracht  van een goede site met een toegewijde redactie is dat een communicatie zichtbaar wordt: je kent je lezers. BeautyJournaal heeft daarom ook besloten om deze postings te voorzien van een ‘note van de redactie: dit is sluikreclame’ mededeling.

Verder betreuren wij het dat bedrijven dergelijke gratis sluikreclame inzetten op websites zoals het onafhankelijke BeautyJournaal,  die met veel toewijding en zonder investeerders, maar door mensen met echt inhoudelijke kennis en passie voor het vak, worden gerund. BeautyJournaal zou het op prijs stellen als deze bedrijven gewoon adverteren, dan wel gebruik maken van de andere voortreffelijke mogelijkheden die wij bieden voor marketing en reclame.

Bovendien beschikt BeautyJournaal over een zeer ervaren testpanel dat daadwerkelijk onafhankelijk reviewt.

Lees ook nog een bericht op Molblog.nl over sluikreclame ‘wie doet er wat an’

NOTE: Nagekomen mededeling van het Estée Lauder, 26 september 2012:

‘Estée Lauder heeft met The Insiders gewerkt voor de lancering van Revitalizing Supreme. Uit de 500 vrouwen die het product getest hebben, hebben we de 9 meest enthousiaste gekozen als ambassadrices voor de Benelux.

Vijf dames in Nederland, 2 in Vlaanderen en 2 in Wallonië. Niemand vraagt hen om laaiend enthousiast te zijn over een product. Wij vragen hen enkel om het product te testen en om er objectief over te schrijven op verschillende beautyfora.

Als je kijkt op The Insiders wordt zelfs gevraagd eerlijk te zijn en indien nodig ook negatieve punten op te schrijven. Het testpanel krijgt enkel het product 2 weken op voorhand om het te testen en wordt er NIET voor betaald. Ze worden ook niet “beloond” voor hun lovende reviews. Jouw artikel suggereert echter iets heel anders.

Daar eerlijkheid en objectiviteit hoog in het vaandel staan bij Estée Lauder, gaan we deze dames vragen om zich voortaan als Estée Lauder Ambassadrice te identificeren als ze een post schrijven. Dit om in de toekomst alle verwarring te vermijden.’

Naschrift van BeautyJournaal 29 september 2012:

Het is verhelderend dat Estée Lauder reageert op ons artikel. Wij waarderen het zeer dat het concern inmiddels besloten heeft om de dames zich ook bij hun postings kenbaar te laten maken als ambassadeurs.

Omdat ook wij van mening zijn dat verwarring bij onze lezers onze betrouwbaarheid als belangrijkste ‘usp’ van dit beautyportaal niet in het geding mag komen, hebben wij besloten om in de disclaimer een extra alinea op te nemen over het verbod op sluikreclame op BeautyJournaal. Tevens verwijzen wij naar de Social Media Code waarin wordt uitgelegd wat de definitie van sluikreclame is en hoe er op ethische wijze met reclame via internet media omgegaan kan worden.

En tot slot: wij verwezen naar een artikel over sluikreclame op Molblog.nl, maar dat blijkt ineens off-line te zijn.

 

 

 

Lees ook