In het voorjaar hield de Nederlandse Cosmetica Vereniging een seminar voor beautyjournalisten waarin diverse actuele onderwerpen besproken werden. Een daarvan was het stellen van vragen over wetenschappelijke bewijsvoering bij productintroducties – een presentatie van wetenschapsjournalist Hans van Maanen.
Om werkzaamheid kracht bij te zetten voeren producenten altijd cijfers op waaruit de werking van een nieuw product zou blijken. Dit zijn deels gegevens uit in vitro onderzoeken en deels (het grootste deel vaak) zelf-evualuatie tests met proefpersonen, en dan niet met een geisoleerde stof uit de formulering maar met het complete product.
Zoals je weet heeft de cosmetica industrie niet echt een goed imago als het om betrouwbaarheid van claims gaat. De algemene stelling luidt altijd dat het toch niet werkt, het kan niet werken, het is ongeloofwaardig – waar is het echte wetenschappelijke bewijs.
Een wetenschapsjournalist zal daartoe ook een aantal standaard vragen stellen om hier duidelijkheid over te krijgen. Dat kan voor menig industrie interessant zijn, maar als we dergelijke vragen telkens bij een presentatie van een nieuw product zouden voorleggen, zouden we wel op kunnen houden met ons werk. Ontzettend veel stoffen en hun werkzaamheid solistisch of in samenhang zijn nooit volgens het serieuze wetenschappelijke protocol onderzocht op werkzaamheid (een aantal heel goede stoffen daargelaten – lees daartoe ook regelmatig ons cosmetica woordenboek), claims in advertenties zijn zodanig opgesteld dat ze iets suggereren wat er niet letterlijk staat waardoor het juridisch aanvaardbaar blijft, maar nog veel vaker doen consumenten ook geen enkele moeite om eens feitelijk naar hun aankoop en claims te kijken. Feel good overheerst. Wat wel aan wordt onderzocht is veiligheid, maar dat is nog geen werkzaamheid:-)
Toch wil ik je de standaard vragen van de wetenschapsjournalist eens meegeven. Zullen we ze de volgende keer voorleggen? Dan weet ik nu al dat het in negen van de tien gevallen zal neerkomen op een antwoord als: dat weet ik niet, dat moet ik internationaal navragen en vervolgens hoor je maanden later iets, wat geen bevredigend antwoord geeft, dan wel je hoort niets (…meer).
Deze vinden wij trouwens erg leuk, en zeer van toepassing op onze industrie: zestien trucs om je verkoopverhaal kracht bij te zetten….
Lees ook:
-
- Hoe hoog is de concentratie werkstoffen in mijn creme?
- Feiten over Angel Dusting in cosmetica
- Wat kun je als consument nou met een ingredientenlijstje?
- Hoe meer kennis over stofjes, hoe hoger de verwachtingen
- De complexe taal van cosmetica: hoe verkoop je een droom met woorden?