Make-up Marketingtrends Nagels Zakenpraat

Essie geeft een lesje in nagellak semantiek fw 2012

Nagellak, dat is zo’n eerlijk product. Net als mode: what you see is what you get. Met een lakje hoef geen weken op te wachten om claims op haar merites te beoordelen. Je ziet de kleur, de kwast en na 1 laksessie weet je precies of het product goed is of niet. Je nagels reageren heel wat nuchterder dat je huid: geen last van bad skin days, hormonen die je in de maling nemen. Althans – niet op korte termijn.

Dus wat valt er te vertellen over nagellak? Nou, toen ik de prachtige brochure van Essie – het is nu overgenomen door L’Oréal, dus de marketingcommunicatie heeft ook een boost gekregen in woord en beeld – las, viel mijn mond open. Geen simpele uitleg over kleuren, neen, hele verhandelingen over de recessie, over zakenvrouwen die hun vrouwtje staan, over fashiondesigners, over modevrouwen die feilloos aanvoelen hoe het met de  barometer van de stylenomics is gesteld. Over lakgarderobes, ambities en vibes en tot slot over laknamen die je moeten aanzetten de wereld over te nemen als een ware amazone. You go girl, you rock. Wat valt er toch veel te vertellen over zo’n eenvoudig, eerlijk product als nagellak.

Prachtig vind ik de uitspraken van Mrs Essie Weingarten (de oorspronkelijke oprichter van Essie) over hoe zakenvrouwen dankzij de juiste kleur Essie-nagellak een vergadering beter wisten te leiden (…). En hoe deze zakenvrouwen, die aan de top opereren, de kunst stylenomics verstaan. Dit betekent dat je het mixen van stijl, klasse en een beperkt budget, tot in de puntjes beheerst. Lees maar:

Ik vind het altijd geweldig te horen hoe een vrouw zich voelt als ze een bepaalde essie kleur draagt. Als ze me dan vertelt dat ze zich ‘machtiger’ voelde met een sterke kleur op de nagels, en dat ze daardoor bijvoorbeeld beter een vergadering wist te leiden, ben ik ongelooflijk trots.”

Ik heb deze collectie dan ook ontworpen met dit idee voor ogen. De vrouw die de top weet te bereiken, in een zakenwereld die jarenlang door mannen werd geregeerd. Ze weet wat ze kan, ze weet waartoe ze in staat is, en ze verstaat de kunst van ‘stylenomics’.

Stylenomics, als zelfstandig naamwaard, staat voor: een mix van stijl, klasse en een beperkt budget. Je kiest voor rijke, weelderige kleuren met een super-de-luxe uitstraling…zonder eraan failliet te gaan.” (einde citaat)

Ik zou ook wel eens een zakenvrouw willen ontmoeten die haar vergadering beter leidde dankzij haar nagellak kleur, en ik moet de eerste zakenvrouw aan de top nog tegenkomen met een salaris op bijstandsniveau waardoor ze het stylenomicen zo goed onder de knie heeft gekregen.

En die lakgarderobe? Ah…die wil ik ook, net zoals een parfumgarderobe, een lipstickgarderobe, een mascaragarderobe, en dan inderdaad in veelzeggende nagellaknamen als Recessionista roze, Head Mistress rood, Don’t Sweater it beige gelijkwaardig aan je meest ultieme kasjmiertruitje (koopie).

Ik laat me niet meer van de wijs brengen. Ik word Miss Fancy Pants. Knap staaltje semantiek. Te koop vanaf september 2012 in vijf fijne kleuren.

Lees hier meer expertadviezen, productnieuws en reviews over nagels en producten.

Over deze schrijver

Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.

Reageren

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Cookies

BeautyJournaal maakt gebruik van cookies.

Privacybeleid | Sluiten
Instellingen