• Over BeautyJournaal
  • Adverteren
  • Contact
  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
BeautyJournaal.nl
  • Beautynieuws
    • Gezicht
      • Rimpels en slapte
      • Pigmentvlekken
      • Grove porien
      • Couperose
      • Vette huid
      • Huidziekten
      • Droge huid
      • Gevoelige huid
      • Gezichtsbeharing
      • Oogverzorging
      • Schone huid
      • Voor hem
      • Zonverzorging
    • Cosmetisch medisch
      • Celebrities
      • Injectables
      • Klinieken
      • Medische tatoeage
      • Operatietechnieken
    • Haar
      • Beschadigd of droog haar
      • Fijn haar
      • Grijs geworden
      • Hoofdhuid
      • Kleuren
      • Krullenbos
      • Stylen
      • Stylingtools
      • Voor hem
      • Wassen
    • Werkstof dossiers
      • Alphahydroxyzuur
      • Betahydroxyzuur
      • Peptiden
      • Glycolzuur
      • Vitamine A (+derivaten)
      • Vitamine c
    • Lichaam
      • Beharing
      • Cellulite
      • Contourverbetering
      • Huidziekten
      • Douchen en baden
      • Gezondheid
      • In de spa
      • Lekker smeren
      • Lichaam en zon
      • Seksualiteit
      • Transpiratie
      • Voeten en handen
      • Voor hem
    • Natuurlijk 100%
    • Make-up
      • Gereedschap
      • Lippen
      • Nagels
      • Ogen
      • Teint
      • Voor hem
      • Wenkbrauwen
    • Parfum
      • Mannen
      • Vrouwen
    • Voeding
    • Zakenpraat
      • Cosmeticaclaims
      • De cijfers
      • Marketingtrends
      • Mick’s column
      • Monique schrijft
      • Psychologie
  • Expertadvies
    • Plastische chirurgie
      • dr. Frank Niessen
    • Cosmetische dermatologie
      • Dokter Desiree van den Berg
      • dr. Francis Wu
      • Dokter Frodo Gaymans
    • Haar
      • Wella experts Ilse en Lieke
    • Huidzorg
      • Mardge Pascaud
      • Samantha Kool
      • Tim Vanheusden
  • Geteste producten
    • Gezichtsproducten
    • Haarproducten
    • Lichaamsproducten
    • Make-up producten
    • Parfum m/v
  • Monthly Favorites
  • Brands we love
    • BABOR
    • Biodroga MD
    • C-ME skincare
    • Esse Probiotic Skincare
    • IK Skin Perfection
    • iS Clinical
    • Maria Galland Paris
    • Meder Beauty Science
    • QMS Medicosmetics
    • TheraVine
  • Beautyvideo’s
  • BeautyJournaal Shop

BeautyJournaal » Zakenpraat » Cosmeticaclaims » Ligt de Franse consument wakker van nanotechnologie in zoncosmetica?

Archief artikel

Archief artikel

  • Cosmeticaclaims, De cijfers, Gezicht, Lichaam, Lichaam en zon, Marketingtrends, Natuurlijk 100%, Psychologie, Zon

Archief: Ligt de Franse consument wakker van nanotechnologie in zoncosmetica?

  • 13 augustus 2012

geschreven door 

Redactie, Monique

BeautyJournaal’s Shop Redactie favorieten

Biodroga MD Anti-aging Starter Kit

Jouw at-home-facial! Dit verzorgingsprogramma van 4 weken bevat de meest gewilde anti-age producten van Biodroga MD. Een heerlijke kennismaking met dit populaire merk, en om jezelf te verwennen met skincare op professioneel salonniveau!
BEKIJK

Onlangs is in Frankrijk onder lezers van 50 weblogs en onder 255 bezoekers van de vakbeurs InCosmetics in Barcelona in 2012 een enquête houden over hun kennis en mening over het gebruik van nanotechnologie in zonnebrandmiddelen. Het onderzoek was opgezet door Attraction Conseil, een marketingbureau dat geleid wordt door Anne Canet in samenwerking met PlanetInnov, geleid door Catherine Jean. Hoe groot en gerenommeerd deze bureaus zijn wordt niet duidelijk. Wel wordt in een persbericht over het onderzoek gemeld dat PlanetInnov in 2009 een innovatieprijs voor marketing won, vanwege de digitale focus. In opdracht van wie of welk bedrijf dit onderzoek gedaan is, wordt ook niet duidelijk.

Wat houdt nanotechnologie in zoncosmetica in?

De techniek waarbij zonnefilterdeeltjes, de minerale filters zoals titanium en zink, zo klein worden gemaakt dat ze geen witte waas meer achter laten op de huid. Wetenschappers en diverse overheden, waaronder die van Frankrijk maken zich zorgen over de gezondheidsgevolgen hiervan omdat men vindt dat niet voldoende wetenschappelijk is aangetoond dat het veilig is. Bezorgdheid gaat over het feit dat de deeltjes via sprays ingeademd kunnen worden en in de longen terechtgekomen – terechte zorg, ook bij kinderen, en dat bij beschadigde hittebarrières de deeltjes door de huid heen gaan de bloedbaan in en wellicht DNA schade kunnen veroorzaken, dit laatste is vooralsnog onduidelijk, maar bij een beschadigde huid zijn er wel aanwijzingen. Voor een gezonde huid niet. Die laat niet door, zo is de huidige wereldwijde consensus nu.

Nieuwe Europese wet

Toch heeft een Europese wetgeving ervoor gezorgd dat vanaf 2013 het gebruik van nanotechnologie op verpakkingen moet worden vermeld, zodat consumenten een keuze hebben. Maar weet de consument voldoende hierover om een goede mening te kunnen vormen? En wie gaat de voorlichting geven, ook in ons land (voorals nog niemand!). Wat bereik je ermee?

In Frankrijk vond een clubje het tijd om zowel consumenten via blogs als bezoekers van een vakbeurs te vragen naar hun mening over het gebruik van nano.

Internetcommunities

Men richtte zich op 50 internetcommunities in Frankrijk waar regelmatig discussies zijn over zon en zongedrag en zonneproducten en ontwikkelingen. Welke blogs dat waren, wordt helaas niet gemeld. Ook werden experts uit de sector bevraagd – wie, geen idee en dus vakbeursbezoekers. Vanuit de communities werden zes belangrijke thema’s gefilterd

Nano wat??

Uit het onderzoek blijkt dat consumenten nog niet screenen op nanotechnologie bij aankoop van een zonneproduct. Onder experts bleek de taart meer gelijkmatig verdeeld: 27% zei ja, 36% was neutraal en 37% zei nee.

Mineraal of synthetisch

Over de oorsprong van zonnefilters is de consument zich meer bewust: mineraal of synthetisch, en kijkt er ook naar, en dat doen de experts ook.  Maar experts, zo’n 1/3 verwachtte niet dat consumenten er zoveel aandacht aan zouden besteden.

Over andere toegevoegde stoffen aan de producten hebben de consumenten geen echte mening. Eenvijfde van de ondervraagden kijkt ernaar, terwijl onder de experts 45% ernaar kijkt.

Eco, hoezo?

En hoe zit het met de plantjes, de biologische oorsprong van stoffen in anti-zonnebrandmiddelen? Een overgrote meerderheid van de consumenten laat het koud, bij hun aankoopbeslissing. Bij de vakbeurs bezoekers was het meer verdeeld: 32% ja, 31% neutraal en 37% nee.

Een groot deel van de consumenten snapt het verband tussen smeren en de preventie van zon risico’s, zo ook bij de vakbeursbezoekers (92%).

Als het huidgevoel maar goed is

Het gevoel van welbehagen tijdens en na het smeren speelt een grote rol bij consumenten: het product moet dus sensorisch zijn. Ook 76% van de experts is het hier mee eens. beautyJournaal voegt toe dat de laatste jaren steeds meer producten met een boterzacht, of wel fondant huidgevoel op de markt zijn gekomen. Sensory rules indeed.

De kijk op de nanodeeltjes is divers onder de doelgroepen. Consumenten laten het niet zo meewegen in hun aankoopbeslissing, maar experts wel. De vraag wordt dan ook gesteld of de wetenschappers en formuleerders het topic niet overschatten? Consumenten gaan wel graag voor minerale filters maar leggen geen link tussen nano en de minerale filters.

En nu?

Tot zover de interesssante maar ook magere samenvatting van een onderzoek dat eigenlijk nog meer onderzoek behoeft en waar duidelijk pijnlijk wordt dat de gezondheidsvragen die tegenwoordig met steeds grotere regelmaat aan cosmeticagebruik gekoppeld worden, nog steeds in de marge van het totale umfeld beleef worden. Zal die bewustwording toenemen, en hoe zal hij groeien en in welke richting? Of wint altijd weer het verwen-gevoel dat zo innig verbonden is aan het smeren van geurige crème op de huid.

Eerlijk gezegd denken wij dat de uitkomsten in Nederland niet veel zouden verschillen van de Franse gegevens.

Lees het onderzoek hier zelf.

  • Lees hier meer over nanotechnologie en cosmetica

Meer weten over dit onderwerp?

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Lees hier BeautyJournaal’s disclaimer over sluikreclame en auteursrecht.
Over deze schrijver
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Redactie, Monique

Redactie, Monique

Beautyjournalist en uitgever van BeautyJournaal, Monique Lindeboom, zit al 24 jaar in het vak en kent de industrie op haar duimpje. Ze verscheen in diverse tv programma's, had 1,5 jr lang een uitzending bij BNR Nieuwsradio, schreef een boek, doet consultancywerk voor cosmeticabedrijven en cosmetisch medische klinieken en geeft regelmatig interviews aan tijdschriften en kranten over ontwikkelingen in de industrie.
Zij/haar nieuwsberichten
Ook de moeite waard
Loading...
Reageren

Reageren op artikelen uit ons archief is niet mogelijk

BeautyJournaal nieuwsbrief

Elke dinsdagavond het weeknieuws in je mailbox! Meld je hieronder aan.

Beautyjournaal TV

Cosmetisch arts Frodo Gaymans vertelt waarom Less is More beter werkt

Skincare uit de supermarkt, is dat wat?

Januari
Gerti

Gerti

Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona

Dit zijn onze experts

dr. Frank Niessen, plastisch chirurg dr. Francis Wu, dermatoloog Wella experts Lieke en Ilse Desiree van den Berg, cosmetisch arts drs Frodo Gaymans, cosmetisch arts Mardge Pascaud, beauty innovator

Dit zijn onze testers

Redactie, Monique Sabine redactie, Corine Dian Colle Mandy Glasbergen Lydia le Loux Gerti Harriet Anastasia Anneloes Bruggers

Laatste reacties

  • Goed om te lezen. Ik ben bezig met de enzyme cleanser en de bounce back in … Gerti test het nieuwe Trinny London Plump Up Serum met 3 peptiden en hyaluronzuur Mary
  • Interessant! Hou ons op de hoogte Gerti over je bevindinge van deze creme o… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Redactie, Monique
  • Hoi Corrie, dank je wel voor je vraag. We gaan hem voorleggen aan onze kleu… Expertadvies: hoe krijg ik mijn rode haar mooi grijs? Mijn kapper durft niet Redactie, Monique
  • Ik ben 64 jaar, had vroeger rood haar, maar naarmate het fletser werd ging … Expertadvies: hoe krijg ik mijn rode haar mooi grijs? Mijn kapper durft niet Corrie
  • Hoi Monique, die crème heb ik nog niet geprobeerd. Het leuke is dat de crÃ… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Gerti
  • Hoi Gerti, mooie review! Wat vind je eigenlijk van de cream, die zie ik ook… Gerti test Deliplus cosmetica van de Spaanse supermarktketen Mercadona Redactie, Monique
  • Kleine aanvulling op de term parfum op de inci: een fabrikant is verplicht … Corine schrijft: Opmars van de clean beauty movement + haar zomerfavorieten Gerti
  • Misschien het grootste onderzoek naar het effect van verwijdering van silic… Wetenschappelijk onderzoek van Dr. Frank Niessen: je knapt op door verwijderen borstimplantaten COSSkidsNederland
  • Fijn om te lezen dat dit voor jou ook zo werkt. met welke merken werk je in… Skin minimalisme is een van de belangrijkste nieuwe skincare trends  Redactie, Monique
  • Hoi Claudia, grappig dat je dacht waarneemt, ik zie juist het tegenovergest… Leefstijladviezen van artsen die verder kijken dan medicijnen. Voor je immuunsysteem! Redactie, Monique

Volg ons op Instagram

Copyright © 2009-2018 Beautyjournaal.nl.

  • Disclaimer over sluikreclame en auteursrecht
  • Privacy
  • Cookie instellingen