Dit is de tijd van het ‘ zelf doen’. Zelf media maken, zelf je mening verspreiden, zelf je eigen baas zijn, zelf je producten maken…. Begin juli ontmoette ik weer zo’n interessant vrouw die een heel interessante baan had bij een multinational maar daar wel aan de leiband moest lopen en toch niet helemaal tevreden was met hetgeen ze mocht maken dan wel mocht presenteren aan de buitenwereld, en met haar kennis en kunde dacht: ik ga het zelf doen. Michele Evrard, met haar bedrijfje M.E. Labs.
It’s me and you….
Ik heb de afgelopen paar jaar al meer van dit soort eigenzinnige vrouwen ontmoet en er toen ook al een artikel over geschreven: vrouwen in het lab, en onlangs nog over de solotoer van Aerin Lauder.
Vrouwen gebruiken cosmetica, vrouwen krijgen steeds neer andere eisen ten aanzien van cosmetica (van pampering naar proof), hoogopgeleide vrouwen weten steeds meer over cosmetica, zijn of worden zelf kleine chemici, zijn de reclameboodschappen met wonderlijkbaarlijke claims beu en willen zelf in de potten gaan roeren. Deze vrouwen, ik noem ze in de wandelgangen vaak de consumenten 2.0 – een nieuwe orde die gestaag groter zal gaan worden – willen zinnige producten met groot respect voor huid en milieu vervaardigd, met eerlijke claims – de poëzie verzinnen ze er zelf wel bij op het moment dat ze het opsmeren creëren ze hun eigen ervaringsverhaal wel – daar kan geen celebrity of anderzijds gelikte peperdure campagne aan tippen.
Hier is dan weer zo’n vrouw, Michele Evrard, komende uit het L’ Oreal-concern, een doener, een wetenschapper. En zoals het ook zo vaak gaat, ze zag het licht op het moment dat ze een ongeluk kreeg en op zoek ging naar een goede littekencreme en die niet kon vinden.
Om ommezwaai in de levens van vrouwen die heel gepassioneerd hun eigen cosmeticabedrijf gaan opzetten, ligt vaak in de persoonlijke sfeer. Ze hebben een ‘ lastige’ huid, en hebben daar geen vrede mee, ze gaan op zoek. Perfectionisten, wereldverbeteraars, doeners, zelfkunners.
Michele Evrard
Evrard ging in 2006 aan de slag met haar queeste en in haar zoektocht naar een zinnige formule ontmoette ze een wetenschapper die helemaal in het plantje Centella Asiatica zat. Ze raakte door zijn kennis in de ban en toen het haar ook nog lukte om een overheidsfonds los te krijgen om de studie naar de heilzame stoffen uit deze plant verder uit te bouwen, gaf het haar zoveel energie en troeven in handen dat ze in 2009 haar eigen huidverzorgingslijn kon uitbrengen. Een in Nederland nu gepresenteerde driedelige lijn, opgebouwd rond het cijfer 27, omdat haar ‘ magische ‘ cocktail uit 27 werkzame stoffen bestaat, waarvan drie meesterwerkjes, de stofjes madecassoside, asiaticoside en Azatisch zuur. Ze noemde dit het MA2 complex en wist het te patenteren.
Omdat ik me tijdens haar boeiende verhaal al snel afvroeg hoe ze in haar eentje dit onderzoek wist op te zetten, de resultaten wist te laten testen op goed wetenschappelijk niveau en ook nog te patenteren, vertelde ze me al snel dat ze subsidie heeft gekregen van de Franse overheid om e.e.a. op te zetten. Mooi, want dan gaan inderdaad ook de deuren open om je formule serieus te laten testen, anders kom je toch al snel bij vage claim-producerende bedrijfjes terecht die met magere statistieken een mooie, juridisch redelijk afgedekte claim in elkaar zetten, maar die kant noch wal raakt.
Gesponsord door de overheid
Evrard had dus een mooie back-up. Hoe het nu eigelijk met haar litteken en de formule daarvoor is afgelopen, hebben we het niet meer over gehad. Wel werden haar drie starproducts gepresenteerd. De Baume, een echte balm, lekker vettig, ideaal voor de ouder wordende huid. Ons testpanellid Sabine heeft hem al eens gereviewed toen het merk nog bij een andere distributeur in Nederland was ondergebracht. Lees dat verslag hier maar. De baume beschermt de huidbarriere, weet collageen te stimuleren en maakt de verbinding van de epidermis aan de dermis weer hechter. Evrard is er trots op dat de cocktail van 27 stoffen elkaar versterken en dat ze zeker 35% van het gewicht van de balm uit maken.
Zo’n 67% van haar formule is van natuurlijke oorsprong. Ze gebruikt geen parabenen of fenoxyethanol als conserving (waarom zou je stoffen gebruiken die potentieel slecht zijn voor onze gezondheid?), ook geen minerale olie of siliconen. 50 ml kost 119 euro.
Dan is er nog de Essence 27, een krachtig hydraterend serum of lotion. Dit kan onder de balm of je gebruikt het solo als je huid de vette balm niet verdraagt. 50 ml kost 89 euro.
En een cleanser in de vorm van eveneens een balm, die sterk doet denken aan de beroemde cleansingbalm van Eve Lom. Gebruikt zij juist wel minerale olie, Evrard koosvoor macadamie olie, sesamolie, shea butter en olie van macrolobazaden. Dankzij toegevoegd bamboe-extract in poedervorm heeft het ook een licht exfolierende werking. 125 ml kost 59 euro.
Presentaties op wetenschappelijke congressen
Evrards producten zijn inmiddels in 60 landen verkrijgbaar. Op mijn vraag hoe ze dit toch in zo’n korte tijd met zo weinig man (8 man op kantoor) over de wereld krijgt, vertelt ze trots dat ze haar lijn, dankzij haar wetenschappelijke bevindingen op dermatologische congressen kan presenteren. Interessant, dit is natuurlijk een andere route om te gaan – maar dan moet je ook wel wat te melden hebben. En dat heeft ze.Ik ben enthousiast en ga ik ook zeker de komende maanden haar producten uitproberen.
Nu nog even op zoek naar haar wetenschappelijke onderzoek, want helaas, helaas, die werd niet bij de persbijeenkomst verstrekt.