shop Prescription Edelweiss Cream – clean beauty! Monique schreef al eerder over de geweldige crèmes van Prescription. Deze crèmes zijn volledig ‘clean beauty’ geformuleerd en dus heel veilig voor mens en milieu. Bovendien geven ze een uitstekende verzorging. Bekijken Deze week werden we geattendeerd op een nieuw e-commerce concept op basis van een abonnementsservice. Door […]

04:00 - 02:24
luistertijd 04:00 - leestijd 02:24

Deze week werden we geattendeerd op een nieuw e-commerce concept op basis van een abonnementsservice. Door een team van gerenommeerde bloggers wordt elk kwartaal een leuk kado uitgezocht dat je tegen betaling van een abonnementsbedrag van 25 euro per kwartaal zal ontvangen.

Deze bloggers heten curatoren en binnen zoveel segmenten moet er een blogger komen. Inmiddels zijn er vijf bloggers aan het concept verbonden:
Innovatie – Boris Veldhuijzen van ZantenFood trends – Marjan IppelDesign – Joachim BaanDuurzaam – Mette te VeldeLifestyle – Erwin van der ZandeBeauty – Cynthia Schultz van beautyblog MissLipgloss

De curatoren worden de mensen genoemd die het succes van Curated zullen gaan bepalen, zo lezen we op MarketingFacts. ‘Het zijn volgens de bedenkers van het concept ‘ bekende bloggers in Nederland en trendsetters binnen verschillende aandachtsgebieden. Het zijn authenthieke persoonlijkheden die vaak online hun credits al hebben verdiend.’

‘Volgens e-marketeers is het unieke van dit concept dat de bloggers nu ook fysiek iets voor mensen gaan betekenen; een mooie combinatie van online en offline.Het is de bedoeling dat het aantal abonnees per curator is gelimiteerd, waardoor de exclusiviteit bewaakt wordt.’

Het is de bedoeling dat je je op een van de curatoren abonneert. Het kado dat je ontvangt is door jouw curator uitgezocht. De abonnementsstructuur geeft zekerheid die nodig is om een succes van dit concept te maken.  “De groei van Curated zit hem in eerste instantie in de uitbreiding van de curatoren. Hun netwerk is daarbij natuurlijk belangrijk, maar uiteindelijk mikken we ook juist op klanten die de curatoren nog niet kennen”, zegt Arjan van de Steeg, oprichter van Curated.  Je betaalt via PayPal.

Het kado zal ook een waarde van 25 euro en de gimmick zit natuurlijk in de verrassing van wat je gaat ontvangen. Arjan van de Steeg van Curated vertelt hierover aan MarketingFacts: “We mikken op limited editions, prereleases en andere dingen die het item bijzonder maken. Vooral de gevoelswaarde van het item zal hoger zijn dan de absolute waarde.”

Als we zelf kijken naar het huidige bestand van curatoren vinden we de samenstelling kwalitatief nog erg divers. Sommige bloggers zijn inderdaad kwalitatief zeer gerenommeerd en geschikt voor een brede, volwassen doelgroep. Andere bloggers zijn vooral geliefd bij tieners. Op welke doelgroep gaat Curated zich richten – ook mede ingegeven de prijs die betaald moet worden voor een kwartaalkado?

Reacties op het concept zijn lovend vanwege de originele insteek. Maar vragen zijn er zijn er ook over de kwaliteit van de cadeaus straks en of die de moeite waard zijn om er drie maanden op te wachten. Ook gaat er een vergelijk op met beautyconcepten als Glossy Box en Truly Yours, waarbij je elke maand voor 12,50 euro een mooie doos vol luxe miniaturen of zelfs complete verpakkingen ontvangt – je weet nooit wat erin zit.

Ook ziet men kansen voor producenten die met liefde producten weg willen zetten met fikse kortingen onder ‘ hippe buzzers’. Maar, zo stelt een lezer van het artikel op Marketingfacts ook: ‘ Daadwerkelijke USP zit hem in de reputatie van de curators en schare volgers die deze met zich meebrengen, leuke manier van monetizing van invloed. Mate van invloed van curators zal waarde van concept bepalen. Gebruikers moeten een gedeelte van hun identiteit aan curators ontlenen of in ieder geval genoeg vertrouwen hebben in “trust agents” om blind een transactie aan te gaan.’

Maar, het gevaar zit er natuurlijk in, dat als je een paar keer een cadeau ontvangt waar je geen klik mee hebt, ben je natuurlijk snel weer weg. Dat wel natuurlijk. En ach, dat geldt toch voor alles, waar de verrassingscompent leidend is?

Lees ook