shop Erborian Skin Hero kleurloos & flawless, de no-foundation! Geen zin in foundation, maar wil je er wel ‘flawless’ uitzien? Schoonheidsspecialiste Anastasia kiest voor Herborian Skin Hero. Kleurloos, verzorgend en camouflerend. Zonder siliconen. Bekijken In het Volkskrant magazine van afgelopen weekend, 2 juni 2012, staat een fijn stuk van journalist Evelien van Veen over lichaamsmaten […]

02:19 - 01:23
luistertijd 02:19 - leestijd 01:23

In het Volkskrant magazine van afgelopen weekend, 2 juni 2012, staat een fijn stuk van journalist Evelien van Veen over lichaamsmaten bij vrouwen en het feit dat we steeds voller worden en dat de modemerken daarin mee moeten. De mode-industrie houdt nog altijd angstvallig vast aan zeer kleine maten, ook als sample kleding voor modellen tijdens shoots: de gemiddelde redactie kan van designerkleding vaak alleen een maatje 32-34 opvragen, waardoor je genoodzaakt bent modellen te zoeken die zo graatmager zijn – want lang moeten ze natuurlijk wel weer zijn. Een dergelijke kleine maat verwacht je tegenwoordig alleen nog bij kinderen – pubermeisjes.

De Nederlandse modestylist Edith Dohmen doet een fijne duit in het zakje door de belachelijke ideeen over onze maten aan de kaak te stellen. We citeren: ‘Vogue Italia had onlangs een cover met plus-size modellen, dat is verheugend. Maar vaker slaat die zogenaamd positieve aandacht voor vrouwen met rondingen nergens op. Doutzen Kroes wordt in Italie als een prachtige, voluptueuze vrouw gezien – ze heeft maat 36!!

Beyonce wordt curvy genoemd met haar maat 38 en in Nederland zou Irene Moors een rolmodel zijn voor volslanke vrouwen – ze heeft gewoon maat 38. Kom op zeg.

De Jackie had vorige maand een nummer met curves, en er stonden prachtige vrouwen in, maar ze staan dan wel weer naakt op de foto, omdat ze zo wulps en sexy zouden zijn. Vreselijk, waarom is een normale vrouw met maat 42 nou meteen weer wulps?’ (einde citaat)

Precies, de mode-industrie heeft een totaal verknipt beeld van de werkelijkheid en wringt zich in allerlei bochten om dat op verhullende wijze kenbaar te maken, zo stellen wij bij BeautyJournaal. Er zou eens onderzocht moeten worden hoeveel mensen die in de high fashion industrie werken last hebben van de psychiatrische aandoening Body Dismorphic Disorder.

Is het niet een heel bekend fenomeen dat mensen met bepaalde (afwijkende) ideeen en gedragingen graag samenklonteren om zich er lekker in te kunnen wentelen. We kennen legio voorbeelden zo onderhand.

Lees ook:

Lees ook