Niets vermoedend begaf ik me op een zonnige vrijdagmiddag richting het prachtige Eye filmmuseum aan de oevers van het Amsterdamse IJ om daar tot de ontdekking te komen dat ik Celine Cousteau, kleindochter van oceaan-avonturier Jacques Cousteau in levende lijve zou ontmoeten.
La Prairie zou deze middag een nieuwe eco-luxe skincare lijn introduceren onder de naam Advanced Marine Biology – de Lifestyle collection. Compact en multifunctioneel met vijf producten voor haar en hem: voor jonge eco-luxe liefhebbers die door het kopen van deze fijnproeversproducten ook hun steentje kunnen bijdragen in de zorg om het milieu van de wereldzeeën. En daartoe was Celine gekomen, om als ambassadeur van de goede doelen ter protectie van het zee-leven haar doelstellingen te komen vertellen. La Prairie heeft besloten om deze jonge telg uit de Cousteau familie een communicatie-platform aan te bieden.
La Prairie noemt het het ‘3C’s’ Eco-Project:
La Prairie Captivates met de nieuwe huidverzorgingsproducten waarin veel soorten algen zijn verwerkt, die speciaal gekweekt worden in grote tanks, onder andere in Frankrijk. Dit is ook meteen La Prairie’s directe bijdrage aan het milieu, zo begrijp ik. De algen worden niet in het wild geoogst, maar speciaal gekweekt.
De tweede C staat voor La Prairie Cares en bestaat uit de La Prairie Award voor innovatieve projecten die ten doel hebben het zeeleven te beschermen. Hiertoe werkt het bedrijf samen met de bestaande goede doelenorganisatie, de Prince Albert II of Monaco Foundation. Er zijn drie projecten geselecteerd die aanmerking komen voor de award: een beschermingsproject van de Monniksrob in de Middellandse Zee, een educatieboot voor kinderen in Indonesië om te leren over het beschermen van hun achtertuin: de zee, en bescherming van het Toliara koraalrif in Madagaskar, dat ernstig bedreigd wordt door overbevissing en milieuproblemen. De hoofdprijs is een royale 100 duizend dollar, de tweede prijs 30 duizend dollar en de derde prijs 20 duizend dollar. Hiervoor is een commissie van in het leven geroepen onder leiding van Celine Cousteau. Maar zoals het een consumentenmerk betaamt, moet deze ook een rol krijgen en daartoe kan iedereen via social media mede stemmen op de drie genomineerden. En dat is meteen de derde C: La Prairie Connects.
En nu de producten: er is een revitalizing emulsion als drie-in-een product, een lichte gezichtsverzorging voor en dag- en nacht met ook een beetje hydroxyzuur voor een extra gladmakend effect. Er zit een extract van zeekraal in dat de aquaporines stimuleert in hun vochtvasthoudende en verspreidende vermogen, macadamia olie voor een matterend effect (die eigenschap van deze olie is nieuw voor mij). Het is een gelcrème in een pompje. Hoewel trainingsmanager Jeroen laat weten dat deze lijn aanzienlijk goedkoper is dan de La Prairie producten in het algemeen, blijft het even een pick-up als je de prijs hoort: 50 ml kost 110 euro.
Er is een verkoelende eyegel die vooral fijn zou zijn voor eind twintigers die nog geen zware ooghuid problemen hebben en vooral een snelle oppepper en ontzwellen willen met veel hydratatiekracht. Ook hier weer een heel boeket aan algen. 15 ml kost 84 euro.
Dan is er een foaming mousse cleanser die Jeroen omschrijft als een weelderige, luchtige, maar ook lobbige schuimer die de huid schoonmaakt zonder uit te drogen. Er zit kokosolie in voor extra reinigingskracht. Lekker afspoelen met water. De tube kost 52 euro voor 125 ml.
En tot slot is er een tonic, een drie-fasen tonic (150 ml, 82 euro), die pas na schudden en aanbrengen met elkaar vermengd worden (dat ook niet eerder kunnen, omdat in de oliefase vitamine C zit en in het andere deel perfluordecanode wat een zuurstofprikkeling moet geven). Leuke chemie alleen vraag ik me wel af hoe snel die vitamine C afbreekt zodra het met zuurstof uit de omgeving en uit de fles in aanraking komt? Het ontbrak me eraan om de vraag te stellen.
Een prangende vraag die ik wel kon stellen was wat La Prairie zelf doet aan beleid om het oceaanmilieu te sparen. Het is immers bekend dat koraafriffen worden aangetast door onder meer zonnefilters uit cosmetica. Het probleem was Celine wel bekend, maar een antwoord kon ze niet geven, net zoals de pr dame uit Zwitserland. Ik denk ook dat ze niet voorbereid waren op een dergelijke journalistieke vraag. De toegesnelde Nederlandse trainingsmanager Jeroen haalde de wind uit de zeilen bij de dames door mij te laten weten dat hij het zou navragen bij het hoofdkantoor. Mochten we het antwoord nog krijgen, dan laten we het vanzelfsprekend aan jullie weten.
Jullie kunnen nu al stemmen op de projecten. Op de producten moet je nog even wachten: die zijn pas in augustus te koop.