Condé Nast International en de 19 hoofdredacteuren van de internationale Vogue uitgaven hebben ten pact gesloten om een gezonder lichaamsbeeld te gain promo ten, ze hebben het de Health Initiative genoemd. ‘A pact that aims to encourage a healthier approach to body image in the fashion industry.’ Condé Nast International bestuursvoorzitter Jonathan Newhouse heeft fit op 3 april aangekondigd. “Vogue believes that good health is beautiful. Vogue Editors around the world want the magazines to reflect their commitment to the health of the models who appear on the pages ,and the wellbeing of their readers,” zo verklaarde Jonathan Newhouse. Vanaf de juni nummers moeten de bladen zich eraan gaan houden. Het is een zes punten: plan: werken met gezonde modellen (wat dat moge inhouden, want ooh magere modellen kunnen supergezond zijn) en vanaf een leeftijd van 16 jaar. Modellenbureaus mogen niet meer willens en wetens toch te jonge vrouwen sturen en dat niet kenbaar maken, modellen moeten een gezondere werkomgeving krijgen met gezond voedsel en rustmomenten. Ontwerpers moeten aangemoedigd worden om niet alleen sample modellen in size zero aan te leveren, waardoor je gedwongen wordt de magere versies van de vrouw in te huren. Ook de Nederlandse Vogue heeft het pact ondertekend.
Lees ook:
- President Assad van Syrie betaalde 25 duizend euro voor een positief verhaal over zijn vrouw in de US Vogue
- Schendt schoonheidsideaal de mensenrechten? Promovenda zocht het uit in 2010