Ik ben een groot cosmeticafan en een van mijn favoriete merken is MAC. Niet alleen de producten en de speciale collecties, maar vooral ook de aankoopervaring is opwindend. Als ik graag een product wil hebben, sta ik gerust op een zaterdagochtend om 9 uur voor de winkel te wachten. Dat gevoel, die ervaring van hoe een schare die-hard MAC fans voor de nog gesloten deur zich steeds verder uitbreidt….i love it. Een bijna religieuze ervaring, haha. Vandaar ik nu ook op een zaterdagochtend heel vroeg naar een MAC-winkel toog in Amsterdam.
Op bezoek bij Mac Store Amsterdam
Er zouden deze dag maar liefst twee collecties uitkomen: Chen Man en Vera Neumann. Ik loop de Heiligeweg op en verwacht al snel de eerste fans te zien staan, maar helaas, de straat was helemaal leeg! Geen bedevaart-bezoekers. Toen ik de winkel binnenliep, werd ik natuurlijk vriendelijk onthaald. Nadat ik de reden van mijn bezoek vertelde kwam de perswoordvoerder naar beneden om mij rond te leiden en om mijn vragen te beantwoorden.
Het eerste wat me opviel was de prachtige oogmake-up van de visagisten/verkopers. De dames waren helemaal opgemaakt met de Vera Neamann collectie, met prachtige intens blauwe en paarse ogen. Wat overigens zelf thuis na te maken is door het gebruik van de speciale pigmenten die onderdeel van de collectie zijn. Heerlijk, om professionals aan het werk te zien.
Een ander gaaf product zijn de verschillende lipmixen. Dit zijn tubes met pigment voor op de lippen. Hiermee kun je je lippen elke kleur geven die mogelijk is. Denk aan knalblauw, dieppaars of opvallend geel overlopend in oranje. Je kunt mengen, mixen en matchen. Alles is mogelijk.
De enkele bezoeker die binnendruppelde was onwetend van de nieuwe collecties, het waren vooral toeristen. Jammer, ik had graag wat fans gesproken, maar ja, het zal de crisis wel zijn?
Shop/Cook evenement in de bijenkorf Amsterdam
Terwijl mijn toer bij de MAC winkel in Amsterdam op zijn einde liep kreeg ik de tip om naar de Bijenkorf te gaan voor het Shop/Cook evenement. Shop/Cook is een collectie die een week eerder is uitgekomen en waar de Bijenkorf dus een speciaal evenement voor had georganiseerd. Eenmaal aangekomen zag ik inderdaad dat de MAC counter speciaal was aangekleed en dat de visagisten/verkopers schattige shortjes om hadden. Ik moest even wachten want het speciaal aangeklede model was nog niet aanwezig. Voor mij natuurlijk helemaal geen probleem, heerlijk even rond gesnuffeld en verschillende make-upjes uitgeprobeerd.
Het leuke aan dit evenement was, dat het model speciale folders uitdeelde helemaal in de style van de Shop/Cook collectie. Er zaten bonnetjes in die bij inruil goed waren voor een cadeautje. Je mocht het uitzoeken in haar winkelwagentje. Natuurlijk waren het kleinigheidjes, zoals knalroze afwas-handschoenen en leuke tasjes in de kleurtjes van de omhulsels van de make-up producten. Je kon je ook opgeven voor een make-upsessie tegen betaling van €25,- , waarna je voor €25,- aan producten mocht uitzoeken. Erg leuk en MAC moet zeker vaker dit soort evenementen organiseren in Nederland.
Ik kan concluderen dat mijn dagje ‘op bezoek bij MAC zeer geslaagd was. Jammer dat ik geen Hollandse fans heb kunnen spreken. Want het leukste aan winkelen bij MAC zijn ontmoetingen met de bijna religieuze volgers die het merk heeft. Deze fans kunnen je vaak nog beter helpen dan het gemiddelde verkooppersoneel bij een parfumerie. Ze weten alles van de producten en kunnen jou perfect adviseren.
Wellicht geven de vele artikelen die over het merk op blogs geschreven worden, ook een vertekend beeld? Je denkt minstens dat de halve wereld aan de MAC zit….gelukkig was er 1 fan te vinden: ME!
Lees ook: