Half november 2011 bereikte ons via social media het bericht dat de Nederlandse plastisch chirurg Farid Kazem, onder andere bekend dankzij ambassadeurs als Karin Bloemen en Patty Brard een eigen huidverzorgingslijn in de markt had gezet. Niet veel later ontvingen wij per email een persbericht dat de introductie een feit was en dat de producten voortaan á raison van € 575,- tot € 650,- gekocht kunnen worden in de praktijk van de arts zelf en via distributeur Skins Cosmetics.
Het BeautyJournaal team zat meteen rechtop bij het horen van zoveel luxe nieuws. Omdat we niet gefêteerd waren voor het feestje, probeerden we arts en assistent per mail en per telefoon te bereiken. Daar ging wat tijd overheen en leidde uiteindelijk tot een soort 2.0 short writing e-mailcorrespondentie van de hoogst non-communicatieve soort, dat we genoopt waren ook onze eigen expertise op deze introductie los te laten.
Eerst maar even wat specs: de lijn bestaat uit een dag- en nachtcrème, een serum, en een littekencrème. Waarbij overigens van de laatste niet geheel duidelijk is of dit een apart product is, of een variatie-naam op de dagcrème, omdat beide producten dezelfde stoffenlijst bevatten.
De lijn is Nefera genoemd, naar de Egyptische koningin die beroemd was om haar natuurlijke schoonheid. Volgens de brochure is de arts meer dan tien jaar (het is inmiddels een gevleugeld begrip: ’tien jaar’) met een team bezig geweest om zijn ultieme lijn te kunnen ontwikkelen, ‘een perfecte balans tussen natuur en technologie’. Het geheime ingrediënt betreft een keten van aminozuren die uit de vissoort Pollachius gewonnen wordt.
Ik herinner me Kazem in 2008 nog gesproken te hebben voor een beautyboek dat ik ooit schreef voor een uitgeverij en toen vertelde hij al ermee bezig te zijn. In zijn eurforie vroeg hij me toch nog mee te willen testen. De goede geste stierf een stille dood.
De claims
De claim van de dagcrème luidt: ‘sterk hydraterend, kalmerend, voor een zichtbaar jonge, gezonde en stralende huid. Voor de nachtcrème: ‘Rijke, voedende creme die de huid herstelt, hydrateert en nieuwe energie geeft met als resultaat een zachte, jongere en veerkrachtige huid.’ Voor het serum: ‘Geformuleerd om uw huid een liftend effect te geven, te verstevigen en celveroudering tegen te gaan. Lijntjes worden minder zichtbaar, de huid oogt jonger en stralender.’ Voor de littekencrème: ‘Kalmeert de beschadigde huid. Getraumatiseerde cellen zullen sneller herstellen en het visuele effect van het litteken zal verminderen.’
Interview
Ik heb enkele weken geprobeerd een interview te arrangeren met Kazem, maar kwam niet verder dan een beknopte e-mailcorrespondentie, waarvan hieronder akte:
- Waarom wilde u een eigen productlijn uitbrengen? ‘Het is een lang gekoesterde droom die na 10 jaar is uitgekomen.’
- Voor welke huidcondities is de lijn geschikt? ‘De huidverzorgingslijn is voor vrijwel alle huidtypes geschikt, ook voor mannen.’
- Kunt u wat meer vertellen over de gebruikte actieve stoffen en hun werking? ‘De basis is Nefera, een uniek bestanddeel met als belangrijkste functie de zeer potente celvernieuwende functie met sterk kalmerende en huid beschermende eigenschappen.’
- Kunt u wat meer vertellen over de technologie die gebruikt is om tot huidverbetering te komen, en waarbij huidpenetratie dus een belangrijke rol speelt? ‘We hebben gebruik gemaakt van high-end nanotechnologie om de actieve bestanddelen door de huid te transporteren. Bij het serum zelfs zodanig dat het in de cel doordringt, hetgeen uniek is!’
- Kunt u wat vertellen over de claims die u ermee maakt: hoe zijn die onderbouwd, heeft u bewijsmateriaal voor de werking van de producten in relatie tot de beloofde claim? ‘Door diverse studies in opdracht van de producent (Delarange in Zeewolde, red.) van de gebruikte grondstoffen en elektronen microscopie.’
- Kunt u vertellen wat de kostbare prijs rechtvaardigt? ‘Omdat het deze zeker waard is.’
Vertrouwen is geld waard
Je begrijpt het al, het is zeer hoogwaardige informatie die er zeker toe leidt om ons te overtuigen van de aanschaf van deze kostbare luxe. Via Twitter liet een collega journaliste ons nog weten dat je wellicht simpelweg betaalt voor het vertrouwen dat je in de arts stelt. ‘Je koopt vertrouwen.’ Hmmm…de wijze waarop zoveel kostbaars gecommuniceerd is, staat voor mij lijnrecht tegenover ‘vertrouwen’.
Nog weer enkele weken later kregen we een fraai in papier-fluweel uitgevoerde persmap binnen waarin ook een brochure zat met de inci-lijst per product (interessante stoffencombinaties!) en een setje van drie miniaturen van de producten.
Je begrijpt, ik ben direct gaan smeren!
(klik op de foto voor vergroting)
Ook op de miniaturen is geen geld bespaard. Hoewel ze er qua uitstraling niet erg fijn uitzien, zijn het wel licht- en luchtdichte pompjes. Genoeg voor ca. 5 applicaties. Ik kan niet anders concluderen na zo’n mini try-out dat ik het als heel fijne crèmes heb ervaren. Mooie emulsies die goed intrekken, behalve de nachtcrème die vetter bleef. De huid inderdaad een glad gevoel geven, een gekalmeerd aanzien, kortom: uitgerust. Maar, niet spectaculair – althans niet binnen die 5 dagen dat ik het kon gebruiken. De geur vond ik apart, niet echt te definiëren, maar in de verte iets weg hebben van amandel. Niet lekker, maar ook niet onprettig, wel onbekend. Het serum gaf inderdaad een verstrakkend huidgevoel.
Omdat het het waard is….
De meest heikele vraag blijft natuurlijk: wat rechtvaardigt de prijs? Van een L’Oréal- achtige quote als ‘omdat het het waard is’, zoals Kazem in zijn e-mail antwoordde, ben ik als doorgewinterde journalist natuurlijk niet van onder de indruk. Het doet eerder afbreuk. En als je de claims bekijkt, word je er ook niet warm van. Elk zichzelf respecterend merk claimt dit, zelfs als een product maar 10 euro kost. In het persbericht stelt de arts nog dat ‘er vaak wel goede werkzame stoffen in cosmetica zitten, maar dat de concentraties te laag zijn om ze goed hun werk goed te laten doen. Daarnaast is bij veel producten de verpakking niet luchtdicht, waardoor de werkzaamheid niet behouden blijft.’ Wij vinden dit niet echt een sterk argument. Hoge concentraties hoeven niet beter te werken, alles draait om huidpenetratie, en dus om een ijzersterke formulering.
Kleine oplage
Nee, de prijs is vooral een economisch gegeven. Dr. Kazem zal vooralsnog maar weinig potjes omzetten en dus ook maar beperkt laten produceren. De verpakkingen zijn uniek, hoewel ik ze nog niet helemaal begrijp: ik zie stiften en platte doosjes – maar het gaat om behoud van de versheid van doseringen. Een goede licht- en luchtdichte verpakking kan net iets meer centjes kosten.
En dan is er nog een home made receptuur en geen ingekochte kant-en-klare cocktail, ook daar betaal je voor. Handwerk (door chemici) is duur, ambacht is duur. Maar of dat beter is dan hetgeen zovele andere merken laten maken? Ik geloof er niet in. Het is wellicht de ultieme kick van de arts om zijn ‘eigen ding’ te hebben, zijn eigen signatuur, om zijn eigen unieke territorium nog verder af te kunnen bakenen. Of zoals de arts het zelf zegt in zijn persbericht: ‘Veel van mijn cliënten vragen al jaren aan mij hoe ze nu het beste hun huid kunnen verzorgen. Dan moet je natuurlijk wel met een uniek product komen dat echt iets voor de huid doet.’ Uniek…..daar zit het ‘em in.
Ik geef hem geen ongelijk, het is natuurlijk hartstikke leuk. Maar voor ‘leuk’ koop je niets, tenzij het al is ingecalculeerd. Nee, bij dergelijke prijzen is de marge vaak ook heel aangenaam, dus bij een omzet van een aantal potjes zal wellicht de kost er al uit zijn. En wordt het daarna verdienen. Ik ben benieuwd hoe dit verhaal bij Skins Cosmetics verkocht gaat worden.
Lees ook:
- De feiten over cosmeticaclaims